کد خبر: ۵۳۲۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

جان بولتون: پوتین و ترامپ درباره حضور ایران در سوریه گفت‌وگو می‌کنند

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا روی آینده سوریه و متقاعد کردن مسکو برای خروج ایران از سوریه متمرکز خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس‌ نیوز با بیان اینکه دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی تنها با حضور ترامپ و پوتین انجام خواهد شد، گفت که این نشست روی آینده سوریه و پیشنهاد به مسکو برای کمک به خروج ایران از سوریه متمرکز است.

بولتون همچنین گفت که آمریکا دست از لفاظی‌های خود برای مخالفت با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه برداشته است.

دو دیپلمات عرب و یک مقام ارشد آمریکایی به تازگی به سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند که دولت آمریکا قبول نکرده است اسد در قدرت باقی بماند و تصمیم گرفته است که روی متقاعد کردن پوتین برای قطع شراکتش با ایران در سوریه متمرکز شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: من فکر نمی‌کنم که اسد مساله استراتژیک است، از نظر من ایران مساله استراتژیک است. این امکان وجود دارد که گفت‌وگوهای بیشتری برای کمک به خروج نیروهای ایران از سوریه و بازگرداندن آنها به خانه‌شان انجام شود که یک گام بزرگ خواهد بود.

همچنین یک مقام ارشد آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز، گفت که برنامه پوتین و ترامپ برای دیدار در هلسینکی دو نفره خواهد بود که موجب افزایش نگرانی‌هایی میان مقامات آمریکا در خصوص احتمال امتیازدهی واشنگتن به مسکو باشد. وی در پاسخ به این سوال که چند مترجم قرار است در اتاق دیدار این دو حضور داشته باشند و یا اینکه بولتون نیز در نشست شرکت خواهد کرد، گفت که جزئیاتی برای ارائه ندارد.

وی افزود: هیچ کس نمی‌داند که ترامپ وقتی با پوتین تنها مذاکره می‌کند چه انجام خواهد داد.

بنابراین گزارش، مشخص نیست آیا روسیه ابزار فشار یا توانایی بیرون راندن ایران از سوریه را که متحد بشار اسد به شمار می‌آید، دارد یا نه؟

آمریکا و غرب تحت رهبری رژیم صهیونیستی در حالی مدعی حضور ایران در سوریه و تلاش جمهوری اسلامی برای تقویت جایگاه خود در این کشور هستند که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند حضور ایران در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت دمشق بوده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنج‌شنبه نیز حضور ایران در سوریه مشروع و طبق قوانین بین‌المللی دانست و تصریح کرد: ایران و سوریه دو عضو قانونی سازمان ملل هستند و ایران بنا به درخواست دمشق در سوریه حضور دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از کشورها در منطقه نقش بی‌ثبات کننده دارند، حضور آمریکا در سوریه را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: ایران مدت‌ها است که تاکید می‌کند برای گفت‌وگو با دیگر کشورهای منطقه آماده است.

همچنین بشار اسد به تازگی در یک مصاحبه تاکید کرد که حضور ایران در سوریه به صورت مستشاری و با درخواست دمشق بوده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین