کد خبر: ۵۶۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۱

بازی جنگ محکوم به شکست است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اظهارات اخیر جرج بوش در مورد ایران و تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس نشان دهنده تمرکز سیاست‌های کاخ سفید بر ایران است. سفر مقامات آمریکایی‌ به منطقه و دفاع آنها از تقویت توان نظامی آمریکا حاکی از آن است که مقامات واشنگتن معتقدند تنها حضور نظامی‌اشان می‌تواند ایران را تحت فشار قرار داده و نشان دهد که چهار سال جنگ در عراق آمریکا را آسیب‌پذیر نساخته است. 

اما این استراتژی‌ با مخالفت‌های بسیاری روبروست. کارشناسان تحرکات جدید آمریکا برای تحت فشار قراردادن ایران را محکوم به شکست می‌دانند چرا که واشنگتن نمی‌تواند توانایی‌های ایران در منطقه را نادیده بگیرد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در همین رابطه نوشت: اعزام دومین ناو هواپیما بر آمریکا به خلیج‌فارس و استقرار موشک‌های پاتریوت در منطقه در شرایطی که تلاش‌های دیپلماتیک با کشورهایی مثل ایران و سوریه متوقف شده نشان دهنده موضع جدید آمریکایی‌ها در خاورمیانه است. موضعی که می‌تواند نشانه یک جنگ سرد دیگر و یا حتی یک مواجهه مرگ بار نیز باشد. 

آسوشیتدپرس در این گزارش به نقل از تریتاپارسی کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد «این اقدام آمریکا آغاز یک بازی توازن قدرت بی‌پایان است که در نهایت باعث تضعیف موضع آمریکا در منطقه می‌شود». وی افزود: اگر گمان می‌کنیم می‌توانیم کشوری مانند ایران را تحت فشار قرار دهیم پس در واقع به جنگ فکر می‌کنیم. وی ایران را قدرت بزرگی در منطقه می‌داند که نمی‌توان بدون مواجهه آن را مهار کرد. 

جیمز کارافانو از موسسه «هریتیج» نیز مقابله ایران و آمریکا را یاد‌ آور رقابت‌های اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در دوران جنگ سرد می‌داند. وی گفت: اقدامات اخیر آمریکا به ایران نشان داد که واشنگتن در مورد حفظ منافع خود در خاورمیانه جدی است. کارافانو افزود: ایرانی‌ها گمان می‌کردند آمریکا در عراق ضعیف شده و قادر نیست تلاش‌های جهانی علیه برنامه هسته‌ای آنها را گسترش دهد، از این‌رو خود را قدرتمند از گذشته می‌دیدند. 

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: مخالفان استراتژی جدید جرج‌بوش تنها به کارشناسان محدود نشده و اعضای کنگره نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها دولت جرج بوش را تحت فشار قرار داده‌اند در مورد طرح‌های احتمالی برای حمله نظامی به ایران و یا سوریه سخن بگویند ضمن آنکه معتقدند مجوز کنگره برای حمله به عراق نمی‌تواند از سوی دولت جرج بوش برای ورود به ایران و سوریه با هدف رفع تهدیدات آنها در عراق مورد استفاده قرار بگیرد». 

به نوشته این خبرگزاری، نظرسنجی‌ها در عراق نیز نشان دهنده بالا بودن میزان مخالفت‌های مردمی با سیاست‌های جرج بوش است. براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس 70 درصد مردم آمریکا با اعزام نیروی نظامی بیشتر به عراق مخالفند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین