کد خبر: ۵۶۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
بسیاری از منتقدان گفته‎اند که خروج آمریکا از سوریه به نفع ایران و روسیه خواهد بود

درس‌هایی که آمریکا باید از 4 دهه مداخله در خاورمیانه بیاموزد

بسیاری از منتقدان گفتند که خروج از سوریه اشتباه است چرا که به نفع ایران و روسیه خواهد بود. این منتقدان اما نمی‌توانند درس‌هایی را از چهل سال حضور نظامی امریکا در خاورمیانه نادیده گیرند.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین الملل- واقعیت آن است که حضور ارتش آمریکا در خاورمیانه لزوما به شکل‌دهی و جهت گیری سیاسی و شکل بخشی به ساختار جوامع منطقه کمکی نکرده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "نشنال اینترست" در مطلبی با انتقاد از حضور نظامی آمریکا در منطقه می‌نویسد: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اخیرا از خروج نیروهای امریکایی از سوریه و کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد. بسیاری از منتقدان ترامپ که طرفدار مداخله امریکا در امور منطقه هستند، عدم اقدام شدید ترامپ علیه اسد را تحمل و نسبت به تمایل  او برای مذاکره با طالبان نیز سکوت کرده بودند به نظر می‌رسد اکنون از تصمیم اخیر ترامپ عصبانی شده‌اند. حتی پس از آن که ترامپ از تصمیم خود دفاع کرد و گفت ایران می‌تواند در سوریه هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی او با موضعی که برخلاف نظر ترامپ اتخاذ کردند بر ابهامات افزودند.

درس‌هایی که آمریکا باید از چهار دهه مداخله در خاورمیانه بیاموزد| نشنال اینترست: آمریکا ناچار است خاورمیانه را ترک کند


بیشتر بخوانید:



به نظر می‌رسد سیاست دولت ترامپ در مورد سوریه به وضعیت عادی از نظر سیاسی و وضعیت پرابهام از نظر استراتژیک رسیده است. علیرغم آنکه امریکا نیروهای خود را از شمال سوریه خارج می‌کند، بولتون به مقام‌های اسرائیلی اطمینان می‌دهد که خروج کامل امریکایی‌ها از سوریه مبتنی بر تحقق شروطی خواهد بود و پمپئو خواستار ایجاد ائتلافی علیه ایران می شود.

استعفای "جیمز متیس" وزیر دفاع امریکا در اعتراض به تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی از سوریه به نظر می‌رسد تمایل او را برای خروج از آن کشور کاهش داده است. بسیاری از منتقدان گفتند که خروج از سوریه اشتباه است چرا که به نفع ایران و روسیه خواهد بود. این منتقدان اما نمی‌توانند درس‌هایی را از چهل سال حضور نظامی امریکا در خاورمیانه نادیده گیرند.

حضور ارتش آمریکا در مطنقه لزوما باعث جهت‌گیری سیاسی و شکل‌دهی به آن و شکل بخشی به ساختار جوامع نشده است. عراق و افغانستان نمونه‌های آشکار این موضوع هستند؛ قدرت نظامی آمریکا نیز نتوانسته مانع از تصمیمات دیگر بازیگران در آن کشور شود. آمریکا در زمینه تاثیرگذاری بر معادلات لبنان و رفتار بازیگران فرقه‌ای در آن کشور شکست خورده است. آمریکا پس از دهه‌ها محاصره نظامی نتوانسته سیاست خارجی ایران را تغییر دهد. این استدلال که امریکا می‌تواند از کنترل خود بر شمال سوریه در دوران پس از جنگ برای خارج کردن ایران از سوریه استفاده کند صرفا در سطح نظری مطرح است و هیج راه روشنی برای اجرایی ساختن و عملیاتی کردن آن وجود ندارد.

این نشریه در پایان می‌نویسد: "بسیاری از گروه‌های مورد حمایت ایران متشکل از شهروندان سوری هستند. چگونه می‌توان آنان را از کشورشان خارج کرد؟ دولت سوریه نیز کارهای لازم را برای تضمین امنیت آن کشور انجام می‌دهد و منتظر خروج نیروهای امریکایی از سوریه خواهد ماند. واقعیت آن است که اکنون ایران و روسیه هستند که منافع سوریه را تامین می‌کنند و در سرنوشت آن کشور نقش مهمی در مقایسه با سایر قدرت‌ها ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین