کد خبر: ۵۶۷۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
از سال ١٩٨١ تاکنون، این دوازدهمین تعطیلی است که دولت آمریکا تجربه می‌کند

نگاهی به تاریخچه تعطیلی‌های دولت در آمریکا| طولانی‌ترین تعطیلی دولت در چه زمانی روی داد؟

این اولین بار نیست که اختلاف‌نظر کنگره آمریکا منجر به تعطیلی دولت شده است. از سال ١٩٨١ تاکنون، این دوازدهمین تعطیلی است که دولت آمریکا تجربه می‌کند. طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا از دسامبر ١٩٩٥ تا ژانویه ١٩٩٦ و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بود که ٢١ روز طول کشید. پیش از آن در نوامبر ١٩٩٥ دولت برای شش روز تعطیل شده بود. ریشه تعطیلی‌های مهم دولت آمریکا در دهه 90 میلادی و در سال 2013 و تعطیلی سال گذشته به دلیل عدم توافق نظر میان قانونگذاران و رییس جمهوری امریکا بود. یک و یا هر دو طرف در تمام این موارد حاضر نبودند از موضع خود عقب‌نشینی کنند و تمایل داشتند تا سرمایه دولتی را به گروگان گیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- ما می‌دانیم چگونه تعطیلی بخش فدرال دولت آمریکا پایان خواهد یافت. یا یک طرف باید چشمک بزند یا دو طرف باید مصالحه کنند. با این حال، به ندرت یک سازش و مصالحه به تعطیلی دولت در امریکا پایان داده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ریشه تعطیلی‌های مهم دولت آمریکا در دهه 90 میلادی و در سال 2013 و تعطیلی سال گذشته به دلیل عدم توافق نظر میان قانونگذاران و رییس جمهوری امریکا بود. یک و یا هر دو طرف در تمام این موارد حاضر نبودند از موضع خود عقب‌نشینی کنند و تمایل داشتند تا سرمایه دولتی را به گروگان گیرند. اکنون نیز ترامپ مدت‌هاست که خواستار احداث دیورا در مرز آمریکا با مکزیک است. دموکرات‌ها در کنگره مخالف این برنامه هستند. روشن است که مکزیک نیز مخالف این کار است. اگر "نانسی پلوسی" می‌خواهد در کنگره مانع احداث دیوار مرزی امریکا با مکزیک شود که در نتیجه بررسی آن طولانی‌ترین تعطیلی دولت امریکا روی خواهد داد، دو طرف باید تا تاریخ 14 ژانویه منتظر بمانند تا یکی از طرفین چشمک بزند. 

نگاهی به تاریخچه تعطیلی‌های دولت آمریکا|

شبکه خبری "سی ان ان" در ادامه به سابقه تعطیلی دولت امریکا در سال‌های گذشته اشاره کرده است: 

تعطیلی کلینتون و گینگریج، نوامبر 1995 و دسامبر 1995 تا ژانویه 1996 

چه کسی چشمک زد؟ بیل کلینتون و سپس جمهوریخواهان در کنگره 

این دو تعطیلی دولت مجموعا 28 روز به طول انجامیدند. در حال حاضر که به موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم این تعطیلی تا حد زیادی به احیای ریاست‌جمهوری کلینتون کمک کرد؛ هر چند که در نهایت او با خواسته جمهوریخواهان برای متوازن ساختن بودجه ظرف مدت هفت سال موافقت کرد. کلینتون این امتیاز را برای پایان دادن به تعطیلی دولت ارائه کرد. در تاریخ 6 ژانویه 1996 میلادی زمانی که طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا روی داده بود، "نیویورک تایمز" جمهوریخواهان را با ناپلئون و یاران او و تلاش‌شان برای فتح مسکو مقایسه کرد. این روزنامه نوشت جمهوریخواهان از این وضعیت و قربانی شدن کارکنان بخش فدرال و شهروندان امریکایی برای کسب امتیازات سیاسی خود بهره برداری می‌کنند. 

تعطیلی بر سر اوباماکر، اکتبر 2013

چه کسی چشمک زد؟ نمایندگان جمهوریخواه کنگره 

جمهوریخواهانی چون "تد کروز" از تگزاس  و "مارک میدوز" از کارولینای شمالی رهبری مخالفت جمهوریخواهان مجلس نمایندگان با طرح بیمه خدمات درمانی همگانی اوباما موسوم به اوباماکر را برعهده گرفتند. در آن زمان اوباما در مسند ریاست جمهوری بود و دموکرات‌ها کنترل سنا را در دست داشتند به همین خاطر تلاش جمهوریخواهان شانسی برای پیروزی نداشت. در نهایت نمایندگان جمهووریخواه موافقت کردند که بخشی از بودجه مورد نیاز دولت برای اوباماکر را پرداخت کنند. جان بونر رییس سابق مجلس نمایندگان امریکا از حزب جمهوریخواه در آن زمان در گفت و گویی رادیویی اذعان کرد که جمهوریخواهان در این نبرد با اوباما و دموکرات‌ها تسلیم شدند. او گفته بود: "ما خوب جنگیدیم اما پیروز نشدیم". 

تعطیلی بر سر لایحه داکا، ژانویه 2018 

چه کسی چشمک زد؟ دموکرات‌های سنا 

دموکرات‌ها بر این باور بودند که حتی اگر اکثریت را در مجلس نمایندگان و یا سنا از دست داده باشند، دارای پایگاه اخلاقی قابل توجهی هستند. "چاک شومر" رهبر اقلیت سنا از تصویب قانون هزینه‌های بودجه خودداری کرد و امضای آن را مشروط به موافقت با موضوع دانست که جمهوریخواهان و ترامپ در مورد وضعیت فرزندان مهاجران غیرقانونی از خود انعطاف نشان دهند. آنان با مطرح کردن برنامه اقدام برای کودکان وارد سرزمین آمریکا شده که در دوران اوباما مورد حمایت قرار گرفته بود، در مقابل ترامپ ایستادند. دموکرات‌ها به سرعت کنترل عصبی خود را از دست دادند. با این حال، آنان با وعده "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا مبنی بر آنکه سنا در زمینه تثبیت قانون داکا اقداماتی را انجام خواهد داد، موافقت کردند. سناتورها اما در این زمینه موفق نبودند و ترامپ حرف خود را بر کرسی نشاند و داکا را لغو کرد. لایحه مشهور به "داکا" لایحه‌ای است که دموکرات‌ها می‌گویند پیش از تصویب هر بودجه موقتی برای دولت، باید تکلیف آن روشن شود اما دونالد ترامپ گفته بود حاضر نیست بر سر این لایحه معامله کند.

تعطیلی‌های قبلی دولت آمریکا

این اولین بار نیست که اختلاف‌نظر کنگره آمریکا منجر به تعطیلی دولت شده است. از سال ١٩٨١ تاکنون، این دوازدهمین تعطیلی است که دولت آمریکا تجربه می‌کند. طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا از دسامبر ١٩٩٥ تا ژانویه ١٩٩٦ و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بود که ٢١ روز طول کشید. پیش از آن در نوامبر ١٩٩٥ دولت برای شش روز تعطیل شده بود.

قبل از دهه ٨٠ میلادی، اگر کنگره نمی‌توانست لایحه بودجه را تایید کند، تغییری در روند عملکرد کارمندان دولت رخ نمی‌داد. اما در سال ١٩٨٠، که آخرین سال ریاست جمهوری جیمی کارتر بود، بنجامین سیویلتی، دادستان کل وقت گفت عملکرد دولت نمی‌تواند ادامه یابد مگر آن که کنگره با تصویب بودجه آن موافقت کند. سیویلتی بعدا گفت تنها خدمات ضروری دولت می‌تواند بدون تصویب لایحه بودجه به کار خود ادامه دهد.

طی ریاست جمهوری رونالد ریگان از ١٩٨١ تا ١٩٨٩، تعطیلی دولت بارها اتفاق افتاد اما هیچ یک از این تعطیلی‌ها بیش از سه روز طول نکشید و اغلب طی دو روز تعطیلی آخر هفته بود.

هزینه تعطیلی دولت

هرچه تعطیلی دولت بیشتر طول بکشد، هزینه آن بالاتر می‌رود.

اداره برنامه و بودجه آمریکا، تخمین می‌زند که هزینه دو تعطیلی دولت در سال ١٩٩٥ تا ٩٦ بیش از یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار هزینه دربر داشته است. مرکز تحقیقاتی «پیو» می‌گوید این رقم پس از مطابقت با تورم امروزه، برابر است با دو میلیارد و یکصد میلیون دلار.

گالوپ می‌گوید، تعطیلی ٢١ روزه دولت از دسامبر ١٩٩٥ تا ژانویه ٩٦، در ماه‌های پس از تعطیلی، تاثیر چندانی بر دیدگاه مردم نسبت به بیل کلینتون و نیوت گینگریچ، سخنگوی وقت مجلس نمایندگان نداشت. به گفته این موسسه، میزان محبوبیت کنگره، اقتصاد آمریکا و همچنین وجهه کلی کشور نیز از گزند نفرت عمومی در امان بود.

نگاهی به تاریخچه تعطیلی‌های دولت در آمریکا| طولانی‌ترین تعطیلی دولت در چه زمانی روی داد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین