کد خبر: ۵۵۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۱

اعراب از جرج بوش چه می‌خواهند؟

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزار رویترز در تحلیلی از موقعیت خاورمیانه گزارش داد: اگرچه اعراب به درستی حمله آمریکا به عراق در سال 2003 اطمینان نداشتند، اما اکنون کشورهایی مثل اردن، مصر، عربستان سعودی و سیار کشورهای عرب سنی نگرانند که عقب‌نشینی احتمالی آمریکا، عراق را به دست شیعیانی که از حمایت ایران برخوردارند بسپارد. 

رویترز به نقل از کارشناسان سعی در موجه جلوه دادن نگرانی اعراب دارد. مصطفی آلانی از مرکز تحقیقات خلیج‌]فارس[ در دبی معتقد است اعراب می‌ترسند آمریکا تسلط خود بر عراق را از دست داه باشد و بخواهد نیروهایش را از آنجا خارج کند. 

وی گفت: بزرگترین نگرانی اعراب نفوذ ایران در عراق و کل منطقه است. بنا به گفته این کارشناس اعراب تنها در صورتی حاضر به همکاری با آمریکا در اجرای رهیافت جدیدش در خاورمیانه هستند که جرج‌ بوش نقطه نظرات آنها را به طور واقعی مورد توجه قرار دهد. 

جاست هیلترمن از گروه بحران بین‌الملل از تردید اعراب در توانایی واشنگتن برای کنترل اوضاع عراق سخن می‌گوید که این خود عاملی برای تقویت نفوذ ایران در این کشور است.
وی معتقد است اعراب نگران تسلط شیعیان در عراق هستند. هیلترمن افزود: اعراب از بوش می‌خواهند جایگاه شورشیان سنی در حکومت عراق را تقویت کرده و اقدامات شدیدتری علیه شورشیان شیعی انجام دهد. 

رویترز در ادامه به مواضع دوگانه اعراب در منطقه پرداخته و می‌نویسد: در دهه 1980 متحدان عرب واشنگتن از عراق به رهبری صدام حسین در حمله به ایران حمایت کردند چون می‌ترسیدند ایران به رقیبی استراتژیک و منبعی برای انقلاب‌های اسلامی در منطقه تبدیل شود. 

پس از آن با حمله صدام به کویت علیه وی وارد عمل شدند و از سقوطش ابراز خوشحالی کردند. با این حال آنها از نتایج حمله آمریکا به عراق در به قدرت رسیدن کردها و شیعیان که مورد حمایت ایران هستند می‌ترسند چرا که این امر می‌تواند به ضرر اعراب سنی در منطقه تمام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین