کد خبر: ۵۳۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
نوبخت تجربه کامل دارند و بر بودجه کشور مسلط هستند

کارشناسان اقتصادی: تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه به دلیل نوسانات بازار سکه و ارز منطقی نیست

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در تیم اقتصادی دولت هیچ دخالتی در مسائل ارز، سکه و همانند آن را ندارد. حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا(س)، نیز گفته است که "توجیه عده‌ای برای تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه به دلیل نوسانات در بازار سکه و ارز، منطقی نیست"
آفتاب‌‌نیوز :
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در تیم اقتصادی دولت هیچ دخالتی در مسائل ارز، سکه و همانند آن را ندارد. این سازمان با دخل و خرج کشور سر و کار دارد؛ یعنی درآمد کشور از طریق این سازمان در خزانه جمع شده و سازمان برنامه و بودجه مطابق با قانون برای بخش‌های مختلف کشور، اعتبارات لازم را توزیع می‌کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: بنابراین مسائلی همانند تورم در بخش‌های مختلف اقتصاد ربطی به این سازمان ندارد اما بهتر است وضعیت کنونی این سازمان با گذشته آن را مقایسه کنیم. واقعیت این است که بنده ۱۴ سال در کمیسیون تلفیق بودجه و مستقیما در جریان اعتبارات و بودجه و درآمد و هزینه کشور بوده‌ام و باید عرض کنم سازمان برنامه و بودجه در دوران آقای نوبخت بی‌نظیر بوده است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما فراموش نمی‎کنیم و شما رسانه‌ای‌ها هم در جریان هستید که قبل از آقای نوبخت، خبرهایی می‌آمد که پیمانکاری در فلان اداره، خود را با بنزین آتش زده است یا کارگران در جلوی فلان فرمانداری تجمع کرده‌اند اما الان چنین مواردی را شاهد نیستیم.

منتخب مردم آمل در خانه ملت اظهار کرد: ممکن است یک کارخانه، واحد تولیدی یا شهرداری در فلان منطقه کشور، دستمزد کارگران را پرداخت نکرده باشد اما این ربطی به سازمان برنامه و بودجه ندارد. این سازمان کاری کرده که چه زمانی‌که وضع خزانه خوب و چه زمانی‌که وضع مالی خزانه بد است، کار تعطیل نشده است؛ چراکه ابتکار به خرج داده و اوراق چاپ کرده است.

یوسفیان‌ملا عنوان کرد: بر این اساس، به پیمانکار گفته می‌شود پروژه را شروع کن، ما هم اوراق را چاپ کرده و به دست تو می‎دهیم. این اقدام مبارکی بود و باعث شده که طلب پیمانکاران هم تسویه شده و کارهای عمرانی به خوبی پیش برود و سود اوراق هم نصیب پیمانکار شود.

وی افزود: هر ورقه‎ای که در بازار جایگزین پول شود، بدین معنی است که جلوی تورم را گرفته و نقدینگی را کاهش داده‌ایم و این از اقدامات بسیار خوب سازمان برنامه و بودجه در دوران ریاست جناب آقای دکتر نوبخت است.

وی افزود: شما نمی‌توانید یک پروژه را در کشور نشان دهید که به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده باشد. از سوی دیگر این اوراق مربوط به سال جاری یا سال گذشته نیست بلکه از ابتدای کار دولت آقای روحانی وجود داشته است و این اقدام توسط سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما در کمیسیون برنامه و بودجه در جریان هستیم که کارهای عمرانی به خوبی پیش می‌رود و تمام بدهی‌ها تسویه می‌شود؛ لذا سازمان برنامه و بودجه در دوران مدیریت آقای نوبخت اقداماتی انجام داده است که کسی نمی‎تواند آنها را زیر سؤال ببرد.

منتخب مردم آمل در خانه ملت اظهار کرد: علت این موضوع این است که آقای نوبخت چندین دوره نماینده گیلان بودند و خودشان هم بعدا کاندید نشدند وگرنه می‎توانستند برای همیشه نماینده باشند. ایشان در دوران نمایندگی، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی را بر عهده داشتند یعنی تجربه کامل دارند و بر بودجه کشور مسلط هستند.

یوسفیان‌ملا عنوان کرد: از سوی دیگر ایشان سخنگوی دولت هم هستند و به شهادت اکثریت همکاران و نمایندگان مجلس، تاکنون یک جمله خلاف واقع یا اینکه سخنی که باعث تشنج شده باشد یا اینکه دولت مجبور شود تکذیبیه بدهد را از ایشان شاهد نبوده‎ایم.

وی افزود: با همه این اوصاف، وی استعفا داد چون معتقد بود با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت، ممکن است اسم بنده هم در این لیست باشد لذا از همه سمت‎ها استعفا دادند تا هم دست دولت را باز بگذارند و هم نشان دهند که هیچ دلبستگی به مقام و منصب ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: جناب آقای رئیس جمهور هم که بهتر از من، آقای نوبخت را می‌شناسند، با استعفای ایشان مخالفت کرده و رئیس دفتر رئیس جمهور هم اعلام کرد که این استعفا رد شده است. در مجموع اگر بخواهیم عملکرد دوران ایشان را بررسی کنیم باید بگوئیم که کارنامه کاری جناب آقای دکتر نوبخت بسیار موفق بوده است.

راغفر: تغییر نوبخت به دلیل نوسانات بازار سکه و ارز منطقی نیست 

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا(س)، نیز به بیان نکاتی درباره دلایل تلاش برخی افراد برای تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که توجیه عده‌ای برای تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه به دلیل نوسانات در بازار سکه و ارز، منطقی نیست؛ چراکه نقش اصلی را در این زمینه؛ کسان دیگری بر عهده دارند و به این وضعیت دامن زده‎‌اند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم مسئله فقط بازار سکه و ارز نیست بلکه همه اقتصاد است که با این مشکلات جدی روبه روست و نگاهی بر اقتصاد کشور حاکم است که نگاهی آسیب دیده است که در سه دهه گذشته حاکم بوده و امروز ثمرات آن را مشاهده می‎کنیم.

دانش‌آموخته دانشگاه اسکس افزود: با این اوصاف، صرفا با تغییر مدیران نمی‌توان انتظار تحول داشت بلکه باید نوع نگاه تغییر کند.

منبع: خط اعتدال
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین