کد خبر: ۵۵۷۹۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
"آمریکا همانند شکست در پروژه دهه 90 علیه عراق، این بار نیز در مورد ایران شکست خواهد خورد "

رسانه‎های غربی: تحریم‌‎ها علیه ایران احمقانه است| آمریکا باید با ایران وارد مذاکره شود| اروپا متعهد به حفظ برجام است|مردم از تحریم‌ها رنج می‌برند اما دولت می‎تواند تهدیدها را خنثی کند

واقعیت آن است که ایران چهار دهه است که تحت تحریم بوده است. دولت آن کشور در این سال‌ها به بقای خود ادامه داده است اگرچه با مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد مواجه بوده است. ایران مشابه کره شمالی نیست و در واکنش به تهدید حاضر به شرکت تئاترگونه و ظاهری در مذاکرات نخواهد شد./دولت ترامپ دو راه پیش رو دارد یا دیپلماسی یا جنگ با ایران/سایت اروپایی "پروژه سندیکایی" در مقاله‌ای با اشاره به این که بعید است تلاش دولت ترامپ برای براندازی نظام سیاسی در ایران موفقیت‌آمیز باشد، می‌نویسد: "اتحادیه اروپا متعهد به حفظ برجام است و روسیه، چین و هند نیز مشتاق به ادامه تجارت با ایران هستند. در نتیجه، ایران به اندازه کافی دارای شریک برای مقابله با تهدیدات امریکا خواهد بود". /درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده‌اند اما نباید توانایی ایران برای مقابله با تحریم را دستکم گرفت
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- دیپلمات‌های آمریکایی و تحلیلگران خارجی بر حجم انتقادات خود از سیاست تحریمی ترامپ در قبال ایران افزوده‌اند. آنان به دولت امریکا متذکر می‌شوند که نظام سیاسی ایران با تحریم سرنگون نخواهد شد و واشنگتن در طرح‌های خود در قبال تهران متحمل شکست خواهد شد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "نبیل خوری" پژوهشگر ارشد در شورای آتلانتیک و که بیش از 25 سال در وزارت خارجه امریکا فعالیت داشته و در سال 2013 میلادی بازنشسته شد، در مقاله‎ای در سایت "هیل" نزدیک به کنگره امریکا اشاره می‌کند که تحریم‌های تازه ترامپ علیه تهران تاثیری که او انتظارش را داشته بر تهران نگذاشته است. او می‌نویسد: "تحریم‌های تازه ترامپ ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند. هدف از تحریم ایران تلاش برای تغییر رفتار ایران در خاورمیانه و کاهش نفوذ آن کشور در منطقه است. این اهداف احتمالا با تحریم قابل دستیابی نیستند. ترامپ این شانس را ندارد که کل جهان را علیه ایران با خود همراه سازد. رفتار ایران نیز آن گونه که امریکا می خواهد به احتمال زیاد تغییر نخواهد کرد. "جان بولتون" مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که هدف آغاز تحریم نفت ایران به صفر رساندن صادرات آن کشور بود و قصد کنونی دولت امریکا فشار حداکثری بر ایران است. با این حال، به نظر می‌رسد که همانند لحن او درباره تغییر نظام در ایران این بار نیز صحبت‌هایش درباره تحریم علیه ایران نتیجه‌ای نخواهند داشت. این حرف‌ها بی‌فایده شده‌اند. دولت ترامپ در نهایت معافیت‌هایی را در برابر رژیم تحریم علیه ایران برای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه به منظور واردات نفت از ایران قائل شد. این بدان معناست که نیمی از جهان از اجرای تحریم معاف شده‌اند. زمانی که روسیه و اتحادیه اروپا را نیز اضافه کنید می‌بینید که آنان نیز با تحریم امریکا علیه ایران همراه نیستند". 

رسانه‎های غربی: تحریم علیه ایران احمقانه است| آمریکا باید با ایران وارد مذاکره شود

این دیپلمات سابق که در فاصله سال‌های 2004 تا 2007 میلادی در سفارت امریکا در یمن مشغول به کار بوده است، در ادامه می‌نویسد: "اروپایی‌ها در مواجهه با تهدید ترامپ -در این‌باره که در صورت عدم دنباله‌روی از تحریم‌های امریکا در قابل ایران شرکت‌های اروپایی مجازات خواهند شد- درصدد ایجاد سازوکار مالی تازه و دور زدن سیستم بانکی بین‌المللی به منظور حفظ تجارت با ایران هستند. در بلندمدت این موضوع به جایگاه رهبری امریکا صدمه خواهد زد. برجام محدودیت‌هایی را بر ایران اعمال می‌کرد. دولت ترامپ اما چنین نظری ندارد و می‌گوید ایران محدودیتی برای ساخت موشک طبق برجام نداشته و نفوذ‌اش را در منطقه افزایش داده است. این در حالیست که دولت اوباما امیدوار بود به تدریج و در گام‌های بعد مسائل دیگری را مطرح کرده و ایران با امریکا در مورد سایر موراد نیز به توافق برسد. تمایل ایران برای کاستن از تنش در عراق و سوریه در روند مذاکره هرگز به آزمایش گذاشته نشد و این فرصت فراهم نشد. امروز درگیری در یمن موضوع محوری است و ایران می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

واقعیت آن است که ایران چهار دهه است که تحت تحریم بوده است. دولت آن کشور در این سال‌ها به بقای خود ادامه داده است اگرچه با مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد مواجه بوده است. ایران مشابه کره شمالی نیست و در واکنش به تهدید حاضر به شرکت تئاترگونه و ظاهری در مذاکرات نخواهد شد. دولت ترامپ دو راه پیش رو دارد یا دیپلماسی یا جنگ با ایران. دومی گزینه‌ای فاجعه‌بار است و تنها شاید بولتون خواستار آن باشد. در اینجاست که دیپلماسی با ایران می‌تواند در مورد یمن کارآمد باشد و باید آن را آزمود. اگر مذاکره درباره وضعیت یمن موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند پیشینه مناسبی را برای همکاری ایران و امریکا ایجاد کند". 

تلاش ترامپ علیه ایران شکست خواهد خورد

سایت اروپایی "پروژه سندیکایی" نیز در مقاله ای با اشاره به این که بعید است تلاش دولت ترامپ برای براندازی نظام سیاسی در ایران موفقیت‌آمیز باشد، می‌نویسد:"اتحادیه اروپا متعهد به حفظ برجام است و روسیه، چین و هند نیز مشتاق به ادامه تجارت با ایران هستند. در نتیجه، ایران به اندازه کافی دارای شریک برای مقابله با تهدیدات امریکا خواهد بود". 

رسانه‎های غربی: تحریم علیه ایران احمقانه است| آمریکا باید با ایران وارد مذاکره شود

این سایت در ادامه می‌نویسد: "علیرغم سختی‌هایی که تحریم برای شهروندان عادی ایرانی ایجاد می‌کند، بعید است که نتایجی که ترامپ خواستار آن است را به دنبال داشته باشد. مقام‌های ایرانی کمکان متعهد به ماندن در برجام هستند. رهبران غربی و آسیایی قول داده‌اند که علیرغم تحریم امریکا به تجارت با ایران ادامه دهند. درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده‌اند اما نباید توانایی ایران برای مقابله با تحریم را دستکم گرفت. اکنون همکاری‌های ایران و روسیه در حال افزایش است. همچنین، چین و هند نیز دو شریک مهم اقتصادی ایران هستند. شرکت‌های روس قرار است میلیاردها دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند. چین نیز از پروژه‌های مربوط به راه‌آهن تا ساخت بیمارستان در کنار ایران است. این کشور یکی از هشت کشوری است که از سوی امریکا به مدت شش ماه از تحریم نفت ایران معاف شده و کماکان 11 درصد از نفت خود را از ایران خریداری می‌کند. هند نیز از معافیت امریکا برای خرید نفت از ایران برخوردار است و 10 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند و در مورد توسعه بندر چابهار با ایران همکاری دارد". 

این سایت در پایان می‌نویسد: "اتحادیه اروپا نیز به دنبال سازوکار مالی تازه‌ای برای حفظ تجارت و روابط بانکی و مالی با ایران است. در نتیجه، مقامات ایران فضای لازم برای ادامه تنفس را دارند. امریکا همانگونه که در جریان حمله دهه 90 به عراق با هدف سرنگون ساختن صدام شکست خورد، این بار نیز با اعمال محدودیت شدید مالی با هدف تغییر نظام سیاسی در ایران شکست خواهد خورد. مردم ایران بدون شک از تحریم‌ها رنج می‌برند اما دولت ایران قادر خواهد بود تا هرگونه تهدیدی را برای بقای خود خنثی کند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
همان رسانه هابگن شماها هم دلتان خوش باشد زهی خیال باطل
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
معلوم میشه کی شکست مخوره...شما با این تحلیلتون
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین