کد خبر: ۵۸۳۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
شبکه خبری "الجزیره" مطرح کرد؛

نگرانی مخالفان ترامپ از تهدید جان نیروهای امریکایی در عراق

"وندی شرمن" معاون سابق وزیر خارجه امریکا و از مذاکره کنندگان هسته ای پیشین با ایران مانند سایر منتقدان تصمیمات دولت ترامپ معتقد است که نسبت به پیامدهای تصمیم احتمالی دولت امریکا برای نیروهای امریکایی نگران است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به خبر منتشر شده اخیر روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" مبنی بر قرار گیری قریب الوقوع نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان های تروریستی از سوی دولت امریکا به نقل از منابع ناشناس می نویسد:"این نخستین باری است که واشنگتن به طور رسمی یک سازمان رسمی نظامی در کشور دیگری را به عنوان گروهی تروریستی قلمداد می کند. 

به گزارش آفتاب نیوز،روز دوشنبه این موضوع از سوی منابعی در وزارت خارجه امریکا به "وال استریت ژورنال" اعلام شده بود. این در حالیست که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی امریکا در فهرست سازمان های تروریستی در سالیان اخیر صرفا در حد حدس و گمانه و شایعه بود. 

نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار است در حالی از سوی امریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار گیرد که "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا یکی از منتقدان جدی نظام سیاسی ایران است و خواستار افزایش فشار حداکثری بر ایران و اتخاذ موضع سخت گیرانه علیه آن کشور است. 

این اقدام امریکا شاید مهم ترین تصمیم دولت ترامپ علیه ایران پس از خروج امریکا از برجام و وضع تحریم های مجدد علیه اقتصاد ایران با فرمان ترامپ باشد.

 دولت ترامپ تاکنون شماری از اشخاص و افراد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست تروریستی قرار داده است اما قرار دادن کلیت آن سازمان در این فهرست اقدامی بی سابقه است.

 آخرین تحریم های امریکا علیه افرادی که گفته شده بود وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده اند در ماه مارس و با هدف محدود ساختن توان نقل و انتقال مالی به دلار و یورو از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وضع شده بودند. در سال 2007 میلادی نیز وزارت خزانه داری امریکا نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه را متهم به حمایت از تروریسم کرده بود".

"الجزیره" در ادامه با اشاره به پیامدهای تصمیم تازه امریکا می نویسد:"ایران پیش تر در مورد قرار گرفتن احتمالی سپاه در فهرست تروریستی امریکا هشدار داده بود. "محمد علی جعفری" فرمانده سپاه انقلاب اسلامی ایران در سال 2017 هشدار داد که اگر ترامپ چنین تصمیمی را اتخاذ کند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمام اهداف نظامی امریکا در سرتاسر جهان را هدف قرار خواهد داد. 

چنین تهدیدی به ویژه برای نیروهای امریکایی در کشوری مانند عراق همسایه ایران بسیار حساس هستند جایی که شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در نزدیکی نیروهای امریکایی مستقر شده اند. با این حال، برخی از سناتورهای امریکایی از جمله "بن ساس" سناتور جمهوری خواه از این تصمیم حمایت کرده و آن را گامی مهم در اعمال فشار حداکثری بر ایران قلمداد کرده اند.

 "وندی شرمن" معاون سابق وزیر خارجه امریکا و از مذاکره کنندگان هسته ای پیشین با ایران مانند سایر منتقدان تصمیمات دولت ترامپ معتقد است که نسبت به پیامدهای تصمیم احتمالی دولت امریکا برای نیروهای امریکایی نگران است. او که اکنون ریاست مرکز رهبری عمومی در هاروارد را برعهده دارد می گوید:"اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم شده است و گسترش دامنه منازعه با آن سازمان به نیروهای ما در منطقه آسیب می رساند. اگر رییس جمهوری امریکا به دنبال منازعه با ایران نیست چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است"؟

این شبکه خبری در پایان می نویسد:"سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سال 1979 میلادی  تشکیل شده و یکی از قدرتمندترین سازمان های امنیتی و نظامی ایران است  و نفوذ زیادی در میان نخبگان سیاسی آن کشور دارد. 

وی هشدار داده ایران دارای موشک های با برد بیش از دو هزار کیلومتر است که می توانند اسرائیل و پایگاه های نظامی امریکا را در منطقه هدف قرار دهند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیش از 125 هزار نیرو در اختیار دارد". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین