کد خبر: ۵۲۶۸۴۰
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
روسیه حاضر به همراهی با ایران در مبارزه «ضد صهیونیستی» و تقویت «محور مقاومت» نیست

بازی پوتین علیه ایران/نزدیکی به اسرائیل و بهبود روابط با آمریکا/سیاست روسیه در حال تغییر است؟

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در فوروم که از آن تحت عنوان داووس روسیه یاد می شود با بیان نظرات‌اش درباره توافق هسته‌ای با ایران و روابط روسیه با آمریکا، بسیاری را شگفت زده کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشست سالانه فوروم اقتصاد بین المللی سن پترزبورگ که از آن تحت عنوان «داووس روسیه» یاد می شود در تاریخ ۲۵ مه برگزار شد. فورومی که به طور سنتی سرمایه گذاری خارجی را در روسیه ترویج می کند و این بار به عنوان یک رویداد مهم سیاسی به ثبت رسید. پیام این فوروم تمایل پوتین برای آشتی و تنش‌زدایی روسیه با غرب بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پوتین در سخنان خود در این نشست پیش درآمدی واضح را به واشنگتن برای گشودن باب گفت و گو ارائه کرد. مسئله تصمیم ترامپ برای خروج امریکا از برجام موضوعی تکراری بود که در پرسش و پاسخ ها در آن نشست مطرح شد. جای تعجبی نداشت که پوتین از امریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و آن را اقدامی یکجانبه گرایانه و با عواقب منفی خوانده است. با این حال، پوتین گفت که درک می کند ترامپ برای مسائل داخلی امریکا مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شد. پوتین همچنین اظهار داشت که امریکا و ایران که به طور مستقیم برای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با یکدیگر مذاکرات مستقیمی را برگزار کردند می توانند مذاکرات خود برای حل و فصل اختلافات را از سر گیرند. 

بازی پوتین علیه ایران/نزدیکی به اسرائیل و بهبود روابط با آمریکا/ واقعا سیاست روسیه در حال تغییر است؟

او گفت: «حتی در حال حاضر نیز رییس جمهوری امریکا درهای گفت وگو را نبسته است. او می گوید که از بسیاری از بخش‌های توافق هسته‌ای راضی نیست با این حال، در کلیت آن او امکان دستیابی به توافق با ایران را رد نکرده است. با این حال، این می تواند تنها یک خیابان دو طرفه باشد. در نتیجه، در صورتی که بتوانیم برخی موارد را حفظ کنیم فکر نمی کنم نیازی به فشارهای غیر ضروری باشد. درها برای مذاکره و نتیجه گیری نهایی باید همیشه باز باشند. من هنوز هم فکر می کنم که روزنه امیدی وجود دارد».

نشریه آسیاتایمز در ادامه می نویسد: «پوتین احتمالا به روسیه به عنوان تسهیل کننده و میانجی روابط امریکا و ایران می نگرد اگرچه او توجهات را از رویکرد اتحادیه اروپا یعنی مقابله با تحریم های امریکا علیه ایران و مجازات‌های متعاقب آن منحرف کرده است. این رویکردی هوشمندانه از سوی پوتین است که می خواهد نشان دهد که مسکو مایل به ورود به اختلاف نظر ترنس اتلانتیک میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها بر سر مسئله ایران نیست. او احتمالا تردید دارد که میزان اختلاف میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به قدری کافی باشد که او بتوان از آن به نفع خود بهره برداری کند.

نکته قابل توجه دیگر آن بود که پوتین از روابط خوب و مبتنی بر اعتماد متقابل میان روسیه و اسرائیل گفت. پوتین همچنین استدلال کرد که حفظ برجام در راستای منافع اسرائیل نیز خواهد بود. نه روسیه و نه اسرائیل جزئیاتی از جلسه اخیر دیدار پوتین و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در اوایل ماه مه در مسکو صورت گرفت را منتشر نکرده‌اند. با این حال، از آن زمان برخی از منابع اسرائیلی فاش ساخته اند که دو طرف در مورد حضور ایران در سوریه به درک مشترکی با یکدیگر رسیده‎اند. جالب توجه است که سه روز پس از سخنرانی پوتین در سن پترزبورگ، یک اندیشکده روسی در مسکو تفسیری را در مورد وضعیت سوریه منتشر کرد. در آن تفسیر اشاره می شود که سیاست روسیه در حال تغییر است و اولویت نخست برای آن کشور پیدا کردن راه حل سیاسی و بازسازی سوریه است. در این تفسیر که در مورد تنش فزاینده میان ایران و اسرائیل در سوریه نوشته شده بود، ایران مورد نکوهش اندیشکده روسی قرار گرفته بود. از همین روست که پوتین خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از خاک سوریه شده است.

این نشریه می افزاید: «در واقع این تفسیری غیرمنتظره و عجیب از سوی موسسه‌ای است نزدیک به کرملین است. تغییر موض روسیه در عرصه سیاست خارجی  نشان می دهد که  مسکو نیز درک کرده که سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران مرتبط با سیاست‌های منطقه‌ای تهران است. مسلما، این موضع روسیه در هماهنگی با آن چیزی است که ترامپ و نتانیاهو می‌گویند. روسیه امیدوار است که تهران را به میز مذاکره با ترامپ بکشاند. شاید پوتین در محاسبات خود فکر می کند که چنین موضع مفیدی می‌تواند در بلندمدت بر روابط میان روسیه و امریکا مثبت بگذارد. آن چه مشخص شده این است که روسیه و اسرائیل روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. جالب توجه آن است که اسرائیل اجازه تمدید شهروندی یکی از الیگارش روس و نزدیک به پوتین را داده است که از آن طریق او می‌تواند به بریتانیا سفر کند. اگرچه لندن از تمدید اجازه اقدامات او خودداری ورزیده است. در حال حاضر، الیگارشی روس در ارتباط با کرملین ثروتمندترین شهروندان اسرائیل را در حلقه خود دارد. پرسش در اینجاست که نتانیاهو تا چه اندازه می تواند به پوتین برای بهبود روابط روسیه با امریکا در شرایط پیچیده کنونی کمک کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۸
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
18
واقعا شما قراداد ترکمانچای را فراموش کرده اید؟
روسها = پول یا خاک هر کجا که باشد
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
18
اين اقدامات روسيه اصلا جاي تعجب ندارد زيرا در طول تاريخ گذشته سياست هاي كثيف روسيه در مورد مسلمانان و باالاخص ايران به اثبات رسيده كه چگونه در مواقع بسيار حساس و حياتي روس ها ضمن اينكه پشت مارا خالي كرده اند بلكه ناجوانمردانه خنجرشان را در قلب ما هم فرو كرده اند ولي تعجب اينجاست كه چرا به اصطلاح سياستمداران ... ما دل به اين .. بسته اند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
موافقم . شرق وغرب دنبال منافع خود هستند ودوست ودشمن نمی شناسند تازمانی منافع آنها تامین شود خوبند . اصلاروس ها قابل اعتماد نیستند
مرغ حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
16
آقایان با بصیرت تحویل بگیرید
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
17
2
قرارداد ترکمنچای مال زمان تزاره نه روسیه فعلی جناب آقای محمد خان عزیز .
سوال ؟ آیا میشود حماقتهای دوران صفویه و قاجاریه را پای نظام جمهوری اسلامی گذاشت ؟
پس نمیتوانیم استعمارگری دوران تزار رو با روسیه فعلی مقایسه کنیم که اگر چنین کنیم به بی راهه رفتیم و سواد تاریخیمون رو به حراج گذاشتیم .
ببخشید هموطن عزیز ، کجای تاریخ رو شما مطالعه میفرمایید که بقیه اون رو نخوندیم ؟
میشه وقتی از تاریخ حرف میزنید به منبع هم اشاره کنید چون خیلی وقتها ما تصورات ذهنی خودمان نسبت به اقوام رو به صورت کاملا خودجوش تاریخی قلمداد میکنیم که در واقعیت اینطور نیست و درواقع به بی راهه رفتیم .
و مسئله بعد این که ایران نباید به هیچ یک از قدرتها دل ببند ( که در واقعیت هم اکنون اینطور نیست ) که نتیجه اش بشه خنجر فرو کردنو و به قول شما پشتمون رو خالی کردن . ولی نباید فراموش کنیم که ما در این جهان باید با همه و مخصوصا ، این قدرتها تعامل داشته و به حق واقعی خودمون برسیم با دیپلماسی که الان شاهدش هستیم .
اگر به خالی کردن و خنجر فرو کردنه باید بهتون پیشنهاد کنم ، تاریخ آمریکا رو مطالعه بفرمایید تا بتونید درک درستی از این دو قدرت داشته باشید . تاریخ آمریکا سرتاسر پرشده از فروکردن خنجر در دل بشریت .
تصورات ذهنی ما واقعیت زندگی ما نیست و نخواهد بود .
درک خواهید کرد ، بعد از مطالعه تاریخ که جنایاتی که آمریکا در حق آمریکایهای سیاهپوست و سرخ پوست خودش در طول تاریخ ، جنایاتی که آمریکا در قبال کشورهایی نظیر ویتنام ، عراق ، لیبی ، افغانستان و سوریه کرده در طول تاریخ و جنایات هسته ای هیروشیما که در تاریخ ثبت و ضبط شده ؛ قابل مقایسه با نقیصها و کج رویهای تاریخ روسیه ، شوروی و تزار روی هم نیست .
ما فقط شنیدیم که روسیه در فلان زمان حیاتی ، پشت ما رو خالی کرده ولی هیچ وقت اسناد مربوط بهش رو نه به خودمون زحمت میدیدم مطالعه کنیم و دلایلش رو بسنیجیم و نه سعی در شناخت واقعی این قدرتها داریم .
زمانی که این قدرتها رو بشناسید در طول تاریخ متوجه خواهید شد که همگی و حتی کشور ما و حتی هر بشری در هر قراردادی و در هر نشستی و در هر نسبتی ، دنبال منفعت کشور و فردیه خودشه . و تفاوت ها بین تعاملاته که به وجود میاد نه کج رویها و تصورات ذهنی .
حال تعجب واقعی اینجاست که پدیدار میشه که ما چطور اینها رو نمیدونیم ، مطالعه نمکنیم که در واقع میشه گفت نه سواد تاریخی داریم و نه سیاسی ولی سعی در کوبیدن مثلا پدیده ای هستیم که میشه باهاش از لحاظ حداقل اقتصادی به منافع بزرگی دست یافت .
به شما مخصوصا آقای محمد و هموطن عزیز ، پیشنهاد میکنم ؛ شمایی که زیاد اهل مطالعه نیستید و استدلال هاتون رو از مشاهدات و شنیدهاتون استخراج میکنید . مستند ثریا - سفر به مسکو ، که ساخته خودمونه بهش یه نگاه بندازید . شاید تصورات ذهنیتون رو تغییر بده . و همه چیز رو همونطور که هست ببنید نه به صورت مسائلی تخیلی و غیر قبل استناد .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
با لفاظی و قطار کردن کلمات نمی تونید حقیقت رو کتمان کنید، البته که تمام کشورهای دنیا ( به جز ایران! ) در فکر منافع ملی خودشون هستند و تقریبا از هرسیاستی برای رسیدن به مقصودشون بهره می گیرن ولی در این میان روسیه در دور زدن شرکا و فرو کردن خنجر از پشت گل سرسبد کشورهای دنیاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
5
بازم .... خورديم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
6
یعنی واقعا انتظار دارید روسیه به همراهی با ایران در مبارزه «ضد صهیونیستی» و تقویت «محور مقاومت» همکار نماید. ؟ ............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
4
0
جمع کنید بابا حرف مفت زدن رو،هر کسی برای خودش کارشناسی می‌کنه و نظر میده
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
4
آقایی که خودتو تاریخ دان میدونی!!!نیازی به خواندن تاریخ نیست در همین دوران زندگی ما شاهد خیانتهای بیشمار روسها بودیم.فراموش نکرده ایم بیش از 90 درصد تسلیحات صدام از تانک T72گرفته تا هواپیماهای میگ 21،29 سوخو که شهرهای ما را بمباران می کردند تا موشکهای زمین به زمین همه ساخت روسیه بودند.جنایات روسها در حق ملتهای دیگر از جمله افغانستان از جافظه ها پاک نشده. تجاوز و اشغالگری های روسها به همسایگان هنوز ادامه دارد نمونه اش اشغال قسمتی از خاک اکراین هست.تجاوز خیانت روسها در ایران سابقه ای طولانی دارد.از اشغالگری های دوران قاچار تا نادیده گرفتن حق ایران در رژیم حقوقی دریای خزر و بدعهدی های مکرر و تحمیل هزینه های سرسام آور در نیروگاه بوشهر و....همه در دوران کنونی اتفاق افتا ده.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
7
روسیه بعد از اشغال کریمه از طرف غرب تحریم شده
و برای رفع ان دست به دامن اسراییل شده
اسراییل واسطه ی بین روسیه و غرب است تا تحریمها برداشته شوند
و در عوض روسیه ایران را از سوریه بیرون کنه
و الان داره به دولت سوریه فشار میاره که همه ی کشورهای خارجی باید از سوریه خارج شوند و فقط خودش باقی بمونه و امنیت اسراییل اینجوری تامین میشه
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
5
اینقدر ماملت میگیم پوتین قابل اعتماد نیست کو گوش شنوا؟

اصلا برای این الدنگ هیچی جز قدرت مهم نیست.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
4
به پوتین اعتماد نکنید.بهترین راه گفتمان مستقیم با امریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
5
روسیه کشوری است که ما را مانند متاع می نگرد افسوس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
شما که تاریخ میدانید بفرمایید این روسیه ناجوانمرد (هم استخر با صهیونیزم ونتانیاهو)همین حرفهای شما را تایید کند یعنی رسما (ولو نتواند زمینهای ایران را برگرداند ) بفرماید قطعنامه تر کمنچای وگلستان را قبول ندارد وظالمانه بوده وهرگز این کار را نمیکند چون روش روسها نسبت به ایران همیشه خیانت بوده وخواهد بود ساده نباش ؟مگر ده برابر قیمت نیروگاه هسته ای از ما پول نگرفتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
شما که تاریخ میدانید بفرمایید این روسیه ناجوانمرد (هم استخر با صهیونیزم ونتانیاهو)همین حرفهای شما را تایید کند یعنی رسما (ولو نتواند زمینهای ایران را برگرداند ) بفرماید قطعنامه تر کمنچای وگلستان را قبول ندارد وظالمانه بوده وهرگز این کار را نمیکند چون روش روسها نسبت به ایران همیشه خیانت بوده وخواهد بود ساده نباش ؟مگر ده برابر قیمت نیروگاه هسته ای از ما پول نگرفتند
عبدالجليل كمالي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
3
0
بابا خجالت بكشيد ...
دست بكشيد از ماله كشيدن توقع داري روسيه كاسه داغ تر از آش بشه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
2
روسیه هم مثل سایر کشورهای مترقی منافع مردمش رادرنظر می گیرد اوکه نمی تواند مردم وکشورش را به مخاطره بیاندازد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
2
5
حیف اون پول هایی که خرج کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
نه برادر من حیف نیست......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
3
وقتی دفاع ولایتی رادارد باید ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
3
1
اگر همیشه آموزه های قرآن را که کلام خداوند یگانه است آویزه گوشمان کنیم نه تحلیل های آبکی و بعضاً اشتباه دهنیات خودمان را، آنوقت می فهمیم هرگز نباید به مردمانی که آفریننده شان را نشناخته و درک نکرده اند (خدانشناسان ملحد و کافر)‌ اعتماد و اطمینان کرد، حتی اگر در ظاهر خودشان را به بهترین البسه انسان دوستی آراسته باشند (بعضاً برای فریب سست ایمانان و رسیدن به اهدافشان) چرا که در پشت آن ظاهر آراسته، هیولا و دیو قدرت پرستی،‌ شهوت طلبی،‌ خودخواهی و جنون افراطی تنوره میکشد.

اگر بعضاً جایی هم دیده شده کسانی ادعای دینداری کردند اما جنایات فجیع آفریدند،‌ شک نکنیم که دین شان (مسلمان، مسیحی،‌ یهودی و ...)‌ اکتسابی و بدون هیچ درک و فهمی از کلام پروردگار عالم بوده (چه بسا اگر در یک کشور کمونیست رشد کرده بودند همان کمونیست بی دین بودند).

بنابراین تاریخ، فقط اثبات کننده حقایقی است که در قرآن کریم برای هدایت و راهنمایی انسانها برای چگونه زیستن آمده است (جاودانگی و فخر و افتخار و بزرگی معصومین"علیه السلام" تا قیام قیامت!!! و خفت و ذلت همیشگی برای امثال یزید و معاویه و ... تا قیام قیامت!!!).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
3
روسیه همیشه  سود رسانی به خودش را  در اولویت قرار می دهد .
روسیه دون کیشوتی. ( دوستی خاله خرسه و خیالی حامی ضرر رسان به فقرا)عمل نمی کند. چون ده ها سال قبل. کتاب انتقادی دون کیشوت را منتشر کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
5
لاروف به نشانه مخالفت با برجام در عکس یادگاری پایان جلسات. برجام شرکت نکرد. و مدام زیر زمینی سنگ اندازی میکرد همراه با عوامل نفوذی داخلی خودش در ایران .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
5
کدام یک از کشورهای دنیا را مشاهده کرده ایی که متحد روسیه بوده و بلحاظ اقتصادی و غیره رو به پیشرفت باشنند؟ روسیه مجموع کشورهای بلوک شرق را از دست داده و کمی قسمت اوکران و در نهایت چشم به سوریه شخم خورده ، دوخته است . این کشور همسایه شمالی نیم نگاهی هم به ما دارد تا آنجا که می تواند هم ما را بدوشد و هم در زمانهای خاصی متحدش بر علیه غرب باشیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
4
روسیه بر اساس منافع کشور خودش تصمیم میگیره و درستش هم همینه..هیچ کشوری مثل ما خودش رو فدای دیگران نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
مردم بینوا چه گناهی دارن اخه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
3
واقعا متاسفم که ما اصلا درباره روسیه بحث میکنیم؟
این کشور از قدیم تمام کشور مارو به تاراج برده..چقدر جنگ وخونریزی تو کشور ما انجام داده..کلی از خاک کشور مارو اشغال کرده و برده .....................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین