کد خبر: ۵۳۸۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

مصرف قلیان به اندازه سیگار برای قلب مضر است

در یک پژوهش مشخص شده که مصرف قلیان به اندازه مصرف سیگار برای قلب ضرر دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سلامت- نتایج تحقیقات تازه علمی نشان می دهند که قلیان به اندازه سیگار برای قلب مضر است.

به گزارش آفتاب‏‎نیوز؛ تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس نشان می دهد که استعمال قلیان شریان‌ها را تنگ‌تر می کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می دهد. در نتیجه، در این پژوهش مشخص شده که مصرف قلیان به اندازه مصرف سیگار برای قلب ضرر دارد.

در پژوهش صورت گرفته محققان علائم حیاتی 48 جوان سالم را پیش از قلیان کشیدن ثبت کردند و آن را با علائم پس از مصرف قلیان مقایسه کردند. مقایسه 30 دقیقه پس از مصرف قلیان با تنباکوی طعم‌دار انجام شد. ضربان قلب آرام و معمولی بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است با این حال، در افراد مورد بررسی قرار گرفته پس از مصرف قلیان ضربان قلب به طور متوسط به میزان 16 ضربان در دقیقه افزایش یافت و این سبب تپش قلب به میزان یک چهارم برابر سریع تر می شود. پس از سی دقیقه مصرف قلیان مشاهده شد که شریان‌های قلب تنگ‌تر و بسته‌تر شده بودند تاثیراتی که تقریبا مشابه تاثیر سیگار کشیدن است.

روزنامه بریتانیایی "دیلی میل" اشاره می کند که در نتیجه پژوهشی منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا در اواخر سال جاری نشان داده شده که در بریتانیا حدود 10 درصد از نوجوانان قلیان مصرف می کنند که تقریبا نیمی از آنان گفته‌اند که از تنباکوی طعم دار و دارای اسانس استفاده می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین