کد خبر: ۵۳۸۵۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
چین، روسیه، ترکیه و هند می‌توانند فضای تنفس را برای ایران باز نگه دارند؟

گمانه‌زنی رسانه‌های جهان درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران/روسیه میانجی تهران-واشنگتن می‎شود؟

بیزینس اینسایدر: ایران زیر چکش تحریم‎های امریکا؛ پوتین می‌تواند تهران را نجات دهد / سی ان ان: مقام های ارشد امریکایی می گویند هدف ترامپ تغییر رفتار ایران است و نه تغییر رژیم / سی ان ان: "آلمان خاورمیانه" پس از تحریم های امریکا با مشکلات جدی تر اقتصادی مواجه خواهد شد/ آتلانتیک: اقتصاد ایران حتی بدون تحریم امریکا هم با مشکلات جدی مواجه بود / ایران نمی تواند همه مشکلات اقتصادی خود را به گردن دشمن خارجی بیندازد / پولیتیکو: اروپایی‌ها نمی توانند کار زیادی برای مقابله با تاثیرات منفی تحریم امریکا بر ایران انجام دهند / دویچه وله: تحریم های امریکا در این دوره نمی توانند تاثیرگذاری تحریم های پیش از برجام را داشته باشند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- با آغاز دور تازه تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران، رسانه‌های جهانی به بازتاب پیامدهای این موضوع پرداخته‌اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "بیزینس اینسایدر" با انتشار گزارشی اشاره می کند که ممکن است یک راه برای خلاصی ایران از شر تحریم‌های امریکا وجود داشته باشد و در این باره می نویسد:"با امضای فرمانی توسط ترامپ، دور تازه تحریم های امریکا علیه ایران به اجرا در می آیند. اخیرا ایران تهدیداتی لفظی از نظر نظامی را علیه امریکا مطرح کرده اما در بعد عملی کار زیادی انجام نداده است. اقتصاد ایران در وضعیت جالبی قرار ندارد و گسترش تحریم ها می تواند اعتراضات را در آن کشور گسترده‌تر سازد. در این میان یک کارشناس به "بیزینس اینسایدر" می گوید که ایران می تواند از طریق روسیه با امریکا مذاکره کند و روس‌ها می توانند به شکلی ایران را از وضعیت کنونی نجات دهند".

گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران

این سایت در ادامه می نویسد: "از آغازین روز سه شنبه امریکا قصد دارد بانک مرکزی ایران را مشمول تحریم ها کند. این پیامی واضح از سوی امریکا به متحدان اروپایی است: یا با ایران تجارت کنید یا با امریکا؛ اما نمی‌توانید با هر دو کشور به طور همزمان مراوده مالی و تجاری داشته باشد. آمریکا قصد دارد در ماه نوامبر دور دوم تحریم را اجرایی کند که صنعت نفت یعنی قلب حیاتی اقتصاد ایران را تحریم کند. در واکنش به تحریم‌ها، ایران سیاست ارزی خود را تغییر داد و رییس بانک مرکزی تغییر کرد و شمار زیادی از افراد مرتبط با مسائل ارزی بازداشت شدند. ایران همچنین امریکا را تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. "دنیس راس" از مقام‌های سابق چهار دولت امریکا که در عرصه سیاستگذاری در مورد خاورمیانه فعالیت داشته می‌گوید تحریم‌های امریکا حتی پیش از اعمال شدن تاثیر داشته‌اند. او می گوید ارزش ریال به شدت کاهش یافته است. قیمت خمیر دندان در هفته گذشته در ایران افزایشی چند برابری داشته است".

این سایت در ادامه می نویسد: "راس اما در ادامه می‌گوید علت اصلی نارضایتی‌های اخیر در ایران ناشی از اقدامات ترامپ نیست بلکه نقش نهادهای خاص در اقتصاد ایران و عدم شفافیت در اقتصاد آن کشور و فساد و سوء‌استفاده‌هایی است که خشم عمومی را برانگیخته است. در عین حال، راس می‌گوید که وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران بر قابلیت ها و ظرفیت های درآمدزایی آن کشور و جریان گردش مالی ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت. او می گوید چین می تواند نفت ایران را علیرغم تحریم امریکایی ها بخرد اما در پرداخت ها مشکلاتی خواهد داشت. هندوستان نیز می تواند از ایران نفت بخرد اما تنها می تواند به روپیه مبلغ خریداری شده را پرداخت کند. 

"مایکل ایزنشتات" کارشناس امنیتی و دفاعی خاورمیانه اما معتقد است که ایران با معضلاتی مواجه است و در زمینه تهدیدات خود نیز جانب احتیاط را در نظر می گیرد. او می گوید بستن تنگه هرمز توسط ایران صرفا یک تهدید لفظی است و ایران آن را اجرایی نمی کند. او می افزاید: "در عوض ایران می تواند برای انصارالله در یمن موشک بفرستد تا منافع امریکا را هدف حمله قرار دهند. ایران می تواند به نیروهای امریکایی در سوریه حمله کند. ایران می تواند شهروندان امریکایی را بازداشت کند یا حملات سایبری علیه منافع امریکا انجام دهد یا باعث آزار و اذیت ناوهای امریکایی در خلیج فارس شود."

این سایت در ادامه می افزاید:"همان گونه که ایران خود را در معرض فشار آمریکا می بیند، ترامپ لحن تندی را درباره ایران در پیش می‌گیرد. او اخیرا گفت که ایران و اقتصاد آن کشور خیلی بد و سریع پیش می رود. او گفت برایش مهم نیست که دیداری  با مقام های ایرانی داشته باشد یا نه، تصمیم با آنهاست. به نظر می‌رسد روسیه گزینه‌ای خوب برای ایران باشد. راس می گوید:"می توانم پیش بینی کنم که ظرف شش ماه آینده ایران بیش از پیش به روس ها نزدیک می شود و کانالی را برای برقراری ارتباط با امریکا از طریق روسیه ایجاد می کند. با توجه به رابطه خاص پوتین و ترامپ می توان انتظار آن را داشت که روسیه کانالی را برای ایران به منظور مذاکره با امریکا باز کند. از طریق توافق با پوتین و نه ترامپ ایران می‌تواند وجهه انقلابی خود را نیز در مواجهه با خروج ترامپ از برجام و مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای آن کشور حفظ کند".

گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران

هدف آمریکا چیست؟

شبکه خبری امریکایی "سی ان ان" نیز در گزارشی با اشاره به از سرگیری مرحله اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌نویسد مقام های ارشد امریکایی که در جریان روند تحریم ها علیه ایران هستند می گویند که هدف ترامپ نه تغییر رژیم که تغییر رفتار ایران است. این مقام ارشد مطلع امریکایی که نخواسته نام‌اش فاش شود به "سی ان ان" می گوید که ترامپ هنوز بر روی حرف خود مبنی بر آمادگی برای مذاکره بی قید و شرط با مقام های ایرانی باقی است. این مقام رسمی می گوید: "او به وضوح گفته که آماده دیدار با آنهاست. دیدار برای بحث در مورد یک توافق هسته ای دیگر. همان گونه که او گفته بود هیچ گونه پیش شرطی برای این دیدار وجود نخواهد داشت".

یک مقام مطلع دیگری امریکایی در گفت و گو با "سی ان ان" گفته که درباره اقداماتی حقوقی و قانونی اتحادیه اروپا برای دفاع از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های امریکا علیه ایران، نگرانی‌ای در میان مقام های امریکایی وجود ندارد. او افزوده است: "نزدیک به صد شرکت بین المللی اعلام کرده اند که می خواهند از بازار ایران خارج شوند. امریکا هنوز هم به تلاش برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی به منظور اجرای تحریم ها علیه ایران ادامه می دهد. تاکنون مقام های وزارت خزانه داری امریکا در سرتاسر جهان برای کارزار علیه ایران رایزنی کرده‌اند و از 20 کشور جهان بازدید نموده‌اند. ما از دیپلمات‌ها و اقتصاددانان خود در این زمینه استفاده می کنیم. ما شاهد تاثیر قابل توجه این دیدارها هستیم".

"سی ان ان" در گزارشی دیگر می نویسد که مهمترین موضوع در مورد تاثیر تحریم ها بر ایران کاهش ارزش ریال ایران است. این شبکه خبری می نویسد این موضوع نشان می دهد که آشفتگی‌های زیادی پیش روی ایران خواهد بود. این شبکه خبری می نویسد: "ایران به عنون "آلمان خاورمیانه" بازار بزرگی دارد و بیش از 80 میلیون مصرف کننده و جمعیتی بسیار تحصیلکرده و با منابع طبیعی و زیرزمینی از جمله فلزات گرانبها در اختیار دارد. تلاش‌های ترامپ علیه ایران از طریق وضع و اجرای تحریم ها می توانند برای تحقق بخشیدن تمام ظرفیت های ایران مخرب باشند. ایران نیازمند دسترسی به ارز خارجی است و واشنگن با استفاده از وزن کامل صندوق فدرال ایالت متحده برای متوقف کردن تلاش رییس جدید بانک مرکزی تهران در راستای کمک به صادرکنندگان و واردکنندگان، علیه ایران اقدام می کند. تحریم های امریکا دسترسی ایران به مواد خام و قطعات ضروری صنایع فولاد، آلومینیوم و خودروسازی را محدود می کند".

گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: "بسیاری می گویند امریکا قصد دارد در بلندمدت بین مقامات ایران و مردم آن کشور شکاف انداخته و باعث تغییر نظام سیاسی در ایران شود؛ ادعایی که واشنگتن آن را انکار می کند. در طولانی‌مدت ارزش ریال کاهش می یابد و نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت و افزایش نرخ تورم قیمت کالاها را افزایش داده و کمبود آب و برق به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی دیده خواهد شد".

مشکلات اقتصاد ایران

نشریه امریکایی "آتلانتیک" در گزارشی تحلیلی تحت عنوان "اقتصاد ایران حتی بدون تحریم امریکا هم با مشکلات جدی مواجه بود" اشاره می کند که محدودیت های تازه تحریمی امریکا علیه اقتصاد ایران اما وضعیت را به بدترین حالت ممکن خواهند رساند.

این نشریه می نویسد:"تحریم های تازه امریکا بخش های مهمی از اقتصاد ایران را هدف قرار می دهند. با این حال، نسبت به محدودیت های تحریمی که قرار است در 4 نوامبر به اجرا درآید تاثیرات ضعیف‌تری را در می توان در نتیجه تحریم های کنونی (مرحله نخست) مشاهده کرد. تحریم در مرحله دوم به صنعت نفت ایران آسیب می رساند. واقعیت آن است که ایران بدون تحریم ها نیز اقتصادی تحت فشار داشته است. به نظر می رسد با تحریم های روز دوشنبه که مانع تجارت آزاد طلا و فلزات گرانبها و تجهیزات صنعتی توسط ایران در کنار دسترسی به دلار می شود نباید قراردادهای چند میلیارد دلاری ایران با بوئینگ و ایرباس برای خرید هواپیما را منتفی شده قلمداد کرد چرا که دو شرکت گفته‎اند که به تعهدات خود پایبند هستند. با این حال، بخشی که بیشترین تاثیر را از تحریم های مرحله اول خواهد پذیرفت، خودروسازی ایران است. "ریچارد نفیو" هماهنگ کننده سابق تحریم ها علیه ایران در وزارت خارجه امریکا که در مذاکرات آن زمان نیز حضور داشته است می گوید که بخش خودروسازی یکی از بخش های بزرگ تولیدی در ایران است و شرکت های اروپایی چون رنو می‌گویند که پس از تحریم ایران به گزینه‌های دیگری برای جبران فرصت های از دست رفته در ایران فکر می کنند".

گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران

این نشریه در ادامه می نویسد:"واقعیت آن است که مشکل اصلی امروز اقتصاد ایران کاهش ارزش ریال در برابر دلار است. بانک مرکزی ایران در بیانیه‌ای "توطئه دشمنان خارجی" را عامل اصلی این موضوع دانسته است. با این حال، واقعیت آن است که مشکلات ایجاد شده فقط تقصیر خارجی ها نیست. بخش عمده ای از معضلات کنونی در اقتصاد ایران فساد و افزایش نرخ تورم هستند. نهادهای خاص نیز در اقتصاد ایران مداخله می کنند و با وجود انحصارطلبی آنان بر اقتصاد، امکان سرمایه گذاری مستقیم و آزادانه خارجی وجود ندارد. ایران می گوید در شرایط کنونی تنها در صورتی در برجام باقی خواهد ماند که از مزایای اقتصادی آن بهره مند شوند با این حال، اروپایی ها و سایر امضاکنندگان برجام در غیاب امریکا نمی‌توانند تاثیرات اقتصادی نامطلوب تحریم‌ها علیه ایران را به اندازه کافی جبران کنند. در بهترین حالت آنان تنها می‌توانند تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران را محدود کنند".

زمان اجرای تحریم‎های اصلی

نشریه "پولیتیکو" نیز در گزارشی با اشاره به این که به نظر می رسد تاثیرات مستقیم تحریم های امریکا تا ماه نوامبر آن چنان خود را نشان ندهد می نویسد:"تحریم های اصلی در ماه نوامبر خواهند بود. مقام های اروپایی پیشتر گفته بودند که در حال تلاش برای پیدا کردن راهی به منظور زنده نگهداشتن تجارت نفت با ایران از جمله به کارگیری سازوکارهای مالی تازه‌ای هستند که از طریق بانک های مرکزی اروپایی این کار را انجام دهند. چین نیز گفته که کماکان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. یکی از مقام های ارشد دولت امریکا اما گفته که هدف آن دولت به صفر رساندن فروش نفت ایران است تا از طریق قطع منافع و درآمدهای نفتی ایران دیگر نتواند در سوریه فعالیتی انجام دهد و از گروه‌های مانند حزب الله و انصارلله در منطقه حمایت کند. مقام های اروپایی تحت چنین شرایط پرفشاری قوانین تازه‌ای را برای حفاظت از شرکت های اروپایی وضع کرده‌اند اما در مورد نحوه عملیاتی کردن قوانین خود چیز زیادی نگفته‌اند. واقعیت آن است که قوانین انان نمی توانند به طور کامل تاثیر تحریم‌های امریکا را خنثی کند. آنان خود نیز چنین ادعایی دارند و می گویند می خواهند اطمینان بیشتری بدهند که کسب‌و‌کار شرکت های اروپایی در ایران مورد حفاظت قرار خواهد گرفت. برخی از کارشناسان می گویند که بعید است اقدامات اتحادیه اروپا بتواند تاثیرمطلوب و ملموسی داشته باشد. به خصوص اقداماتی در مورد  ایجاد رویه های قانونی برای حفاظت از شرکت های اروپایی از تاثیر تحریم ها و مجازات‌های تحریمی امریکا. بسیاری از این شرکت‌ها حضورشان در ایران را برای حضور خود در بازار بسیار بزرگتر امریکا در مقایسه با ایران خطرناک می دانند. همین موضوع کافی است تا انان خود را با خواسته های واشنگتن منطبق سازند".

گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران

تحریم ایران و افزایش قیمت نفت

شبکه خبری "سی ان بی سی" اما از منظری دیگر به تاثیر تحریم های امریکا علیه ایران پرداخته و معقتد است که این تحریم قیمت نفت را افزایش می دهد. این شبکه خبری به نقل از "ارمیتا سن" تحلیلگر ارشد حوزه انرژی می نویسد: "هر چه جلوتر می رویم شاهد از دست رفتن تولید ایران و افزایش قیمت نفت خواهیم بود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال می تواند به بیش از بشکه‌ای 90 دلار برسد. او می گوید برخی از مردم فکر می کنند که چین می تواند تمام نفت ایران را خریداری کرده و با تحریم های امریکا مقابله کند. با این حال، واقعیت این نیست. چینی ها می گویند بسیار خب ما ممکن است میزان خرید خود از ایران را کاهش ندهیم اما نمی خواهیم میزان خرید را افزایش دهیم. در نتیجه، می توان کاهش صادرات نفت ایران در ماه های آینده و تاثیرات آن را در بازار مشاهده کرد و این به معنای افزایش قیمت جهانی نفت خواهد بود".

تلاش آمریکا برای فشار حداکثری به تهران

شبکه خبری آلمانی "دویچه وله" نیز در گزارشی تحت عنوان "امریکا تحریم را مجددا علیه ایران اعمال می کند: این به چه معناست"؟ می‌نویسد: "دور نخست تحریم امریکا علیه ایران از روز سه شنبه اجرایی می شود و هدف آن اعمال فشار حداکثری علیه تهران است. این تحریم ها پس از خروج امریکا از برجام اعمال می شوند. به نظر می رسد تنها مسئله هسته ای برای دولت کنونی امریکا مهم نباشد. دولت ترامپ امیدوار است که ایران تحت فشار اقتصادی از هم بپاشد. این سیاستی بسیار خطرناک و ساده انگارانه است. از تاریخ 7 اگوست طبق تحریم های یکجانبه امریکا ایران حق دسترسی به دلار امریکا و خرید فلزات گرانبها را نخواهد داشت. این تنها بخشی از اقدام کلان‌تر امریکا برای حذف ایران از سیستم مالی بین المللی است. تحریم های گسترده برای صنایع ایران و صادرات فرش و خودروسازی ایران نیز مخرب خواهند بود. امریکا همچنین مجازات هایی را برای شرکت ها و افراد غیر امریکایی در نظر گرفته تا در صورتی که آنان تحریم های وضع شده علیه ایران را نقض کنند با جریمه مالی مواجه می شوند و از سیستم مالی جهانی تحت کنترل امریکا  بیرون رانده خواهند شد. این در حالیست که اروپایی‌ها در ماه های گذشته درصدد دریافت معافیت هایی برای فعالیت شرکت‌های‌شان در ایران بودند که امریکا با این موضوع مخالفت کرد. در واکنش به این موضوع اتحادیه اروپا قصد دارد از شرکت های خود در برابر مجازات های تحریمی امریکا محافظت کند اما تاکنون در این امر ناموفق بوده و روند خروج شرکت های اروپایی از ایران ادامه دارد و دومین دور از تحریم های امریکا علیه ایران در تاریخ 4 نوامبر به اجرا در می آیند که احتمالا بیشترین تاثیر را بر درآمدهای ایران خواهد گذاشت و صنعت نفت آن کشور را هدف قرار خواهد داد. در میان خریداران نفتی ایران ترکیه، هندوستان و چین خواستار جایگزین کردن سازوکارهای پرداختی بدیل هستند و چین و ترکیه گفته اند که با تحریم بخش انرژی ایران مخالف هستند".

"دویچه وله" می نویسد:"به نظر می رسد استراتژی دولت ترامپ این است که قصد دارد ایران را مجبور کند که یا به فهرست بلند بالای خواسته های پمپئو گردن نهد و آن را اجرایی کند یا آن که بی ثباتی به قدری در ایران افزایش یابد که نظام سیاسی آن کشور تغییر کند. با این حال، بعید به نظر می رسد که تحریم های کنونی امریکا به اندازه تحریم های بین المللی پیش از توافق هسته‌ای 2015 میلادی تاثیرگذار باشند. حتی اگر اتحادیه اروپا نیز بتواند به طور کامل از شرکت های اروپایی محافظت کند کشورهایی چون چین، هند، ترکیه و روسیه احتمالا قادر خواهند بود برای ایران فضای تنفس را ایجاد کنند. در واقع، با در نظر گرفتن منازعه تجاری جاری میان چین و امریکا به نظر می رسد چین به دنبال گسترش همکاری با ایران برای مقابله با امریکا خواهد بود".

گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
آلمان خاورمیانه؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
1
روسیه سنگ نیندازه میانجیگریش پیشکش خوبه خودتان نوشتید افزایش تولید نفتش را با عربستان شروع کردنو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین