کد خبر: ۵۷۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۶
دیپلمات‌های غربی مدعی شدند:

نصب دو آبشار سانتریفیوژ در نطنز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های غربی مستقر در وین مدعی شده‌اند که ایران روز دوشنبه دو آبشار 164 تایی از دستگاههای سانتریفوژ خود را در تاسیسات هسته ای زیرزمینی نطنز نصب کرده ‌‌است. به گفته این دیپلمات‌ها فعال‌شدن این سانتریفوژها می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی از سوی ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سانتریفوژها طی روزهای آتی بصورت آزمایشی و بدون استفاده از سوخت اولیه (هگزا فلوراید اورانیوم) راه‌اندازی خواهند شد و ظاهرا قرار است پس از کسب اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش فرآیند غنی‌سازی با تزریق اورانیوم به داخل این دستگاه‌ها آغاز شود. دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند راه‌اندازی این 328 سانتریفوژ مقدمه‌ای برای نصب 3000 هزار دستگاه سانتریفوژ دیگر در تاسیسات اتمی نطنز خواهد بود.

خبرنگار رویترز در ادامه خبر خود تایید کرده که تهران طی هفته‌های اخیر اقدام به تکمیل زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای آغاز غنی سازی صنعتی در نطنز نموده و اقدامات حفاظتی از این تاسیسات را با افزایش چشمگیر تسلیحات ضد‌هوایی در اطراف آن شدت بخشیده‌ است. به عقیده دیپلمات‌های مستقر در وین آغاز به کار این 328 سانتریفوژ احتمالا عنوان خبر مهم هسته‌ای است که مقامات ایرانی وعده داده بودند جزئیات مربوط به آن را تا تاریخ یازدهم فوریه (22 بهمن) به اطلاع مردم خواهند رساند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته ضمن تائید خبر استقرار 164 دستگاه سانتریفوژ در نطنز گفته بودند که هنوز مشخص نیست تهران زمان مشخصی را برای راه اندازی آنها در دستور کار قرار داده باشد. یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود در این زمینه به خبرنگار رویتر گفت: «آنها (ایران) با این کار (توسعه غنی‌سازی) مشخصا مسیر رویارویی با خواسته‌های شورای امنیت را در پیش گرفته‌اند».

مقامات IAEA تا بعد از ظهر دوشنبه خبر مخابره شده از سوی رویتر را تائید نکرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین