کد خبر: ۵۳۶۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

بدون تعارف یک تولیدکننده دارو: مواد اولیه‌ تمام شود باید تعطیل کنیم

یک مدیر کارخانه تولید دارو گفت: ما و همکارانمان در بخش صنعت و دارو تنها تلاش بر تولید داریم، درحالی که توانایی برآورد هزینه‌ها را نداریم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد افشاری، در رابطه با موضوع وضعیت تولیدات دارو در کشور با توجه به نوسانات نرخ ارز، اظهار کرد: برخی از کارخانجات تلاش دارند تا داروهای سرطانی و غیرسرطانی را از مواد گیاهی تولید کنند. درواقع یکی از اهداف ما کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی است تا در صورتی که نرخ ارز نوسان پیدا کرد آسیب زیادی برای چرخه دارو و تولید آن ایجاد نشود.

وی افزود: زمانی که تعادل نرخ ارز بهم خورد، خواهی‌نخواهی تأثیر خود را حتی بر مواد اولیه داخلی می‌گذارد و این کار با تأخیر یا شدت کمتری روی خواهد داد. نکته اینجاست که دولت تسهیلاتی را در این زمینه درنظر گرفته، درواقع یارانه‌ای برای واردات برخی از این داروها درنظر گرفته است، اما به هرحال واردات این نوع از داروها بسیار زیاد است و دولت نیز تا مدت زمان محدودی می‌تواند این یارانه‌ را پرداخت کند.

این تولیدکننده دارو ادامه داد: برخی از داروهای ایرانی برای سرطان‌هایی چون سرطان مغز تأثیر مثبت کمی دارد؛ چراکه این داروها، کپی‌برداری از نوع خارجی آن است. همچنین تجربه ما در تولید این نوع از داروها  بسیار اندک است. بنابراین تأثیرگذاری آن‌ها همانند نمونه اصلی دارو نخواهد بود. درواقع خارجی‌ها تکنولوژی لازم برای تولید این داروها را در اختیار دارند و براساس تجربه طولانی خود ایرادات آن را رفع کرده‌اند؛ درنتیجه تولیدات آن‌ها کیفیت بسیار بهتری نسبت‌به داروی ایرانی دارد، اما نمی‌توان گفت که مصرف داروهای ایرانی نتیجه‌ای منفی داشته است.

افشاری با بیان اینکه تأکید دولت بر مصرف داروهای ایرانی است؛ چراکه نمونه خارجی آن‌ها، قیمت بسیار زیادی دارند و ارز زیادی را از کشور خارج می‌کنند، خاطرنشان کرد: دولت در این راستا دو خط مشی را پیگیری می‌کند، درواقع دولت تلاش دارد تا تولیدکنندگان داخلی دارو بتوانند مانند برخی از کشورها در این زمینه خودکفایی ایجاد کنند و به مرور زمان خطاهای خود را در تولید دارو کاهش دهند. اما نکته این است که تا زمینه لازم فراهم نشود این اتفاق نخواهد افتاد. همچنین از سوی دیگر دولت تلاش می‌کند تا با تولیدات داخلی در میزان ارزی که برای خرید این داروها صرف می‌شود صرفه‌جویی کند. 

حمایت‌های دولتی از تولیدکنندگان دارو اندک است

وی با اشاره به حمایت‌های اندک دولت توضیح داد: حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان داخلی دارو روی کاغذ و پشت بلندگوها بسیار است، اما عملا نتیجه‌ای به‌همراه نداشته است؛ چراکه در زمینه اجرایی، درگیر مقررات پیچیده‌ای هستیم.

این تولیدکننده دارو اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، تولیدات کارخانه‌های دارویی بسیار تغییر کرده؛ چراکه کنترل شرایط از اختیار ما خارج شده است. حتی کنترل برخی از موارد چون بسته‌بندی‌های ساده از دست مدیران کارخانه خارج شده و به‌‌هیچ عنوان نمی‌توان در این راستا برنامه‌ریزی استواری داشت. همچنین تولیدکنندگان نمی‌توانند اصول اقتصادی بر روی تولیدات خود اعمال کنند یا قیمت تمام شده دارو را به‌دست آورند. 

تولیدکنندگان دارو برای رعایت اصول اقتصادی باید تولید را متوقف کنند

افشاری با بیان اینکه ما و همکارانمان در بخش صنعت و دارو تنها تلاش بر تولید داریم، درحالی که توانایی برآورد هزینه‌ها را نداریم، افزود: اگر تولیدکنندگان داخلی دارو بخواهند اصول اقتصادی را رعایت کنند بایستی کارخانه‌ها را تعطیل کنند؛ چراکه در این صنعت هزینه‌ها و درآمدها با هم هم‌خوانی ندارند. نکته اینجاست که کمبود دارو در کشور به‌ویژه داروهای سرطانی تا چند ماه آینده نمایان خواهد شد؛ چراکه تولید داروی داخلی در حال حاضر براساس مواد اولیه‌ای است که در چند ماه گذشته تأمین شده است. بنابراین این مواداولیه به زودی تمام خواهد شد و زمانی که پایان یابد دیگر این اعداد و ارقام اجازه تولید دوباره را به تولیدکنندگان نخواهد داد.

وی تصریح کرد: متأسفانه این شرایط در بازار تا چند ماه آینده فاجعه‌ای در زمینه درمانی و دارو به‌وجود خواهد آورد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که شرایط کشور نشانگر این است که در بحران‌های خاص مانند جنگ، مدیران کشوری توانسته‌اند تاحدودی وضعیت بحران را مدیریت کنند. با این حال یکی از راه‌حل‌هایی که می‌توان به‌وسلیه آن، صنعت دارو را زنده نگه داشت جلب مشارکت کشورهای خارجی در این زمینه است. البته نه کشورهای اروپایی بلکه کشورهایی چون هند، چین و کره جنوبی؛ چراکه تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند و اگر شرایط این سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود، وضعیت صنایع دارویی را بهبود خواهد بخشید.

ايسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین