کد خبر: ۵۲۷۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای

برای اولین بار در تهران؛ نشست کارشناسی ایران و ۱+۴ برگزار شد

نشست کارشناسی یک روزه کمیسیون مشترک برجام برای ادامه بررسی تبعات خروج آمریکا از برجام با هدف یافتن راه‌حل‌های عملی تأمین مطالبات ایران و مقابله با تبعات بازگشت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه کشورمان برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این برای اولین بار است که پس از برجام نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از ایسنا، به نظر می‌آید حضور آمریکا در هیأت مذاکره کننده یکی از موانع برگزاری این نشست‌ها در ایران بوده است که با خروج آمریکا از برجام این مانع رفع شده است.

در این نشست بقایی مدیرکل حقوق بین‌الملل وزارت خارجه، سرپرستی هیأت کارشناسی ایران را به عهده دارد.

آخرین نشست‌ کارشناسی ایران و ۱+۴ دو هفته گذشته در وین و پیش از نشست معاونان ایران و ۱+۴ برگزار شد. در عین حال نشست‌های کارشناسی و رایزنی میان هیأت‌ها پس از خروج آمریکا از برجام به طور جدی و مستمر ادامه داشته است.

انتظار می‌رود با توجه به تصمیم کمیسیون مشترک برجام و درخواست ایران برای برگزاری نشست وزیرانن خارجه پس از این نشست زمانی برای نشست وزیران خارجه تنظیم شود.

موضوع و دستور کار مذاکرات هیأت‌های کارشناسی به ویژه میان ایران و کشورهای اروپایی در رابطه با رسیدن به سازوکاری برای اجرای برجام بدون آمریکا در شرایطی که ایران بتواند از حداکثر منافع اقتصادی و تجاری برجام و رفع تحریم‌ها بهره ببرد.

وزیران خارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان نامه‌ای به همپایان آمریکایی خود نوشتند و در آن بر تعهد کشورهایشان در زمینه حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند. در این نامه مشترک وزیران اروپایی از دولت آمریکا خواسته‌اند آن دسته از شرکت‌هایی اروپایی را که پس از اجرای برجام در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند از تحریم‌های خود مستثنی کند. این نامه به امضای فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اروپا رسیده است.

پایان نشست یک روزه کارشناسی ایران و ۱+۴

در این جلسه که بنا به تصمیم نشست مورخ ۴ خرداد کمیسیون مشترک برجام و با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپایی، کمیسیون اروپا، کشورهای چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان روز پنجشنبه در تهران برگزار شد با تمرکز بر بررسی تبعات و آثار اقدام غیرقانونی و ناموجه آمریکا در خروج از برجام، راه‌های جبران اقدام غیرقانونی آمریکا و تأمین مطالبات و خواسته‌های مشروع ایران را مورد بررسی قرار داد.

این نشست در ادامه مشورت‌های یک ماه اخیر متعاقب خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای دادن یک مهلت زمانی محدود به گروه ۱+۴ برای جلب نظر ایران، تشکیل شد.

این اولین اجلاس کمیسیون مشترک برجام است که در تهران برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطوح ضمن تبیین شرایط خود برای ادامه حضور در برجام، تاکید کرده است که در صورت عدم تحقق شرایط مدنظر کشورمان که همان ایفای کامل تعهدات جمعی طرف‌های مقابل در حوزه رفع تحریم‌های ظالمانه است، در مورد ادامه حضور در برجام تجدیدنظر خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین