کد خبر: ۵۳۳۶۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
در آستانه دیدار روسای جمهوری روسیه و امریکا

آیا ترامپ می تواند پوتین را متقاعد به فشار بر ایران برای خروج از سوریه کند؟

«المانیتور» در گزارشی این موضوع را مطرح می کند که احتمالا مسئله خروج نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه در صدر اولویت های مورد بحث رهبران روسیه و امریکا خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-براساس گزارش منابع آگاه که در ارتباط با روزنامه «کومرسانت» روسیه بوده اند ممکن است سوریه موضوع اصلی بحث و گفت و گو میان پوتین رییس جمهوری روسیه و ترامپ رییس جمهوری امریکا در نشست ۱۶ جولای در هلسینکی باشد. مسکو سند دو صفحه ای را به واشنگتن ارسال کرده که می تواند پیش نویس توافقی دو جانبه باشد که انتظار می رود روسای جمهوری دو کشور در نشست هفته اینده آن را نهایی کنند.

به گزارش آفتاب نیوز، سایت «المانیتور» با اشاره به این که سوریه یکی از چندین مورد در دستور کار است که می تواند منجر به توافقی واقعی بین پوتین و ترامپ شود.

این سایت در ادامه می نویسد:«هر گونه توافقی یک موضوع اساسی را شامل می شود عقب نشینی کامل نیروها از سوریه در عوض چشم پوشی از خواستار کناره گیری اسد از قدرت. در عوض امریکا خواستار آن است که روسیه مسئولیت محدود کردن نفوذ ایران در سوریه را بپذیرد. 

در واقع، برخی از جنبه های توافق مخفیانه میان روسیه و امریکا در حال اجرا است. برای مثال، ارتش سوریه در تاریخ ۱۸ ژوئن حملاتی را علیه نیروهای معارض سوری در درعا و قنیطره انجام داد. این حملات که در ناحیه جنوب غربی در منطقه تنش زدایی شده و تحت امنیت زیر نظر روسیه، اردن و امریکا انجام شده این احتمال را تقویت کرده است که امریکا در صورت نقض آتش بس توسط نیروهای ارتش سوریه واکنش متقابلی از خود نشان نخواهد داد.

 هم چنین، سفارت امریکا در امان اردن در تاریخ ۲۴ ژوئن به رهبران نیروهای معارض سوری در جبهه جنوب نامه ای را ارسال کرد و در آن ذکر نمود که معارضان نباید انتظار هیچ گونه حمایتی را از جانب امریکا داشته باشند. در همان روز نیروی هوایی روسیه به همراه ارتش سوریه حمله ای را انجام دادند. اسرائیل و اردن به مسکو برای انجام عملیات در درعا و قنیطره چراغ سبز داده اند تنها به آن شرط که حملات توسط نیروهای ارتش سوریه انجام شوند و نیروهای مورد حمایت ایران و حزب الله لبنان از آن نواحی خارج شوند. 

در نتیجه، نمایندگان روسیه و گروه های معارض سوری در ناحیه جنوب در تاریخ ۶ جولای با یکدیگر به توافق رسیدند. جبهه جنوب احتمالا شش هزار نیروی نظامی خود را خارج کرده و آنان را به شمال غربی انتقال می دهد. برخی از اعضای آن جبهه در شرایط خلع سلاح قرار گرفته اند. 

به نظر می رسد که تحت نظارت پلیس نظامی روسیه نواحی مختلف قرار است دور از کنترل نیروهای مورد حمایت ایران باشند سناریویی که واشنگتن، تل اویو و امان از آن حمایت می کنند. به نظر می رسد تمایل واشنگتن به معامله با مسکو از آن جهت است که روسیه توانایی آن را دارد تا از تقویت موضع تهران در سوریه جلوگیری کند».

«المانیتور» در ادامه می نویسد:«مسکو نشان داده که می تواند از دمشق بدون دریافت هیچ گونه کمکی از تهران حمایت کند. هم چنین، روسیه توانایی خود را در حمایت از دولت سوریه در تلاش هایش برای بازگرداندن کنترل مناطق تحت اداره معارضان سوری نشان داد. در حالی که نیروهای تحت امر ایران در عملیات ادلب در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از آن در عملیات غوطه شرقی در مارس و اوریل ۲۰۱۸ نقش داشتند روسیه در مذاکرات با معارضان شرکت کرده بو در نهایت گروه های معارض را به پذیرش شرایط تسلیم خود برای غوطه شرقی راضی کرد. در مورد جنوب سوریه ‌مسکو توانست بر دولت دمشق نفوذ داشته باشد و اسد را متقاعد به کنار گذاشتن حزب الله از عملیات درعا و قنیطره کند.

 روسیه اکنون به نیروی اصلی در مبارزه در حوزه میدانی و در مذاکره با جناح های معارض سوری تبدیل شده است. در کل روسیه نشان داده که می تواند بدون کمک گرفتن از نیروهای مورد حمایت ایران مشکلات دولت سوریه را حل و فصل کند. هم چنین ارتش روسیه اخیرا از نظر تجهیزات ارتش سوریه را تقویت کرده است به خصوص واحدی به نام «نیروهای ببر» تشکیل شده است. این واحدها با موفقیت جایگزین نیروهای حزب الله در میدان نبرد شده اند».

«المانیتور» در ادامه می نویسد یکی از دلایل احتمالی که ممکن است دمشق از تهران دور شود تحریم های امریکا علیه ایران است. این سایت می افزاید:«یک دیدگاه در مسکو وجود دارد که رهبران سوریه به شدت نگران هستند که وابستگی آن کشور به تهران زیاد شود. رهبران سوریه به این نتیجه رسیده اند که با بازگشت تحریم ها ایران قادر به تامین و پشتیبانی سوریه نخواهد بود و سوریه زمان لازم برای پیدا کردن منابع کمک جایگزین رانخواهد داشت. 

انگیزه بالقوه دیگر دمشق برای کاهش رابطه با ایران می تواند سرمایه گذاری های کشورهای حوزه خلیج فارس باشد. کشورهای عربی خلیج فارس همواره در تلاش بوده اند تا سوریه را از زیر چتر حمایت ایران بیرون بکشند. سیاستمداران در مسکو می دانند که در صورت صورت بازی خوب روسیه در جنوب سوریه  می توان مقدمات نیروهای امریکایی از سوریه را فراهم کرد. از سوی دیگر گزارش هایی وجود دارند مبنی بر آن که کردها سعی دارند با اسد موافقت کنند چرا که انتظار می رود حملات ارتش ترکیه و متحدان سوری آن پس از خروج نیروهای امریکایی از سوریه تشدید شود».


این سایت اما اشاره می کند که توانایی روسیه برای اعمال فشار بر ایران برای خروح نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه محدود است. 

مناطق بزرگی از آن کشور تحت کنترل تهران هستند به ویژه حلب، دیرالزور و هم چنین مناطق تحت کنترل حزب الله در نزدیکی مرز لبنان که اهمیت حیاتی دارند.

یک منبع در ارتش روسیه به المانیتور در شرایطی که نخواسته نامش فاش شود گفته است که حضور ایران در این مناطق از طریق نیروهای شیعه از عراق و افغانستان که دومی معروف به تیپ فاطمیون هستند و واحدهای مورد حمایت ایران در سوریه مانند نیروهای دفاع محلی در حلب صورت می گیرد.

 نیروهای ایرانی در این مناطق ملک و زمین خریداری کرده اند و آن را میان شبه نظامیان خارجی و سوری از سایر مناطق تقسیم می کنند. این منبع روس گفته است که نیروهای ایرانی در این منطقه ریشه دار شده اند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
1
0
اجازه حضور روس ها در سوریه هم دست ایرانه.
روس ها فقط در سوریه چند تا پایگاه دارن ولی ایران چند ده هزار نیروی غیر ایرنی گوش به فرمان در سوریه دارد.
اون روزی که گفتن وزیر امورخارجه روسیه گفته تمام نیروهای غیر سوری در جنوب سوریه باید خارج بشن و نیروی دولتی کنترل رو به دست بگیرن تعجب کردم بعد که خبر استقبال اسرائیل رو شنیدم تعجبم بیشتر شد یعنی اسرائیل راضی شده بود که نیروهای تحت حمایت ایران فقط جنوب سوریه نباشند!!!
بعد که شمخانی از این حرف وزیر امورخارجه روسیه استقبال کرد و گفت ما نیرو نداریم و اسرائیل هم تکذیب کرد فهمیدم تعجبم درست بوده است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
1
متاسفانه بودجه و منابع كشور در حال ريخت و پاش در سوريه است...
علی
|
Netherlands
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
کسانی که میگن هزینهای ایران در سوریه عراق و افغانستان هزینه های اضافیست اصولا همهچیز را یکطرفه میبینند یکمی بررسی کنید متوجه میشید که الان افغانستان بیشاز 60 درصد از وارداتش از ایرانه عراق هم قسمت زیادی از وارداتش از ایرانه اگر شرکتهای ایرانی فعال باشند میتوانند تمام این هزینه هایی که دولت میکنه چند برابرش را جبران بکنند قطعا اگر بخش خصوصی ما فعال باشند میتوانند بازار بزرگی از همسایه های ایران را در اختیار بگیرند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین