کد خبر: ۵۳۳۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
پس از نگارش نامه سردار سلیمانی خطاب به روحانی

ترامپ چگونه باعث نزدیک شدن روحانی و سپاه به یکدیگر شد؟ دیپلماسی لبخند رییس جمهوری ایران به زودی ناپدید خواهد شد

سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در اقدامی قابل توجه از دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران تقدیر به عمل اورد. او در نامه تازه خود صحبت های روحانی علیه امریکا و اسرائیل را مورد ستایش و تمجید قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-سایت «المانیتور» با اشاره به نظر مساعد اخیر سردار سلیمانی نسبت به مواضع دکتر روحانی می نویسد:«واکنش قاطع اخیر حسن روحانی نسبت به امریکا و اسرائیل سبب شده تا رقبای محافظه کار او در تهران از این مسئله استقبال کنند و مواضع تند خود علیه او را متوقف کنند. 

به گزارش آفتاب نیوز، در روز ۵ ژوئیه روحانی نامه ای غیر منتظره را از سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس دریافت کرد که در آن موضع رییس جمهوری در برابر اسرائیل و تحریم های امریکا علیه صادرات نفت ایران را مورد ستایش قرار داده بود. سلیمانی نوشته بود این همان دکتر روحانی ای است که ما می شناختیم و می شناسیم و همان کسی است که باید باشد. او در نامه خود نوشته بود که دستان روحانی را به دلیل مواضع اخیرش می بوسد و آماده است تا از منافع نظام اسلامی دفاع و حراست کند. 

ناظران مسائل سیاسی ایران این نامه را از لحاظ سیاست داخلی مهم ارزیابی می کنند چرا که از دور اول ریاست جمهوری روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون این دو چهره مهم سیاسی و نظامی چنین سطح تعاملی را با یکدیگر نداشته اند. پیش تر «عباس سلیمی نمین» از تحلیلگران محافظه کار در تاریخ ۷ جولای بدون توضیح گفته بود که سردار سلیمانی از  روحانی در یکی از جلسات انتقاد کرده است. به نظر می رسد در حال حاضر نامه سردار سلیمانی نشان دهنده وحدت پیش بینی نشده ای میان دولت روحانی و نهاد نظامی مهم کشور (روحانی) است. 

حسام الدین اشنا مشاور حقوقی رییس جمهوری نیز در روز ۴ ژوئیه در توئیتی نوشت که نامه سردار سلیمانی مهم ترین نشانه از هماهنگی کامل میان مدیریت سیاسی کشور و نیروهای نظامی تحت رهبری مقام معظم رهبری است و همگان در راستای منافع نظام اسلامی حرکت می کنند». 


این سایت در ادامه می نویسد:«این در حالیست که در انتخابات سال گذشته، روحانی از برخی از نهادها و چهره های نظامی انتقاد می کرد و دائما در مورد ورود نظامیان به اقتصاد ایران هشدار می داد. پس از انتخابات ماه مه ۲۰۱۷ میلادی تعدادی از مقام های نظامی به دیدار روحانی رفتند تا با صحبت کردن با او روحانی را متقاعد به توقف انتقادات اش از نهادهای نظامی و کاهش شدت تنش کنند. «سعدالله زارعی» تحلیلگر سیاسی روزنامه کیهان نزدیک به اصولگرایان در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ نوشته بود که شنیده ها حاکی از آن است که فرماندهان سپاه از روحانی خواسته اند که از فرماندهان آن نهاد نظامی انتقاد نکند چرا که این موضوع به ضرر نظام است.

 در آستانه آن دیدار روحانی و فرماندهان نظامی موضع اشتی جویانه تری در قبال یکدیگر اتخاذ کردند و از شدت انتقادات کاستند. با این حال، محافظه کاران و تندروها به نظر نمی رسید که به این موضع توجهی داشته باشند بلکه انتقاد خود علیه روحانی را افزایش دادند. تلاش های محافظه کاران تا تقلای آنان برای استیضاح روحانی پیش رفت تا جایی که «اسدالله بادامچیان» از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی خواستار استعفای روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور شد.

 اکنون به نظر می رسد که نامه سردار سلیمانی ارسال یک پیام قوی به محافظه کاران و تندروهایی است که هرگز از حمله به دولت در سالیان گذشته خسته نشده اند. پیامی که به آنان هشدار می دهد که انتقادات سخت گیرانه خود علیه روحانی را متوقف کنند چرا که سردار سلیمانی درک کرده که دولت تحت فشار زیادی از داخل و خارج قرار دارد. نامه سردار سلیمانی در عوض دعوت او از اصولگرایان برای آغاز همکاری و حمایت از دولت است». 

این سایت در ادامه می نویسد:«برخی از چهره های شاخص اصولگرایان نیز این پیام را دریافت کرده اند. «محمد رضا باهنر» از چهره های با نفوذ محافظه کاران در تاریخ ۵ ژوئیه گفت:«سردار سلیمانی به همه گروه های سیاسی این پیام را فرستاد که از عملکرد دولت حمایت شود به جای آن که بر اختلافات دامن زده شود باید بر روی نقاط اشتراک سرمایه گذرای کرد. بدون شک این رویکرد می تواند الگویی برای دیگر نهادها، جریان ها و چهره های سیاسی باشد. اکنون زمان همکاری و همگرایی است». 

«المانیتور» این پرسش را مطرح می کند که چرا سردار سلیمانی این نامه را به روحانی نوشته است. این سایت می نویسد:«این نامه ممکن است خشم نسل جوان تر اصولگرایان را برانگیخته باشد. با این حال، سردار سلیمانی متوجه تهدیدات روزافزونی است که از جانب ترامپ رییس جمهوری امریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی  ایران وجود دارد. در ماه مه، ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و هم اکنون در حال رایزنی با دیگر کشورها از جمله متحدان امریکا برای متقاعد کردن انان به توقف واردات نفت از ایران است. 

زارعی از تحلیلگران نزدیک به مراکز قدرت در ۷ ژوئیه گفت که دشمن بر این باور بود که بزرگترین مخالف دولت سپاه است و می خواهد دولت سرنگون شود متاسفانه برخی نیز در داخل نادانسته با این استدلال دشمن همراهی می کردند. پیام سلیمانی نشان داد که وقتی موضوع منافع ملی است سپاه همراه با دولت به عنوان قوی ترین پشتیبان دولت حمایت و ایستادگی خود را اعلام می کند. روزنامه «وطن امروز» از روزنامه های نزدیک به تندروها نیز در ۷ ژوئیه نوشت که سردار سلیمانی به دلیل موقعیت حساس کنونی کشور نامه را به روحانی نوشته است. این روزنامه افزود که برای فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران وضعیت کنونی کشور و منافع مردم اولویت و ارجحیت دارد». 

البته «المانیتور» اشاره می کند که نزدیکی بیش تر روحانی به اصولگرایان خود می تواند تبعات دیگری برای دولت داشته باشد و می نویسد:«این موضوع می تواند تنش با اصلاح طلبان را موجب شود و بدین ترتیب اصلاح طلبان از دولت به طور تدریجی فاصله خواهند گرفت. «ناصر ایمانی» تحلیلگر محافظه کار در ۸ ژوئیه اشاره کرد که اصلاح طلبان به آرامی راه خود را از روحانی جدا می کنند و فروپاشی برجام احتمالا روحانی را مجبور می سازد تا همگرایی خود را با محافظه کاران افزایش دهد. او اشاره کرد که جریان فعلی اصلاح طلبی به برجام متصل شده بود اما اکنون که سرنوشت برجام نامشخص است جریانات سیاسی باید موضع خود را مشخص کنند. ایمانی افزود:«اصلاح طلبان از برجام حمایت کردند و نه از روحانی. اکنون که برجام نزدیک به شکست و پایان است حمایت آنان از روحانی پایان یافته است. محافظه کاران احساس می کنند که دولت نباید تنها بماند چرا که این موضوع از لحاظ سیاسی خوب نیست». 

این سایت در پایان می نویسد:«به نظر می رسد تهدید متوجه از جانب ترامپ و متحدان منطقه ای او علیه ایران سبب ایجاد همگرایی میان روحانی، سپاه و محافظه کاران شده است. نتیجه نهایی این ائتلاف مشخص است: دیپلماسی لبخند رییس جمهوری ایران به زودی ناپدید خواهد شد و موضع تازه ای جایگزین آن می شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین