کد خبر: ۵۷۴۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

80 درصد بیماری‌های قلبی در اثر تغذیه نامناسب است

رئیس هیأت مدیره مؤسسه دیابت اصفهان گفت: 80 درصد بیماری‌های قلبی و درصد بالایی از مرگ‌های زیر 45 سال در اثر تغذیه نادرست است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد‌علی عطاری پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: شهادت جمعی از مرزبانان سپاه به دست منافقان را تسلیت می‌گویم، آن‌ها شهدای امنیت کشور بودند و از امنیت پاسداری می‌کردند.

رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان ادامه داد: گروه‌های پزشکی مرزبان سلامت مردم هستند و از سلامت مردم پاسداری می‌کنند؛ با توجه به آمار بالای دیابت در شهر اصفهان که به حدود یک میلیون نفر می‌رسد نکاتی را به شما می‌گویم که امیدوارم رعایت کنید.

وی تصریح کرد: دو نوع دیابت داریم، دیابت کودکان و نوجوانان که سلول‌های تولید‌کننده انسولین تخریب شده‌اند و علامت آن بسیار زود مشخص می‌شود اما بیشتر از 95 درصد از بیماران دیابتی درگیر دیابت نوع دوم که مربوط به بزرگ‌سالان است، هستند؛ دیابت نوع دوم مخفی است و باید هشدار داد که قبل از این‌که دچار عوارض شوند مراقبت اندام خود باشند؛ زمانی که انسولین به بدن نرسد و انرژی تولید نشود، خون‌رسانی در مویرگ‌ها انجام نشده و اعضای بدن تخریب می‌شوند.

عطاری با بیان مشکلات متعدد بیماری دیابت گفت: دیابت همه جای بدن را درگیر می‌کند و تا آخر عمر در بدن باقی می‌ماند، مؤسسه خیریه دیابت اصفهان با تکیه بر آموزش، کنترل و پیشگیری دیابت در حال انجام کار است چون پیشگیری بسیار بهتر از درمان است؛ آمار دیابت به سرعت در حال رشد است و در اصفهان یک سوم افراد دیابتی یا پره‌دیابتی هستند، به دلیل کم‌تحرکی، استرس زیاد، سن بالا، مصرف غذای پرانرژی، و دخانیات افراد دچار دیابت می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره موسسه دیابت اصفهان با اشاره به این‌که مرگ افراد دیابتی دو و نیم برابر افراد عادی است، عنوان کرد: دیابتی‌ها بیشتر در بیمارستان‌ها بستری هستند و هزینه‌های بیشتری دارند، هزینه‌های بیماران دیابتی برای دولت‌ها کمرشکن است پس باید از آن پیشگیری کنیم زیرا نیمی از آن‌ها از مشکل خود خبر ندارند؛ به همین دلیل باید از مهد‌کودک و دبستان آموزش را شروع کنیم و آماده همکاری با آموزش و پرورش هستیم، بهتر است از کودکی به فرزندانمان در خصوص مصرف خوراکی‌ها تذکر دهیم.

وی تصریح کرد: در هر 10 ثانیه‌ یک نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهد و هیچ جنگی به اندازه دیابت قربانی نگرفته است و معلولیت‌های زیادی در اثر دیابت ایجاد می‌شود؛ البته می‌توان دیابت را با کاهش وزن و ورزش به خوبی کنترل کرد، همچنین باید توجه ویژه‌ای به تغذیه کرد.

عطاری ادامه داد: افراد چاق، افرادی که سابقه دیابت در خانواده دارند، کسانی که فشار خون و چربی بالا دارند، همچنین بانوان با سابقه دیابت بارداری و سقط و همه افراد بالای 45 سال در خطر دیابت هستند؛ 80 درصد بیماری‌های قلبی و درصد بالایی از مرگ‌های زیر 45 سال در اثر تغذیه نادرست است.

رئیس هیأت مدیره مؤسسه دیابت اصفهان گفت: مصرف شکر و نمک در ایران چندین برابر جهان است، همه موارد غذایی آماده نمک بالا دارند، انجام 150 دقیقه ورزش در هفته از ضروریات است و باید همه دست به دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی در پایان بیان داشت: با استاندار صحبت‌هایی انجام داده‌ایم تا در استانداری ستادی با عنوان ستاد بحران دیابت با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دیگر دستگاه‌ها تشکیل دهیم؛ همچنین آموزش دیابت را در خیریه‌های دیگر نیز انجام‌ می‌دهیم.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین