کد خبر: ۵۵۴۴۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کارشناسان معتقدند که تحریم‌های آمریکا احتمالا تاثیر محدودی بر اقتصاد ایران خواهند داشت

بازتاب تحریم‌های ضدایرانی ترامپ در رسانه‌های بین‌المللی؛ تحریم‌، تهران را پای میز مذاکره نمی‎کشاند

نیویورک تایمز: در آستانه انتخابات میان دوره‌ای ترامپ می‌خواهد با تحریم سخت‌گیرانه علیه ایران، نظر مساعد جمهوریخواهان را جلب کند / تحریم ایران چه معنایی برای ابزارهای جهانی خواهد داشت؟ کارشناسان چه نظری دارند؟ / میدل ایست‌آی: کارشناسان معتقدند که تحریم‌های امریکا احتمالا تاثیر محدودی بر اقتصاد ایران خواهند داشت/ میدل ایست آی: تحریم‌های ترامپ تغییر رویکردی در سیاست خارجی ایران ایجاد نخواهند کرد / یو اس ای تودی: تحریم‌ها به مردم ایران ضربه می‌زند نه حکومت آن کشور/ ووکس: هدف ترامپ از تحریم، تغییر رفتار ایران است اما مشخص نیست که این خواسته عملی شود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه‌ها و سایت‌های خبری – تحلیلی امریکایی و بین‌المللی تنها یک روز مانده به آغاز دور دوم تحریم‌های نفتی ترامپ به گمانه‌زنی درباره تاثیر این تحریم‌ها پرداخته‌اند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه امریکایی "نیویورک تایمز" از منتقدان اصلی سیاست‌های ترامپ در گزارشی می‌نویسد: "ترامپ تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند که مدعی است به دلیل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده تهران در خاورمیانه هستند. ترامپ روی این موضوع تاکید دارد و سیاست خارجی تندروانه سرسختانه‌ای را در قبال ایران در پیش گرفته است؛ سیاستی که مورد اقبال جمهوریخواهان است؛ آن هم در آستانه انتخابات کنگره. او می‌خواهد با سخت‌گیری علیه ایران از این فرصت برای جلب حمایت جمهوریخواهان و رای‌دهندگان به سوی خود استفاده کند". 

بازتاب تحریم‌های ضدایرانی ترامپ در رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی| زمستان سخت نفتی در انتظار آمریکایی‎ها؟
 
این روزنامه می افزاید: "در این میان پمپئو اشاره به معافیت قائل‌شده آمریکا برای چندین کشور از جمله عراق، ترکیه، هند، چین، کره جنوبی و ژاپن برای واردات نفت از ایران داشته است. او اما گفت که دو کشور از این کشورها واردات نفت خود از ایران را در هفته‌های آینده پایان خواهند داد. او گفت که فهرست کشورهایی که مشمول معافیت تحریمی ایران شده‌اند از 20 کشور دوره ریاست جمهوری اوباما که در آن زمان مشمول معافیت شدند کمتر است". 

این روزنامه در پایان با اشاره به توئیت ترامپ با مضمون "تحریم‌ها در حال آمدن هستند" که با تقلید از سریال "تاج و تخت" بوده، می‌نویسد جمله اشاره به یخ‌زدن عمیق با هدف نابود کردن اقتصاد ایران دارد. ایران در پی تحریم‎ها در فاصله سال‌های 2012 تا 2015 میلادی اقدامات خود را در منطقه گسترش داد".  

تاثیر تحریم ایران بر جهان

سایت "مارکت واچ" نیز در گزارشی تحت عنوان "تحریم ایران چه معنایی برای ابزارهای جهانی خواهد داشت؟"، به نظر چند کارشناس درباره تاثیر تحریم‌های ترامپ علیه ایران پرداخته است. در این‌باره "مارشال گیتلر" مدیر استراتژیک در موسسه ACLS Global  به این سایت می‌گوید که دولت ترامپ با تحریم نفت ایران خود را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. او چگونه می‌خواهد ایرانیان را مجازات و تنبیه کند بدون آن که بر روی مصرف‌کننده امریکایی تاثیر بگذارد؟ او می‌گوید بسیاری از رای‌دهندگان به ترامپ، رانندگان خودروهای بزرگ و سنگین و کامیون‌داران بودند. زمانی که پس از تحریم نفت ایران، قیمت نفت افزایش یابد و هزینه‌ها بیشتر شود، قطعا آن رای‌دهندگان نیز ناراضی خواهند شد. این به نفع ترامپ در دور بعدی انتخابات نخواهد بود. 

در مقابل "جیمز ویلیامز" اقتصاددان در حوزه انرژی در WTRG Economics در پاسخ به این پرسش "مارکت واچ" که آیا معافیت‌های تحریم ایران بر روی بازارهای نفتی تاثیرگذار خواهند بود یا خیر، می‌گوید: هم بله و هم خیر. ما نمی‌دانیم کدام کشورها به جز هند، ژاپن، و کره جنوبی به طور جدی مشمول معافیت‌ها می‌شوند. ما نمی‌دانیم دامنه و ابعاد و مقیاس این معافیت‌ها به چه میزان است. تنها می‌توانیم مطمئن باشیم که معافیت‌ها محدود و جزئی هستند و نه گسترده. برخی از کشورها ممکن است بتوانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند اما نصف میزانی که پیشتر وارد می‌کردند. مشکل اصلی برای ما عدم توان پیش‌بینی دقیق قیمت نفت در ماه‌های آینده است؛ برای این پیش‌بینی باید مقدار دقیق نفت در بازارها را بدانیم". 

ایران باتجربه‎ترین کشور برای مقابله با تحریم

سایت "میدل ایست آی" نیز در گزارشی می‌نویسد کارشناسان معتقدند که تحریم‌های امریکا احتمالا تاثیر محدودی بر اقتصاد ایران خواهند داشت. این سایت در این‌باره می‌افزاید: "تحلیلگران معتقدند که تحریم‌ها نه ایران را از برنامه‌های متعارف تسلیحاتی خود باز می‌دارند و نه مانع از اقدامات ایران در منطقه خواهند شد. "حسین موسویان" مذاکره‌کننده ارشد سابق ایران به "میدل ایست ای" می‌گوید: "ایران بیش از چهار دهه تحت تحریم بوده و این موضوع تازه‌ای نیست. ایران باتجربه‌ترین کشور در جهان برای مقابله با تحریم‌هاست. من باور ندارم که هیچ کشور دیگری در منطقه به اندازه ایران توانایی و تجربه مقابله با تحریم را داشته باشد". 

"کنت کاتزمن" پژوهشگر مسائل ایران در خدمات تحقیقاتی کنگره اما می‌گوید  هدف تحریم‌ها فروپاشاندن اقتصاد ایران و در نهایت براندازی ساختار و نظام سیاسی است. او می‌گوید هدف حداقلی تحریم جلوگیری از خرید تسلیحات متعارف نظامی و جلوگیری از رسیدن درآمد نفتی به ایران برای این خریدها و فشار بر ایران برای بازگشت به پای میز مذاکره. 

"موسویان" در ادامه این گزارش می‌گوید که تحریم‌ها قادر به بازداشتن ایران از توسعه برنامه‌های تسلیحاتی و نظامی نمی‌شوند. او می‌گوید: "در جنگ ایران و عراق در دهه 80 میلادی ایران از نظر تولید تسلیحات متعارف نظامی به خودکفایی رسید. امروز ایران قدرتمندترین کشور در تولید تانک، جنگنده و موشک در منطقه است". 

"کاتزمن" نیز معتقد است که علیرغم آغاز تحریم‌ها از سال 2012 و 2013 میلادی، ایران در آن زمان نیز در منطقه به حمایت از شبه نظامیان مورد حمایت خود ادامه داد. او می‌گوید: "ارتباط قابل مشاهده‌ای میان تحریم‌ها و عملکرد اقتصادی ایران و اقدامات آن کشور در منطقه وجود ندارد. او می‌گوید ایران سطح مشابه فعالیت در منطقه را حتی پیش از آغاز تحریم‌ها نیز داشته است". 

"کاتزمن" همچنین با اشاره به معافیت‌های قائل شده امریکا برای برخی از کشورها به منظور واردات نفت از ایران می‌نویسد تحت شرایط قانونی امریکا، کشورها ملزم به صفر رساندن واردات نفت از ایران نیستند بلکه باید هر شش ماه یکبار میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. 

اقدام ترامپ به مردم ایران آسیب می‎رساند

"یو اس ای تودی" اما در گزارش کوتاهی می‌نویسد:"منتقدان تحریم امریکا علیه ایران می‌گویند که این اقدام به مردم ایران و نه حکومت آن کشور اسیب می‌رساند و باعث ایجاد مشکلات بیشتر برای ایرانیان می‌شود". "جمال عبدی" رییس شورای ایرانی -  امریکایی (نایاک) در بیانیه‌ای گفته بود که تحریم‌ها باعث فقیرترشدن ایرانیان می‌شود و به حکومت ضربه نمی‌زند و در نهایت به نفع منافع امنیتی امریکا نیست.

ترامپ به هدف خود می‎رسد؟

سایت امریکایی "ووکس" نیز در گزارشی می‌نویسد هدف ترامپ از تحریم ایران تغییر رفتار حکومت آن کشور است اما مشخص نیست که این خواسته عملی شود.  این سایت در این‌باره می‌نویسد: "این تحریم‌ها سطح تنش با ایران را افزایش می‌دهند و همزمان به روابط امریکا با متحدان اروپایی‌اش لطمه خواهند زد. بسیاری از اروپایی‌ها می‌خواستند امریکا در برجام باقی بماند. اروپایی‌ها هنوز هم می‌خواهند از ایران نفت خریداری کنند. سوال اساسی این است که آیا اروپا می‌تواند با تحریم‌های امریکا مقابله کند و چگونه؟ هدف ترامپ از تحریم ایران تحقق یک خواسته است: افزایش فشار علیه ایران برای تغییر رفتار". 

این سایت اما در ادامه می‌نویسد:"دولت ترامپ امیدوار است که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره برای یک توافق هسته‌ای بهتر بکشاند. کارشناسان اما معتقدند این ایده تحقق نخواهد یافت. "ریچارد نفیو" که از برنامه‌ریزان تحریم ایران در دولت اوباما بوده به "ووکس" می‌گوید: "ایرانیان ممکن است در اساس آماده مذاکره باشند اما به دولت ترامپ اعتمادی ندارند. ایرانیان فکر می‌کنند که امریکا در گفت‌و‌گو حسن نیت ندارد و هدف دولت فعلی امریکا تغییر نظام در ایران است". 

"علی واعظ" تحلیلگر گروه بین المللی بحران با انتشار گزارشی در روز جمعه نوشت که تهران بعید است که تغییری در رفتار حود در واکنش به فشار مالی ایجاد کند. او می‌نویسد: "تجزیه و تحلیل 40 ساله عملکرد اقتصاد ایران و سیاستگذاری منطقه‌ای آن کشور نشان می‌دهد که ارتباطی میان این دو موضوع وجود ندارد و تهران به حمایت از سیاست منطقه‌ای فعلی خود ادامه می‌دهد و این موضوع با توجه به ملاحظات مرتبط با امنیت ملی و فارغ از آن است که وضعیت اقتصادی در داخل ایران چگونه باشد. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی احساس می‌کند مورد تهدید واقع شده است."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
1
... دلار بیست هزارتومانی سکه پنج میلیونی وقیمت کالا که پانصد برابر شده به گفته ...که گفت امریکا کار اصلی را دوماه پیش کرده پس...که تاثیر ناچیز است تازه این اول راه است تحریم شروع شد چرا دروغ می گویید شما کالا یا ماشین ندارید اجاره خانه نمی دهید که... می گویی
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
این کارشناسان کی هستند که اینقدر چشمان نابینا دارند ؟
تبلیغات راه حل مشکلات کشور نیست !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین