کد خبر: ۵۶۲۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱

کشفی تازه برای حل مشکل چاقی

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو نشان داد چگونه فناوری اصلاح ژن می‌تواند برای تقویت ژن‌هایی که اشتها به غذا را محدود می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند بحران چاقی را حل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ویرایش یا اصلاح ژن موسوم به فناوری "کریسپر"(CRISPR)، یک ابزار برای ویرایش یک دی‌.ان‌.ای(DNA) انسانی است که ممکن است به زودی به کاهش بحران چاقی که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، کمک کند.

یک تحقیق بزرگ که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شده، نشان می‌دهد که چگونه روش کریسپرآ(CRISPRa) (a نشانگر فعال‌سازی است) می‌تواند برای تقویت ژن‌هایی که باعث محدود کردن اشتها به غذا می‌شوند، استفاده شود.

محققان بر این باورند که این روش جدید ویرایش ژن احتمالا می‌تواند چاقی و سایر بیماری‌ها را درمان کند.

کریسپر در مقابل کریسپرآ

روش کریسپر متفاوت از کریسپرآ است. کریسپر فناوری ویرایش ژن است که می‌تواند به طور بالقوه در برش ژن‌هایی که باعث بیماری یا بیماری‌های ارثی مانند چاقی می‌شود، استفاده شود.

در حالی که کریسپرآ، دی‌ان‌ای را ویرایش نمی‌کند، بلکه فعالیت‌های یک ژن خاص را تقویت می‌دهد.

محققان سیستم‌های کریسپرآ را طراحی کرده‌اند تا توالی‌هایی را که فعالیت‌های ژن‌های SIM1 یا MC4R را محدود می‌کنند، هدف قرار دهند. این ژن‌ها از طریق ارسال سیگنال به مغز، توقف ورود غذا و یا همان احساس سیر شدن را مخابره می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند که جهش حتی در یکی از این ژن‌ها، منجر به افزایش شدید وزن می‌شود.

روش کریسپرآ بر روی موش‌ها با جهش‌های ژنتیکی آزمایش شده است. دانشمندان به جای استفاده از کریسپر برای ویرایش ژن‌های مضر در ارتباط با چاقی، ابزار ویرایش ژن را اصلاح کردند.

این تکنیک جدید در یک آزمایش، فعالیت ژن‌های موش را با جهش ژنتیکی تغییر داده و باعث شد آنها حساسیت بیشتری به افزایش وزن پیدا کنند.

در طول این مطالعه، محققان دو گروه از موش‌های مهندسی ژنتیکی شده را مورد مطالعه قرار دادند. به یک گروه، درمان کریسپرآ تزریق شد و برای گروه دیگر این تزریق انجام نشد و هر دو گروه به مدت 10 ماه یک رژیم غذایی معمولی را استفاده کردند.

ظاهرا موش‌هایی که تزریق را انجام نداده بودند، بیش از حد می‌خوردند و همیشه گرسنه بودند و تنها در طول 10 هفته به شدت چاق شدند.

اما موش‌های تحت درمان با کریسپرآ حدود 30 تا 40 درصد سبک وزن‌تر از گروه دیگر باقی ماندند. موش‌هایی که درمان کریسپرآ را دریافت کرده بودند، قادر به حفظ وزن خود در محدوده سالم طی این دوره 10 ماهه بودند.

نتایج دراماتیک کریسپرآ

نتیجه این درمان، یک کنترل طولانی مدت وزن را نشان داد که یک نتیجه مطلوب و موثر، بدون انجام هرگونه ویرایش در ژنوم است.

دکتر "نوینت ماتارو" سرپرست این مطالعه گفت: نتایج بسیار چشمگیر بود. موش‌هایی که یک کپی از ژن SIM1 را از دست داده بودند، تزریق کریسپرآ را در چهار هفتگی دریافت کردند و وزن بدن خود را مانند موش‌های نرمال حفظ کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، وی افزود: موش‌هایی که تزریق کریسپرآ را دریافت نکردند، نمی‌توانستند از خوردن غذا جلوگیری کنند. آنها شروع به افزایش وزن در شش هفتگی کردند و در 10 هفتگی بود که به شدت چاق شدند.

ماتارو اضافه کرد که نتایج نشان می‌دهد روش کریسپرآ نه تنها به افراد چاقی که می‌خواهند وزن کم کنند، کمک می‌کند. بلکه همچنین می‌تواند یک درمان بالقوه برای صدها بیماری دیگر باشد.

این مطالعه جدید در مجله Science منتشر شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین