کد خبر: ۵۶۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۹
کنفرانس اسلامی صحنه اختلاف شیعه و سنی شد

تلاش ایران برای پایان اختلافات فرقه‌ای

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه غرداوی رئیس در مراسم افتتاح کنفرانس سازمان اسلامی گفت: سنی‌ها در عراق از مناطق خود بیرون رانده شده‌اند و اکنون شبه نظامیان می‌خواهند بغداد را نیز از سنی‌ها پاکسازی کنند. بنابراین ما نباید ساکت بنشینیم. 

وی با انتقاد آشکار از نقش تهران در عراق گفت: ایران در عراق دارای نفوذ است و می‌تواند این آشوب را متوقف کرده و آتش شعله‌ور در عراق را که می‌تواند همه چیز را بسوزاند خاموش کند. 

این روحانی مصری که ظاهرا از تضعیف موقعیت سنی‌ها در منطقه سخت نگران بود آنچه «تلاش برای پنهان کردن سنی‌ها در جمع شیعیان» خواند را محکوم کرد و گفت: نباید به فرقه‌ای اجازه داده شود در کشوری که فرقه دیگر حاکم است گسترش یابد. 

این در حالی است که به نظر می‌رسد اظهارات این روحانی سنی خود عاملی در جهت ترغیب گروه‌های سنی در عراق و در نهایت تشدید اختلافات فرقه‌ای باشد. 

آیت‌الله محمدعلی تسخیری از جمهوری اسلامی ایران در مقابل نظر متفاوتی ارائه داد. وی یک دشمن مشترک را عامل تشدید اختلافات فرقه‌ای میان شیعه وسنی در عراق معرفی کرد. از نظر وی تلاش‌های آمریکا و اسرائیل در همین راستا برنامه‌ریزی شده و این چیزی است که مسلمانان از آن غفلت می‌کنند. 

وی اسرائیل را به تفرقه افکنی بین شیعه و سنی در عراق محکوم کرد و گفت: دشمن مشترک از تفا‌وت‌های عادی بین این دو فرقه سوء استفاه می‌کند. عبدالله بن حامد ‌آل عطیه معاون نخست‌وزیر قطر نیز از گسترش اختلافات فرقه‌ای انتقاد کرد و گفت: باید برای دستیابی به اهداف سیاسی از تشدید اختلافات فرقه‌ای اجتناب کنیم.

 وی افزود: واقعیت‌ها حاکی از آن است که اختلاف شیعه و سنی نه مذهبی بلکه سیاسی است و گسترش این مساله می‌تواند به ضرر همه مسلمنان تمام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین