کد خبر: ۵۴۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۲۲:۴۷

دلارهای سعودی‌ برای شورشیان عراقی

آفتاب‌‌نیوز : در گزارش مربوط به این خبر که روز شنبه در روزنامه آمریکایی «سیاتل تایمز» به چاپ رسیده همچنین آمده است که این مبلغ عمدتا صرف خرید سلاحهای سبک و موشکهای ضدتانک می‌‌شود. تعدادی از رانندگان تبعه عربستان سعودی به خبرنگار این روزنامه گفته‌اند که بارها جعبه‌های محافظت شده پول نقد را از عربستان و از طریق خاک سوریه به استان‌های غربی عراق رسانده‌اند.

مقامات عراقی می‌گویند که مطمئن هستند این پول ها صرفا برای تامین مایحتاج شورشیان و نه انجام امور خیریه و عام‌المنفعه ارسال می‌شود. یک مقام دولت عراق هفته گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که دولت عراق نمی‌تواند در این زمینه هیچ شکایت مشخصی را از مقامات دولتی عربستان مطرح نماید زیرا عاملان ارسال این کمکها نه مقامات دولتی که شهروندان عادی عربستان هستند: «این بخشی از زکاتی است که باید صرف انجام امور عام‌المنفعه شود». همچنین بخشی از این کمک‌ها نیز از طریق زائران سنی عراقی که برای سفر حج به عربستان می‌روند به دست شورشیان می‌رسد.

در ادامه این گزارش آمده است که در یکی از موارد معدودی که پلیس عراق موفق به ردیابی جریان وجوه شد یک تبعه ثروتمند سعودی مبلغ 25 میلیون دلار پول نقد را برای یک روحانی سرشناس سنی در عراق فرستاد و این پول بعدا از طریق واسطه‌هایی به رومانی رسیده و صرف خرید موشک‌های ضدهوایی پیشرفته یک‌نفره روسی از نوع «استرلا» شد. ماه گذشته پلیس عراق برای حریث الظهری یک روحانی سنی تندرو مخالف دولت پس از سفر وی به عربستان سعودی قرار بازداشت صادر کردند.

ژنرال منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان موضوع ارسال پول از سوی اتباع سعودی برای شورشیان سنی را تلویحا پذیرفته ولی می‌گوید که در این زمینه هیچ فعالیت سازماندهی شده‌ای وجود ندارد و دولت این کشور نیز با تمام توان می‌کوشد تا جلوی جریان غیرقانونی ارسال پول به داخل عراق را بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین