کد خبر: ۵۵۳۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
ایران انتظار دارد که دولت عمران‎خان مسیر متفاوتی از احزاب سنتی آن کشور را در پیش گیرد

پاکستان به توافق با ایران عمل خواهد کرد؟ سرنوشت مرزبانان ایرانی چه خواهد شد؟

"برای ایران نفش پاکستان در امنیت منطقه‌ای بر دو پایه اساسی استوار است: حفظ امنیت مرزهای مشترک و دور نگهداشتن خود از رقابت میان عربستان، امریکا و ایران. در سناریوی احتمالی دیگر پاکستان می‌تواند از موضوع آدم‌ربایی 16 اکتبر به عنوان فرصتی برای نشان دادن حسن نیت خود به تهران استفاده کند و بی‌طرفی خود نسبت به رقابت ایران و عربستان را نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تروریست‌ها در تاریخ 16 اکتبر 14 نفر از مرزبانان ایرانی را در مرز ایران و پاکستان ربودند. این موضوع لزوم اهمیت همکاری میان دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و پاکستان را برجسته‌تر می‌سازد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت تحلیلی "المانیتور" با اشاره به اینکه ربایش 14 مرزبان ایرانی در استان سیستان و بلوچستان توسط گروه تروریستی "جیش العدل"، رابطه ایران و پاکستان را در معرض آزمونی جدی قرار داده است، می‌نویسد: "ایران همچنین به دلیل تحریم‌های تازه و چالش امنیتی ایجاد شده در نتیجه تنش در روابط خود با امریکا، ماه گذشته نیز شاهد حادثه تروریستی مرگبار در اهواز بود. در حال حاضر ایران از پاکستان انتظار دارد که دولت جدید آن کشور مسیر متفاوتی از احزاب سنتی آن کشور را در پیش گیرد؛ به خصوص در رابطه با عربستان سعودی.

آزمونی برای عمران‎خان| پاکستان به توافق با ایران عمل خواهد کرد؟ اسلام‎آباد درباره مرزبانان ایرانی چه خواهد کرد؟
تصویری که جیش العدل از مرزبانان ربوده شده ایرانی منتشر کرد

تنش در روابط میان ایران و پاکستان در آوریل سال 2017 میلادی بالا گرفت زمانی که تروریست‌های جیش‌العدل 10 تن از نیروهای پاسدار ایرانی را در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رساندند و سپس از طریق مرز به پاکستان فرار کردند. در آن زمان مقام‌های نظامی ایران هشدار دادند که اگر اسلام‌آباد اقدامات لازم برای مقابله با تروریست‌ها را انجام ندهد، تهران خود به تنهایی در هر کجایی که باشند وارد عمل خواهد شد. پس از آن ایران دستکم دو بار، در 27 مه 2017 و در 9 ژوئیه 2017 میلادی، منطقه بلوچستان را هدف حمله قرار داد. سپس پاکستان اعلام کرد که عملیات در داخل خاک پاکستان را نقض تمامیت ارضی خود قلمداد خواهد کرد. در ژوئن سال 2018 میلادی کمی پس از اولین حمله، ارتش پاکستان یک پهپاد را سرنگون کرد و مدعی شد که آن پهپاد از سوی ایران برای عملیات مورد استفاده قرار گرفته بود. این تنش ادامه داشت تا آنکه در ماه جولای سال جاری ارتش ایران و پاکستان برای تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با یکدیگر موافقت کردند. آدم‌ربایی 16 اکتبر اما آزمونی برای نشان دادن این موضوع خواهد بود که آیا این توافقنامه عملی است یا خیر". 

این سایت در ادامه می‌افزاید: "برای ایران نفش پاکستان در امنیت منطقه‌ای بر دو پایه اساسی استوار است: حفظ امنیت مرزهای مشترک و دور نگهداشتن خود از رقابت میان عربستان، امریکا و ایران. ایران با پیروزی عمران خان، ستاره سابق کریکت در انتخابات امیدوار بود که او از نزدیکی بیش از اندازه به عربستان سعودی دست بکشد و موضع کنونی نسبت به ایران را تغییر دهد یا دستکم رابطه‌ای متوازن با ایران و عربستان سعودی داشته باشد. با این حال، عمران خان با سفر به ریاض در اولین سفر خارجی خود نشان داد که پاکستان هنوز ریاض را به تهران ترجیح می‌دهد. 

عربستان سعودی در پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است. عربستان سعودی دستکم 6 میلیارد دلار کمک مالی به پاکستان ارائه کرده به این امید که پاکستان را از ایران دور کند. با حادثه آدم‌بایی 16 اکتبر ایران می‌تواند بگوید سعودی‌ها در حال اقدام علیه منافع آن کشور هستند. از این رو می‌تواند بر پاکستان فشار آورد تا در روابط خود با پاکستان تجدیدنظر کند. 

"رحمانی فضلی" وزیر کشور ایران از همتای پاکستانی خود تنها خواسته تا از ایمن بودن جان مرزبانان اطمینان کسب کند. سپاه در بیانیه خود اعلام کرده که ربایش مرزبانان مورد حمایت برخی از کشورهای تندرو منطقه بوده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد با توجه به بالا گرفتن تنش بر سر پرونده خاشقجی، ایران احتمال می‌دهد که روابط عربستان و غرب بدتر شود. در این معادله ایران بیشتر سکوت کرده تا درهای احتمالی برای کاهش تنش با ریاض را باز نگه دارد. در سناریوی احتمالی دیگر پاکستان می‌تواند از موضوع آدم‌ربایی 16 اکتبر به عنوان فرصتی برای نشان دادن حسن نیت خود به تهران استفاده کند و بی‌طرفی خود نسبت به رقابت ایران و عربستان را نشان دهد.

اگر ارتش پاکستان با نیروهای امنیتی ایران همکاری کند تا آزادی مرزبانان ایرانی تضمین شود این پیامی است که نشان می‌دهد پاکستان قصد همکاری با ایران برای حفاظت از امنیت مرزی مشترک را دارد. همچنین کمک می‌کند که قدری وجهه بد اطلاعات ارتش پاکستان که در منطقه به عنوان حامی گروه‌های تندروی شبه‌نظامی شناخته شده، بهبود یابد و به ایران اطمینان دهد که اسلام‌اباد در روابط خود با ایران و عربستان سعودی توازن را حفظ خواهد کرد".

آزمونی برای عمران‎خان| پاکستان به توافق با ایران عمل خواهد کرد؟ اسلام‎آباد درباره مرزبانان ایرانی چه خواهد کرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین