کد خبر: ۵۳۹۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد:

شرایط عوض شده و امکان مذاکره نیست/نمی‌توانیم ایزوله و بدون ارتباط با جهان باشیم/بودجه ویژه برای سال استثنایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قطعا بیش از گذشته نیازمند ثبات در کشورمان هستیم، اظهارکرد: تکانه‌های سیاسی و بین‌المللی اثر خود را در منابع و مصارف و بودجه سال آینده خواهد داشت. ما بی ارتباط با دنیا نیستیم و برای فروش نفت‌مان باید با کشورهای دیگر در ارتباط باشیم و همچنین نیازهای قابل توجهی برای کشور ما از خارج وارد می‌شود./ بودجه سال 98 با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی و انتظارات مردم یک بودجه ویژه خواهد بود. /سال ۱۳۹۸ یک سال نسبتا استثنایی در تاریخ معاصر ایران است/سال ۱۳۹۸ کشور در شرایط نامطمئن تحریم قرار دارد/باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و به بهترین شرایط امید داشته باشیم/شرایط عوض شده و امکان مذاکره نیست/ با چه کسی می‌توانیم مذاکره کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :
نخستین جلسه ستاد بودجه سال ۱۳۹۸ با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز تشکیل و در این جلسه اقدامات اولیه انجام شده در راستای تهیه بودجه سال آینده مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ابتدای جلسه مسئولین ذی‌ربط اقدامات صورت گرفته و پیشنهادات خود را در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ ارائه دادند و در انتها محمدباقر نوبخت نظرات خود را در مورد پیشنهادات مطرح شده ارائه کرد.

نوبخت با اشاره به برگزاری اولین جلسه بودجه‌ریزی برای سال آینده افزود: دولت تا 15 آذر موظف است که بودجه را به مجلس ارائه دهد و ما طبق برنامه زمان‌بندی باید از اول شهریور بودجه‌ریزی را آغاز کنیم اما با توجه به اینکه بودجه سال 98 با توجه به شرایط داخلی و خارجی به مطالعه بیشتری نیاز دارد اولین جلسه بودجه‌ریزی سال آینده را امروز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه از بخش خصوصی، مجلس و دانشگاه حضور دارند، گفت: ما یک مجموعه تهیه کردیم تا هفته به هفته بدانیم چه کاری باید به اتمام برسد. ما از سال 92 موفق شدیم بدون استثنا در وقت مقرر بودجه را به مجلس ارائه دهیم غیر از سالی که برجام بود. ارائه به موقع بودجه به مجلس این حسن را دارد که نماینده‌ها وقت بیشتری دارند لایحه را بررسی کنند و ما هم می‌توانیم در موعد مقرر آیین نامه اجرایی آن را ارائه دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه یک پیش‌بینی از منابع و مصارف است، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنای عمل ماست. ما در شرایطی هستیم که پیش‌بینی برای سال آینده کار سخت و خطیری است و بودجه سال آینده باید دقیق تهیه شود. با توجه به مسائل داخلی و خارجی ما نمی‌توانیم از الان یک بودجه برای سال آینده بدهیم بلکه باید سناریوهای مختلفی را ارائه دهیم و ما با برگزاری این جلسه می‌خواهیم از همه عقل جمعی کارشناسی کشور برای یک بودجه مناسب برای سال آینده استفاده کنیم. هر برنامه و سیاستی را که بخواهیم اجرا کنیم باید منابع و مصارف آن مشخص باشد و بودجه سال 98 با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی و انتظارات مردم یک بودجه ویژه خواهد بود. 

نمی‌توانیم ایزوله و بدون ارتباط با جهان باشیم/ نیازمند ثبات در کشور هستیم/بودجه ویژه برای سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ یک سال نسبتا استثنایی در تاریخ معاصر ایران یا حداقل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ کشور در شرایط نامطمئن تحریم قرار دارد. اگر ماده یک قانون محاسبات عمومی را مورد بازنگری قرار دهیم متوجه می‌شویم که ماموریت بودجه پیش‌بینی منابع و مصارف در راستای سیاست‌هایی است که ما را به اهدافمان می‌رساند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا؛ وی با انتقاد از پیشنهادات ارائه شده برای لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: در هیچ جایی از پیشنهاداتی که برای بودجه سال ۱۳۹۸ مطرح شد، به غیر از یک مورد اشاره‌ای به تحریم نشده بود.

نوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: در چهار ماهه نخست سال ۱۰۵ هزار میلیارد تومان منابع وارد خزانه شد که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بود. امسال طرح‌های عمرانی به ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت: با توجه به این شرایط باید برای بدبینانه‌ترین وضعیت یک بودجه در سایه در چند بخش داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق نیفتد اما ما باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و به بهترین شرایط امید داشته باشیم. آیا بودجه سال ۱۳۹۷ را با صددرصد عملیاتی بودن بودجه مبتنی بر عملکرد تهیه کردیم؟ آنچه که باید در نظر می‌گرفتیم این بود که قیمت تمام شده واحد را محاسبه می‌کردیم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم. باید برای بودجه‌ریزی مبتنی به عملکرد سال، کار ناتمام سال ۱۳۹۷ را در سال ۱۳۹۸ انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه سال ۱۳۹۸ به هیچ وجه قابل قبول نیست که بودجه غیرعملیاتی را تهیه کنیم، گفت: چقدر خوب بود اگر بودجه سال ۱۳۹۸ را با رویکردی از آمایش سرزمین انجام می‌دادیم. محمل بودجه سال ۱۳۹۸ برای اجرای سومین سال قانون برنامه است. در قانون برنامه تکالیفی داریم که باید انجام شود. تا پایان سال دوم باید پنج درصد از کمیت نیروی انسانی کاسته شود. این موضوع چقدر اجرا شده است؟ به عبارت دیگر باید بودجه دستگاه‌ها را با پنج درصد کمتر از نیروی انسانی در نظر بگیریم. به طور کلی باید بدانیم در سال سوم چه تکالیفی از برنامه مغفول مانده یا در دست اجرا است که در بودجه سال ۱۳۹۸ خود را نشان بدهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سرفصلی دارد که ۲۴ بند از این سیاست‌ها را باید در بخش‌های مختلف ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه تبصره‌ها در بودجه سال ۱۳۹۸ باید به حداقل برسد، گفت: در جلسه آینده ستاد باید لیستی از نوآوری‌ها در بودجه ۱۳۹۸ احصا شود.

نوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: در این بودجه تبصره ۱۴ از اهمیت خاصی برخوردار بود. این تبصره که مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها است، باعث شد یک ریال از خزانه برداشت نشود و همچنین توانستیم پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش را پرداخت کنیم. تبصره مهم دیگر تبصره ۱۸ بود که طبق آن توانستیم یک میلیون و ۳۴ هزار فرصت شغلی با ۱۲ برنامه اجرا کنیم.

نمی‌توانیم ایزوله و بدون ارتباط با جهان باشیم/ نیازمند ثبات در کشور هستیم/بودجه ویژه برای سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد دلیل استعفای خود از سمت سخنگوی دولت توضیح داد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم از سمت سخنگویی دولت استعفا دهم این بود که مسائل ارز به سازمان برنامه و بودجه ربط داده می‌شد و زمانی که سخنگو بودم از من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه سوالات ارزی می‌شد. در حالی که این مسائل ربطی به یکدیگر ندارد و من در حق سازمان ظلم می‌کردم.

وی با تاکید بر اینکه بودجه‌ریزی سال ۱۳۹۸ حساس، مهم و تاثیرگذار است، گفت: باید بتوانیم با یک برنامه‌ریزی مناسب کشور را پشتیبانی کنیم. در حال حاضر شرایط عوض شده و امکان مذاکره نیست. با چه کسی می‌توانیم مذاکره کنیم؟

نمی‌توانیم ایزوله و بدون ارتباط با جهان باشیم/ نیازمند ثبات در کشور هستیم/بودجه ویژه برای سال آینده

به نوشته خبرگزاری ایلنا؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: کشور ما 50 میلیارد دلار صادرات نفتی و حدود 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد. همچنین حدود 45 میلیارد دلار واردات داریم و در مجموع حدود 200 میلیارد دلار برای صادرات و واردات گره خورده با جهان هستیم به همین دلیل نمی‌توانیم ایزوله و بدون ارتباط با جهان باشیم. با اعلام تحریم‌ها، وضعیت ما متفاوت است. البته باید این را در نظر بگیریم که کشورهای دیگر برخلاف سال‌های گذشته کنار کشور ما قرار گرفته‌اند. ما شرایط تحریمی داریم و بودجه ما باید با توجه به تحریم برنامه‌ریزی شود و ما امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.

بودجه ۹۸ باید تا ۱۴ آذرماه تقدیم مجلس شود

بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم کردبچه مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد زمان تقدیم بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس گفت: زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس ۱۵ آذرماه است اما از آنجایی که این تاریخ پنجشنبه است باید تا ۱۴ آذر لایحه را تقدیم مجلس کنیم.

وی گفت: یکی از پیشنهادات در مورد بودجه سال ۱۳۹۸ این است که در سال‌های قبل ستاد بودجه، ارقام بودجه دستگاه‌ها را نهایی نمی‌کرد که باعث بروز اشکالاتی می‌شد. پیشنهاد می‌کنیم بودجه دستگاه‌ها امسال در ستاد مطرح شود و به تصویب برسد و به طور کلی سقف بودجه همه دستگاه‌های اجرایی مشخص شود.

براساس این گزارش، در این جلسه پیشنهاد شد اشکالاتی که در جداول کلان وجود دارد مراتب آن از رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اعلام شود و چنانچه در تبصره‌ها و بودجه دستگاه‌ها مشکلی وجود داشت توسط کارشناسان سازمان یا دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون تخصصی مجلس مطرح شود. سال گذشته ۴۱ صفحه اصلاحیه در مورد بودجه فرستاده شد.

شرایط عوض شده و امکان مذاکره نیست/نمی‌توانیم ایزوله و بدون ارتباط با جهان باشیم/بودجه ویژه برای سال استثنایی

پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که لایحه بودجه دو روز قبل یعنی تا تاریخ ۱۲ آذرماه آماده شود.

همچنین در این جلسه پیشنهاد شد علاوه بر افرادی که تاکنون در ستاد بودجه حضور داشتند صاحب‌نظرانی از جامعه دانشگاهی، دیوان محاسبات، مجلس و مرکز پژوهش‌ها حضور داشته باشند.

در این جلسه نمایندگانی از بخش‌های غیردولتی نیز حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین