کد خبر: ۵۲۷۲۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
همکاری به موقع و فعالانه ایران، اجرای پروتکل احقاقی را تسهیل کرده و اعتماد را افزایش خواهد داد

نتانیاهو با جعل سند علیه ایران به اروپا می‌رود/آمانو: آژانس به تمامی سایت‌های نیازمند بازرسی ایران ‌دسترسی دارد

نشریه تایمز در گزارشی به بررسی هدف سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اروپا پرداخت و نوشت که نتانیاهو اسنادی ادعایی را به انگلیس،‌ فرانسه و آلمان ارائه داده مبنی بر این که ایران قصد دارد به ظرفیت ساخت بمب اتم دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته نشریه تایمز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ارائه اسنادی جعلی که نشان دهنده قصد ایران برای ساخت بمب اتم است فشار بر انگلیس و دیگر شرکای اروپایی‌اش را برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران افزایش داده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ یکی از این اسناد که تایمز به آن‌ها دسترسی پیدا کرده، شامل نامه‌ای است که ادعا می‌کند مسئولیت تولید اورانیوم غنی شده در سطح تسلیحاتی به طور رسمی به وزیر دفاع ایران داده شده است. این فرمان و دیگر دستورها بخشی از صدهزار پرونده‌ای هستند که ادعا می شود توسط عوامل موساد سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ماه ژانویه از یک انبار در تهران به سرقت رفته است.

بخش‌هایی از این اسناد مسروقه قرار است پیش از سفر نتانیاهو به انگلیس، فرانسه و آلمان در اختیار سرویس‌های امنیتی این کشورها قرار گیرد.

وی روز یکشنبه در نشست هفتگی کابینه گفت که قرار است برای رایزنی درباره ایران و توافق هسته‌ای به اروپا سفر و در دیدار با سران انگلیس،‌ فرانسه و آلمان آن‌ها را متقاعد به خروج از این توافق کند. نتانیاهو اخیرا نیز ادعا کرده بود به پرونده‌هایی دست پیدا کرده است که ثابت می‌کند ایران همچنان به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است.

 نتانیاهو پیش از این نیز بارها با نمایش‌های مضحک و نقاشی‌های کودکانه در محافل بین المللی مدعی شده بود که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی ۱۱ گزارش خود از روند اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام تایید کرده است که جمهوری اسلامی به طور کامل توافق را اجرا می‌کند و به تعهداتش پایبند است.

مدیرکل آژانس در سخنرانی امروز خود در نشست شورای حکام نیز بار دیگر ضمن تایید پایبندی ایران به برجام گفت که آژانس طبق پروتکل الحاقی به تمامی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران که نیازمند بازرسی است دسترسی دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشتر در واکنش به ادعاهای بی‌اساس نتانیاهو در مورد برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در پیامی توییتری این ادعاها را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست.

وزیر امور خارجه با چوپان دروغگو  نامیدن نتانیاهو نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

مقامات کشورمان همواره ضمن رد این ادعاها تاکید کرده‌اند که ایران هرگز به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده است و بمب اتم هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد. در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین ارزیابی خود از مسائل باقی مانده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که گزارش مربوطه‌اش پیش از اجرای برجام منتشر شد تایید کرد که هیچگونه شواهدی دال بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

آمانو: آژانس به تمامی سایت‌های نیازمند بازرسی ایران ‌دسترسی دارد

همچنین یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز نشست شورای حکام با استقبال از پیوستن صد و هفتادمین کشور به آژانس گفت: آمریکا که یکی از طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده است، ماه گذشته (میلادی) خروج خود از این توافق را اعلام کرد. آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام همانطور که شورای امنیت سازمان ملل خواستار شده و شورای حکام نیز اجازه آن را داده است، ادامه می‌دهد.

آمانو افزود: همانطور که من در آخرین گزارش خود به شورای حکام اشاره کردم، آژانس طبق پروتکل احقاقی از دسترسی مکمل برخوردار بوده و به تمامی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران که نیازمند بازرسی بوده، ‌دسترسی داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه این دسترسی، اجرای پروتکل احقاقی را تسهیل کرده و اعتماد را افزایش خواهد داد.

به نوشته ایسنا؛ مدیرکل آژانس همچنین گفت: من روز 25 ماه مه از سوی کمیسیون مشترک برجام برای شرکت در نشستی که در وین برگزار شد دعوت شدم. من به شرکت کنندگان گزارشی از فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران ارائه دادم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق توافقات پادمانی ادامه خواهد داد. ارزیابی‌ها در خصوص عدم مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه می‌یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین