کد خبر: ۵۳۲۴۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
سفر روحانی به کشورهای اروپایی همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران

لابی‌گری اروپایی‎ها میان ایران و واشنگتن/آیا اروپا می‌تواند ایران را از دست تحریم‌های آمریکا نجات دهد؟

هیئت ایرانی تلاش می کند تا راه هایی را برای محدود کردن آسیب ناشی از تحریم‌های اقتصادی اعلام شده توسط امریکا و حفظ بهترین سطح رابطه اقتصادی و تجاری میان ایران و شرکای بین المللی پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- دویچه وله نوشت: همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حسن روحانی رییس جمهوری ایران در تلاش است تا کشور خود را از انزوای اقتصادی دور کند. با این حال، در مورد توانایی شرکای اروپایی ایران برای رساندن تهران به این هدف هنوز تردیدهایی وجود دارد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ حسن روحانی رییس جمهوری ایران این هفته به عنوان بخشی از تلاش مستمر خود برای حفظ حمایت اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای ۲۰۱۸ میان ایران و قدرت‌های جهانی به کشورهای اروپایی سفر کرد. این تلاش پس از ماه مه اوج گرفته زمانی که ترامپ رییس جمهوری امریکا خروج آن کشور از برجام را اعلام کرد.

لابی‌گری اروپایی‎ها میان ایران و واشنگتن/آیا اروپا می‌تواند ایران را از دست تحریم‌های آمریکا نجات دهد؟

شبکه خبری «دویچه وله» آلمان با انتشار گزارشی به گمانه‌زنی در این باره پرداخته که آیا اروپایی‎ها می‌توانند تاثیرات تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند.

این شبکه خبری می نویسد: هیئت ایرانی تلاش می کند تا راه هایی را برای محدود کردن آسیب ناشی از تحریم‌های اقتصادی اعلام شده توسط امریکا و حفظ بهترین سطح رابطه اقتصادی و تجاری میان ایران و شرکای بین المللی پیدا کند. اتریش اخیرا ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه بر عهده گرفت. نکته قابل توجه آن که توافق هسته‌ای نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی در وین پایتخت آن کشور امضا شد. سوئیس نیز حافظ منافع امریکا در ایران، در شرایطی است که روابط دیپلماتیک رسمی میان تهران و واشنگتن وجود ندارد. در نتیجه، سفر روحانی و دیدار با مقام های این کشورها هدفمند بوده است. 

در اینجا زمان نقش حیاتی را ایفا می کند. امریکا بر شرکای اقتصادی ایران فشار آورده است. از ۶ آگوست، ایران قادر به انجام معاملات با استفاده از دلار امریکا نخواهد بود؛ آن هم طبق ممنوعیت اعلام شده از سوی امریکا و از ۴ نوامبر ارتباط ایران با سیستم های پرداخت بین المللی قطع خواهد شد. تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران نیز از سر گرفته خواهند شد. شرکت های فعال در حوزه انرژی مانند توتال، سیتروئن – پژو تصمیم گرفته‌اند از بازار ایران خارج شوند تا با مجازات های تحریمی امریکا مواجه نشوند. 

«فیلیپ ولتی» سفیر سابق سوئیس در ایران و رییس اتاق بازرگانی سوئیس - ایران در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «لوزرنر زایتونگ» گفته است که دیدار میان روحانی و مقام های سوئیسی به طور نمادین برای هر دو کشور مهم است. او گفته که این نشانه‌ای از مقاومت دو کشور در برابر فشارهای امریکا است. ولتی گفته است که البته بازدید روحانی از سوئیس برای تغییر واقعیت سیاسی و تجاری کافی نخواهد بود و تردیدها آنجایی بیشتر می‌شود که می بینیم منافع سوئیس بیشتر ایجاب می کند که با امریکا روابط داشته باشد».

«دویچه وله» در ادامه امیدواری‌ای به ماندن شرکت های اروپایی به خصوص در حوزه انرژی ایران ندارد و می افزاید: «چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است و در کنار آن هندوستان، کره جنوبی و ترکیه قرار دارند. ایتالیا تنها کشور اتحادیه اروپاست که مقادیر قابل توجهی از نفت خام را از ایران وارد می کند. با این حال طبق ارزیابی‌های اتحادیه اروپا پس از توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت های جهانی، بازسازی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا محدود شده بود. برای مثال، در سال ۲۰۱۱ میلادی اتحادیه اروپا متشکل از ۲۸ کشور اروپایی میزان صادرات کالا و خدماتی به ارزش ۱۴.۵ میلیارد دلار به ایران داشته است در حالی که واردات ایران از کشورهای اروپایی در حدود ۲۲.۷ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی، پس از وضع تحریم ها، صادرات اتحادیه اروپا به ۷.۱ میلیارد دلار کاهش یافته در حالی که واردات از ایران به ۱.۱ میلیارد دلار کاهش یافته بود. در سال ۲۰۱۶ میلادی، اولین سال پس از توافق هسته‌ای صادرات به ایران به ۹ میلیارد دلار افزایش یافت اگرچه واردات در سطح کم تر از ۵.۸ میلیارد دلار باقی ماند. برخی تحلیلگران معتقدند که اتحادیه اروپا زمانی که به متقاعد کردن شرکت‌هایش برای ادامه تجارت با ایران علیرغم تحریم های ضد ایرانی امریکا می‌رسد چشم انداز بسیار محدودی دارد».

این شبکه خبری می نویسد: «بعید به نظر می رسد که سفر روحانی به اروپا نتیجه‌ای مطابق میل تندروها در ایران داشته باشد. آنان از ابتدا توافق هسته‌ای را رد کرده بودند. این نیروها به شدت مخالف ایده مذاکره با اروپایی‌ها هستند. ناظران می‌گویند این موضوع سبب می شود تا کار برای اتحادیه اروپا به منظور لابی‌گری میان ایران و واشنگتن دشوارتر شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
آیا اروپا می‌تواند ایران را از دست تحریم‌های آمریکا نجات دهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
بارها در کلاس. علم سیاست گفته شده. . "نمی شود اعتماد کرد." عاطفی است . "جمله دیپلماتیک نیست ." فقط برای عوام فریبی کار برد دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
2
مغزهای بزرگ و جیب های بزرگ .هر کشور در شرکت
سهامی جهان .جمع شده اند. که نام سنتی اش امریکا
است .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین