کد خبر: ۵۳۳۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
بازتاب سفر نخست وزیر اسرائیل به روسیه در رسانه های اسرائیلی

هدف نتانیاهو از دیدار با پوتین چه بود/ او چه خواسته ای از روس ها دارد؟

به نظر می رسد برخلاف ادعای قبلی نتانیاهو و وزیر دفاع کابینه او مبنی بر آن که اسرائیل به هیچ عنوان هیچ گونه حضور نظامی ایران در سوریه را نمی پذیرد او مجبور به عقب نشینی از موضع خود در برابر پوتین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه چپگرای «هاارتص» اسرائیل با انتشار گزارشی درباره سفر نتانیاهو به مسکو می نویسد:«اسرائیل در رویدادهای اخیر کاملا تاکتیکی عمل کرده و برنامه یا سیاست بلند مدتی ندارد.

به گزارش آفتاب نیوز،  روز چهارشنبه نتانیاهو به عنوان یک فرمانده گردان و نه به عنوان یک رییس دولت و نه به عنوان رهبر یک قدرت منطقه ای راهی مسکو می شود. در سوریه هدف اسرائیل حذف ایران است. با این حال، اسرائیل در این مسیر هیچ عملیات وبرنامه استراتژیکی ندارد و تنها حملات هوایی تصادفی و نامنظم را انجام داده است. بعید است که این موضوع ایران را وادار به ترک سوریه کند. این مسئله تنها منجر به تشدید درگیری ها خواهد شد. اگر ایران تمام نیروهای وابسته به خود را از سوریه خارج نکند چه می شود؟ ایا نتانیاهو اماده اغاز یک جنگ تمام عیار است؟ آیا او توانسته افکار عمومی اسرائیل را متقاعد کند که این تنها راه حل است؟ واقعیت آن است که روسیه تنها به اسرائیل اجازه حمله به اهداف تاکتیکی در خاک سوریه مانند زرادخانه های تسلیحاتی یا پایگاه های موشکی را داده است. 

روسیه تا زمانی به اسرائیل اجازه مانور در سوریه را می دهد که مانع از حرکت های دیپلماتیک خودش نشود. واقعیت آن است که روسیه می تواند در لحظه قوانین جدیدی را برای بازی تعیین کند و به اسرائیل اولتیماتوم دهد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش تر روشن ساخته بود که خواست خروج ایران از سوریه غیر واقع بینانه است. در نتیجه، نتانیاهو مجبور است راهی برای عقب نشینی از موضع خویش بیابد و با عقب نشینی ایران به عمق چند ده کیلومتر از مرز در ارتفاعات جولان رضایت دهد. اعمال کنترل دولت اسد بر بخش های مهمی از سوریه و به خصوص بر جولان نیاز به بازنگری در روابط دیپلماتیک میان سوریه و اسرائیل و توافق آنان درباره روابط نظامی در اینده هر چند به صورت غیر مستقیم را ضروری ساخته است. با این حال، در دولت نتانیاهو تاکنون صحبتی در این باره به عمل نیامده است». 

هاارتص در ادامه می نویسد:«نتانیاهو گفته بود که نیروی هوایی اسرائیل برای هر سناریویی اماده است. این شعار باید هر اسرائیلی را نگران کند. این نشان می دهد که اسرائیل فاقد ابتکار عمل است و منتظر است ببیند که طرف دیگر چه سناریویی را پیش رو قرار می دهد». 

این روزنامه هم چنین به نقل از منابع دیپلماتیک خارجی مطلع از جزئیات مذاکرات میان اسرائیل و روسیه نوشته است که اسرائیل موافقت کرده که اقدامی را علیه کنترل حکومت اسد بر مرزهای شمالی اسرائیل با سوریه انجام ندهد و به گروه های شورشی به جز کمک های بشردوستانه یاری رسانی دیگری نداشته باشد در عوض طرف مقابل متعهد می شود که نیروهای ایرانی و شبه نظامیان شیعه از مرزهای اسرائیل دور شوند. 

این روزنامه می نویسد این در حالیست که نتانیاهو در جلسه هفتگی خود در روز یکشنبه گفته بود که در دیدار با پوتین مشخص می سازد که اسرائیل حضور نظامی ایران و نمایندگان و وابستگان آن را در هیچ نقطه ای از سوریه تحمل نخواهد کرد نه در نزدیکی مرز مرز و نه دورتر از آن. 

روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز با اشاره به اصطکاک در روابط مسکو و تل آویو و اختلاف نظر میان پوتین و نتانیاهو در آستانه دیدار آن دو با یکدیگر می نویسد:«نتانیاهو روز چهارشنبه در حالی به مسکو سفر می کند که با پوتین بر سر حضور نظامی ایران در سوریه اختلاف نظر دارد. اسرائیل می گوید حضور نیروهای تحت امر ایران را در هیچ کجای سوریه تحمل نمی کند. این در حالیست که کرملین می گوید خواست خروج کامل ایران از سوریه غیر واقع بینانه است. این دیدار دو روز پس از آن صورت می گیرد که اسرائیل حمله هوایی ای را علیه پایگاهی هوایی در سوریه در نزدیکی حمص انجام داده است پایگاهی که مورد استفاده نیروهای تحت امر ایران و شبه نظامیان شیعه بوده است. 

برخی از تحلیلگران اسرائیلی باور دارند که حمله یکشنبه به پایگاه هوایی T-4 در عمق سوریه توسط اسرائیلی ها پیامی از سوی نتانیاهو به پوتین است مبنی بر آن که اسرائیل در صورت لزوم باز هم از قوه قهریه در سوریه استفاده خواهد کرد. به نظر می رسد روسیه تنها با دور شدن نیروهای تحت امر ایران از نزدیکی مرز اسرائیل با سوریه موافقت کرده است. براساس گزارش ها گفته می شود که نیروهای تحت امر ایران باید در ۴۰ کیلومتری دورتر از مرز باقی بمانند. برخی منابع دیگر از لزوم دور ماندن در فاصله ۸۰ کیلومتری می گویند. وزیر دفاع اسرائیل اما گفته که موضع بر سر چند کیلومتر بودن نیست بلکه حضور نظامی ایران به خودی خود تهدیدی علیه امنیت اسرائیل است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین