کد خبر: ۵۵۴۵۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
"ترامپ نمی‌تواند در زمستان و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با قیمت نفت بازی کند"

تردید درباره نتیجه تحریم‌نفتی ایران؛ اکنون سال 2012 نیست! جهان سیاست‌های ترامپ را قبول ندارد

فارین پالسی: چرا دولت ترامپ معافیت‌هایی برای خرید نفت سایر کشورها از ایران قائل شد؟ / نگرانی دولت ترامپ از افزایش قیمت نفت به عنوان پیامد اصلی تحریم ایران است/ تحریم ایران نادیده‌گرفتن واقعیت‌های ژئوپولیتیک و اقتصادی در حوزه میدانی از سوی ترامپ است/ترامپ نمی‌تواند در زمستان و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای با قیمت نفت بازی کند/در تهران تصمیم امریکا برای اعطای معافیت خرید نفت از ایران به سایر کشورها یک "پیروزی برای ایران" قلمداد می‌شود/ خبرگزاری فرانسه: شرایط امروز با 2012 تفاوت دارد ترامپ نمی‌تواند اجماع جهانی را برای فشار بر ایران کسب کند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- اکثر نشریات و رسانه‌های بین‌المللی از ناکارآمدی تحریم‌های ترامپ برای وادار کردن ایران به تغییر رفتار و رویکردش حکایت دارند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" با انتشار گزارشی درباره صدور مجوز معافیت تحریمی در قبال خرید نفت ایران از سوی امریکا برای چند کشور می‌نویسد: "دولت امریکا از روز دوشنبه دور تازه تحریم‌ها علیه ایران در حوزه نفتی را آغاز می‌کند. هدف دولت امریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران است اما معافیت‌ها را قائل شده تا از افزایش ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی جلوگیری کند. البته این معافیت‌ها موقت هستند و به هشت کشور اجازه واردات کنترل شده نفت از ایران را می‌دهند. تلاش دولت ترامپ اعمال سختترین فشار بر ایران برای از بین بردن منبع درآمدی کلیدی آن کشور همزمان با جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت نفت و جلوگیری از وارد آمدن ضربه ناگهانی بر اقتصاد برخی از متحدان آسیایی و اروپایی امریکا است".

تردید جدی درباره نتیجه تحریم نفتی ایران؛ اکنون سال 2012 نیست! جهان سیاست‌های ترامپ را قبول ندارد

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "اگرچه میزان صادرات نفت ایران به دلیل متفاوت بودن داده‌ها، آمار و ارقام متغیر به نظر می‌رسد اما می‌توان ارزیابی کرد که ایران حدود 800 هزار بشکه و یا مقداری بیشتر در روز، نفت کمتر صادر کند که پایینتر از 2.5 میلیون بشکه پیش از خروج ترامپ از برجام خواهد بود. به نظر می‌رسد که صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون در روز کاهش یابد. این مشروط به آن است که اتحادیه اروپا و چین کماکان به خرید نفت خود از ایران، هر چند در میزانی کمتر از گذشته ادامه دهند". 

این نشریه می‌نویسد: "در کوتاه‌مدت معافیت‌های شامل شده برای ترکیه، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از سوی امریکا می‌تواند به افزایش صادرات نفت ایران در بازار منجر شود. کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و تایوان تمام خریدها از ایران را متوقف کرده‌اند تا نشان دهند که در قبال امریکا حسن نیت دارند اما می‌توانند تحت شرایط معافیت دوباره مقداری نفت از ایران خریداری کنند. کره جنوبی به طور خاص بخشی از نفت ایران را برای تاسیسات پتروشیمی خود خریداری کرده اما میزان خرید را در تابستان امسال کاهش داده است. پمپئو گفته که کشورها با استفاده از معافیت‌ها می‌توانند میزان تامین انرژی خود را تنظیم کنند و در شش ماه آینده باید به طرز چشمگیری واردات نفت از ایران را کاهش داده و به صفر برسانند". 

"هنری رم" تحلیلگر مسائل ایران از گروه اوراسیا به "فارین‌پالسی" می‌گوید: "از دید کاخ سفید معافیت‌های شامل شده برای واردات نفت از ایران در ابعاد بسیار کم و محدود شده هستند و این موضوع مسئله مهمی برای امریکا نیست چرا که ایران نمی‌تواند سود زیادی از آن ببرد با این حال، باعث می‌شود تا قیمت نفت در سطح متوازنی حفظ شود. اعطای معافیت حتی در میزان کوچکتر از آنچه دولت اوباما در فاصله سال‌های 2012 تا 2015 میلادی ارائه کرد بدان معنا نیست که دولت ترامپ در برنامه خود برای حداکثر فشار بر ایران تغییری ایجاد کرده است.  پمپئو بر این باور است که معافیت‌ها دست امریکا رابرای کسب حمایت سیاسی جهانی به منظور اعمال فشار بر ایران بازتر خواهد کرد". 

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خبرگزاری "فرانسه" نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان "پس از تحریم امریکا علیه ایران چه اتفاقی خواهد افتاد"؟ با اشاره به اینکه در مورد نتیجه تحریم نفتی ایران از سوی امریکا تردیدهای جدی وجود دارد، می‌نویسد: "واقعیت آن است که اکنون شرایط با سال 2012 میلادی فرق دارد. اوباما در آن زمان حمایت جامعه بین‌المللی را برای تحریم علیه ایران کسب کرد. هدف او دستیابی به توافقی هسته‌ای با ایران بود. "باربارا اسلاوین" کارشناس مسائل ایران در شورای اتلانتیک نیز در این باره می‌گوید: "اکنون سال 2012 نیست. آن زمان جهان پشت سر امریکا برای تحریم علیه ایران متحد شد. ترامپ اکنون تلاش می‌کند تا بقیه جهان را مجبور به همراهی با سیاست‌هایش علیه ایران کند؛سیاست‌هایی که اکثر کشورهای جهان آن را قبول ندارند. امریکا اکنون به ترساندن شرکت‌ها در مورد تجارت با ایران روی آورده و در این‌باره موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است. شرکت‌ها از این تحریم‌ها بسیار صدمه دیده‌اند. با این حال، ایران هنوز قادر به فروش نفت به ویژه به چین است". 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که دولت ترامپ سیگنال‌های متضادی را ارسال می‌کند، از سویی می‌گوید می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از سوی دیگر برای پیمانکاران به منظور خرید نفت از ایران معافیت قائل می‌شود. یک مقام ارشد دولت امریکا گفته که این معافیت تنها برای هشت کشور و البته موقت هستند. 

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد:"پمپئو و ترامپ خواستار تغییر رفتار ایران بر اثر فشار تحریم‌ها در سطح منطقه‌ای هستند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که هیچ تغییر سریعی در رویکرد ایران ایجاد نخواهد شد. "علی واعظ" کارشناس گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: "اساسا این نوع طرز فکر دولت ترامپ جادویی است. ایران توانسته به مدت چهار دهه علیرغم فشار اقتصادی به حمایت خود از متحدان‌اش ادامه دهد. دولت ترامپ باور دارد که می‌تواند از نفوذ ایران در منطقه بکاهد با این حال، هدف نهایی او نامشخص است. من فکر می‌کنم در نهایت بازی به این بستگی دارد که حرف کدام طیف بر دیگری تاثیر خواهد گذاشت. رییس جمهوری امریکا خود شخصا علاقمند به توافقی بهتر و جامع‌تر با ایران است اما من باور دارم که اکثر اعضای تیم امنیت ملی او علاقمند به بی‌ثبات کردن ایران یا تغییر حکومت در آن کشور هستند از جمله جان بولتون". 

خبرگزاری "فرانسه" در بخش پایانی این گزارش می‌نویسد:"یک دیپلمات اروپایی باور دارد که ترامپ به دنبال پیاده‌سازی مشابه مدل کره شمالی در قبال ایران است. در ابتدا فشار و تحریم و سپس کشاندن طرف مقابل پای میز مذاکره. 

شکست ترامپ در اجماع جهانی علیه ایران

شبکه خبری "الجزیره" نیز در گزارشی با اشاره به تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران می‌نویسد که اعلام معافیت‌های تحریمی قائل شده دولت امریکا برای چند کشور نشان می‌دهد که او در تلاش برای ایجاد اجماع جهانی به منظور فشار بر ایران شکست خورده است.

"الجزیره" در ادامه اشاره می‌کند که در تهران تصمیم امریکا برای اعطای معافیت خرید نفت از ایران به سایر کشورها یک "پیروزی برای ایران" قلمداد می‌شود چرا که ایران می‌تواند صادرات نفت خود را اداه دهد این در حالیست که امریکا قصد داشت صادرات نفت ایران را به صفر برساند. 

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "در نشستی که این هفته در دوحه پایتخت قطر در مورد تحریم ایران برگزار شد، "رجب یورولماز" استاد علوم سیاسی در دانشگاه "ییلدیریم بایزید" آنکارا گفت که با یا بدون معافیت‌های تحریمی، ترکیه به خرید نفت از ایران برای تامین انرژی مورد نیاز خود و تامین منافع ملی‌اش ادامه خواهد داد. او اشاره کرد که در حدود 30 درصد از نفت خام ترکیه وارداتی از ایران است. از سوی دیگر چین بزرگترین خریدار نفت ایران نیز گزارش داده که در حال مذاکره با امریکا درباره ادامه روند خرید نفت از ایران است. البته به نظر می رسد که چینی‌ها حاضر به دادن امتیازاتی به ترامپ شده‌اند؛ از جمله تصمیم پکن برای توقف مدیریت پرداخت‌های مالی به ایران توسط بانک کونلون. تقریبا نیمی از پرداخت‌های مالی چین در ازای خرید نفت به ایران از طریق این بانک انجام می‌شد". 

"الجزیره" در ادامه می‌نویسد: هند نیز واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است و این میزان از 690 هزار بشکه در روز از ماه ژوئیه به حدود 400 هزار بشکه در روز در ماه آگوست کاهش یافته است. به طور موثر هند کاهش خرید نفت از ایران را تا میزانی ادامه داده که بتواند با حفظ سطحی از خرید در را برای مذاکرات بیشتر باز نگه دارد. 

"لوسیانو زاکارا" کارشناس مسائل مرتبط با سیاستگذاری خارجی در دانشگاه قطر می‌گوید که تحریم‌های امریکا به میزان کافی موثر نخواهند بود. سیاست ترامپ در تضاد با واقعیت‌های اقتصادی و ژئوپولیتیکی در حوزه میدانی است. اجماع زیادی در جامعه بین‌المللی برای فشار بر ایران وجود ندارد. در نتیجه، قدرت تحریم‌ها کمتر از گذشته خواهند بود؛ به خصوص آن که اروپایی‌ها تصمیم گرفته‌اند برای مقابله با تحریم‌های ترامپ علیه ایران اقداماتی را انجام دهند". 

"الجزیره" در پایان می‌نویسد: "به نظر می‌رسد برای کشورها رعایت منافع ملی‌شان اولویت بیشتری نسبت به تلاش برای تحقق آرزوهای ترامپ دارد. امریکا اکنون در برهه حساس برگزاری انتخابات میان دوره‌ای است و ترامپ به خوبی می‌داند که نمی‌تواند و نباید با قیمت نفت و حامل‌های انرژی زیاد بازی کند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
خسته شدیم از این همه بازی مرگ یه بار شیون یه بار. اگر راهی برای مذآکره نیست شروع یک جنگ خانمانسوز قبل از اینکه تمام مردم کشور خسته شوند را پیشنهاد میکنم. قدرتمان را به حرکت در اوریم حتما این معادلات خسته کننده که دودش فقط تو چشم ملت میره برهم میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
حتی اگر دولتها با ترامپ همراه نباشند شرکتهای خصوصی همراه هستند که وابستگی به دولتهایشان ندارند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین