کد خبر: ۵۳۸۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
آمریکا در دنیا منزوی است/همه از انزوای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان صحبت می‌کنند

ظریف: چه کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است/آمریکا نشان دهد ارزش وقت گذاشتن برای مذاکره را دارد/یک نفر می‌گفت ما 40 سال در مقطع حساس زندگی می‌کنیم/الان شرایط شرایط بحرانی نداریم/کشور ما در شرایط خوبی است/این فشارها می‌تواند مردم را دچار سختی کند

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به پیشنهاد مذاکره ترامپ رییس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه رهبری فرمودند اگر ببینیم آمریکایی‎ها برجام را به خوبی اجرا کردند درباره مسائل دیگر مذاکره میکنیم، گفت: ما دو سال و ساعتها با امریکا مذاکره کردیم. آمریکا نشان دهد ارزش وقت گذاشتن برای مذاکره را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار طی اظهاراتی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای هم‌رزمش در وزارتخانه که همزمان با شهید صارمی در مزار شریف به دست تروریست‌های افراطی به شهادت رسیدند و این همراهی و همکاری بین کارگزاران صحنه سیاست خارجی و فعالان عرصه مطبوعاتی را با خون شریف خود جاودانه کردند، گرامی داشت.

وی در این مراسم از حاضران خواست که برای خبرنگاران درگذشته نیز صلواتی قرائت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی به نقش مهم رسانه در فضای روابط خارجی اشاره کرد و گفت: مهم این است که این نقش را به خوبی بشناسیم و اهمیت آن را به ویژه در شرایط دشوار و حساس کنونی، بدانیم.

ظریف با بیان اینکه یک نفر می‌گفت ما 40 سال است در این مقطع حساس زندگی می‌کنیم، اظهار داشت: این یک واقعیت است ما تصمیم گرفته‌ایم که یک گونه دیگر باشیم و چون تصمیم گرفته‌ایم یک مدل جدید زمامداری را تجربه کنیم، لذا تمامی لحظات ما لحظات بسیار ویژه‌ای و یک تجربه بسیار مهم تاریخی است.

وی گفت: اینکه همواره می‌شنویم در این مقطع حساس،‌ به خاطر اینکه تمامی مقاطع انقلاب اسلامی مقاطع حساسی بوده است. ما مقاطع حساس بسیاری را پشت  گذاشته‌ایم و این اولین مقطع حساس ما نیست، ما شرایط بحرانی را پشت سر گذاشتیم و الان شرایط شرایط بحرانی نداریم. 

ظریف افزود: ما شرایطی را پشت سر گذاشتیم که شهرمایمان آماج موشک‌های عراق بود و شرق و غرب علیه ما بسیج بودند. شرایطی را پشت سر گذاشتیم که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا هر روز علیه ایران تصویب می‌شد و بعد از تصویب هر تحریمی همه دنیا با آمریکا همراهی می‌کردند. یعنی یک سبقتی بین کشورهای مختلف بود که تحریم‌های آمریکا را یا دنبال کرده یا اضافه کنند.

وی گفت: در پایان دهه 80 و آغاز دهه 90 بعضا برخی تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها از سوی اتحادیه اروپا  وسیع‌تر و شدیدتر از تحریم‌های آمریکا بود. یعنی اگر آمریکا به کشورها فرصت داده بود که هر شش ماه یک بار 20 درصد از خرید نفت‌شان را از ایران کم کنند، اتحادیه اروپا ظرف شش ماه کل خرید نفتش را از ایران کم کرد و ما آن دوره را با سربلندی پشت سرگذاشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: آن دوره را آنچنان با سربلندی پشت سر گذاشتیم که شش قدرت بزرگ جهانی ناگزیر شدند که به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بیایند. 

وی تکرار کرد: این ما نبودیم که به پای میز مذاکره برگشتیم، ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده بودیم. این طرف مقابل بود که به پای میز مذاکره با ایران آمد، چرا که به این باور رسیده بود که فشار بر مردم ایران، فشار اقتصادی و تبلیغاتی نمی‌تواند سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را عوض کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که این فشارها می‌تواند مردم را دچار سختی کند، گفت: این وظیفه ما به عنوان دولت است که فشارها را از مردم کم کنیم نه اینکه عامل افزایش آن باشیم،  وظیفه سیاست خارجی است که باری از روی دوش مردم بردارد نه اینکه به آن اضافه کند. 

*امروز آمریکا در دنیا منزوی است/همه از انزوای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان صحبت می‌کنند

وی گفت: هر روز که آمریکا در مورد سیاست‌های ضد ایرانی خود صحبت می‌کند درست است که ما هنوز در یک مقطع حساس هستیم ولی همه دنیا اعلام می‌کنند که با این سیاست‌ها همراهی ندارند، ممکن است قلدری آمریکا، توان اقتصادی و فشارهای سیاسی این کشور باعث برخی اختلال‌ها بشود، ولی واقعیت این است که آمریکا امروز در دنیا منزوی است.کسی امروز از انزوای ایران صحبت نمی‌کند، بلکه همه از انزوای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان صحبت می‌کنند.

ظریف این سه را (ترامپ، نتانیاهو و محمد بن سلمان)‌ را سه طرف نمودار خشونت، حق کشی و سرکوب و نماد بی اعتمادی در دنیا خواند و گفت: کسی که نخست‌وزیر یک کشور دیگر را در کشورش زندانی می‌کند، کسی که به همه قراردادهای بین‌المللی پشت پا می‌زند، نفتا و قرارداد همکاری پاسفیک را زیر پا می‌گذارد، موافقتنامه پاریس و هر توافقی که کرده زیر پا می‌گذارد. از طرف دیگر کسی که هر روز حقوق فلسطینی‌ها را نقض و سرکوب و کشتار می‌کند، این سه تا هم به خاطر سایر رفتارهایشان هم به خاطر سیاست ایران هراسی‌شان در دنیا منزوی هستند.

وی گفت: درست است این سه توان تبلیغاتی و اقتصادی دارند و سیاست‌هایی را دنبال و به مردم ما فشار می‌آورند و ما موظفیم این فشارها را کم کنیم و باید این کار را بکنیم و حتما هم چنین می‌کنیم. یقین دارم از این مقطع حساس کنونی هم مثل مقاطع حساس گذشته با سربلندی عبور می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه مقطع کنونی به دشواری گذشته نیست، توضیح داد: چون که سراسر طول انقلاب و در سراسر 40 سال گذشته مجموعه کشورهای خارجی در برابر ما ایستاده بودند ولی الان فقط سه کشور و یک رژیم غاصب در برابر ایران ایستاده‌اند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فضایی که در ساخته می‌شود و فضایی که تلاش می‌کنند در دنیا بسازند به خاطر اینکه اهمیت فضا و دیپلماسی عمومی و غلبه بر قلب‌ها و مغزها را به خوبی می‌فهمند، عنوان کرد: میلیاردها دلار هزینه خرج می‌‌کنند که این وضعیت فضاحت آمیز خود را به شکل دیگری منعکس کنند. 

وی افزود: پامپئو یک جلسه می‌گذارد که خود آمریکایی‌ها گفتند 80 درصدشان غیرایرانی بودند؛ به اسم جلسه با ایرانی‌ها؛ آن فردی که در جلسه سر و صدا کرد به جای اینکه ایرانی‌ها جواب بدهند، معلوم بود جماعت کل‌شان آمریکایی بودند و می‌گفتند «یو.اس.ای USA» (آمریکا) و حتی نتوانستند حفظ ظاهر کنند که این جلسه ایرانی است.

*اگر با مردم ایران رابطه دارید، چرا اولین تحریمی که برگرداندید تحریم هواپیما بود

ظریف با بیان اینکه چقدر تلاش می‌کنند بگویند که ما با مردم ایران رابطه داریم، خطاب به آمریکایی‌ها گفت:  اگر با مردم ایران رابطه دارید، چرا اولین تحریمی که برگرداندید تحریم هواپیما بود؟ چرا پاسخ نمی‌دهید؟

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امروز روز برگرداندن بخش اول تحریم‌هاست، اظهار داشت: هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد، چون هر کاری ‌می‌خواستند انجام دهند کرده‌اند، بیشتر کاری که خواستند بکنند آثار روانی بود و هر چه خواستند کردند.

وی گفت: آمریکایی‌ها که اینقدر در حمایت از مردم ایران سر و صدا می‌کنند این یک نکته را به من جواب بدهند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به شعبده بازی‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هر روز پیام سخیفی را می‌فرستد و اشک تمساح برای مردم ایران می‌ریزد، اظهار داشت: شماهایی که این ادعاها را مطرح می‌کنید چرا اولین چیزی را که باطل کردید، مجوز فروش هواپیما به ایران بود؛ غیر از این بود که قرار بود این هواپیماها برای مردم ایران استفاده شود؟ چه استفاده دیگری داشت؟

ظریف دوباره از مقامات آمریکایی پرسید: چرا وقتی اجازه دادید بعد از فشار به اروپا، ای.تی.آر پنج هواپیما به ما بفروشد، گفتید اجازه ندارید به ایران قطعات بدهید و ای.تی.آر توانست از روش‌های خود قطعات را برای ما فراهم کند. فراموش نکنید ما درباره گروهی صحبت می‌کنیم که تمامی تلاششان یک بازی روانی است.

وی گفت: اگر دقیق به این بازی روانی توجه کنیم همین یک سؤال را اگر ترامپ و پامپئو جواب بدهند که چرا حتی قبل از فلزات گرانبها و حتی قبل از خودرو، مجوز نزدیک به 200 هواپیمای آمریکایی و اروپایی و مجوزی که خودشان صادر کرده بودند، لغو کردند. چرا تا ششم اوت برای این مجوزها صبر نکردند.

ظریف در بخشی از اظهاراتش عنوان کرد: چه کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است.

وی افزود: کشور ما در شرایط خوبی است، ما شرایط بسیار سخت‌تری را گذراندیم، اتفاقات بازار ارزی در مغازه شکل نگرفته، در رسانه و فضای مجازی شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:  همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، امروز در کشور موافق و مخالف نظام نداریم، آنچه اسراییل و همسایگان ناپخته ما بر نابودی آن کمر بسته‌اند، موجودیت کشوری به نام ایران است و این خیالی خام بیش نیست. 

ظریف  عنوان کرد: حرکت اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این روزها ایجاد التهاب زبانی است و متاسفانه در برخی موارد، به دلیل مشکلات خودمان توانسته‌اند این فضاسازی را ایجاد کنند که این فضاسازی در وضعیت اقتصادی  نرخ ارز ما اثر گذاشت. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در ابتدای این مراسم روز خبرنگار را تبریک گفت و یاد و خاطره خبرنگاران شهید و درگذشته را گرامی داشت.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین