کد خبر: ۵۸۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند، ایران از آن تبعیت می‌کند

ظریف: "تیم ب" دوباره دست به کار شده ولی مقصر جلوه دادن ایران، چیزی را تغییر نمی‌دهد

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: مقصر دانستن ایران نفرت مردم منطقه نسبت به آمریکا و وابستگانش را تغییر نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظرف، وزیر امورخارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تیم ب دوباره دست به کار شده: از بیانیه‌ها درباره تحرکات دریایی (که در واقع ماه گذشته آغاز شده است) تا هشدارهای جدی درباره آنچه "تهدیدات ایران" خوانده می‌شود. اگر آمریکا و وابستگانش احساس امنیت نمی‌کنند، به دلیل نفرت مردم منطقه است – مقصر جلوه دادن ایران، چیزی را تغییر نمی‌دهد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ توییت ظریف به بیانیه اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره دارد که در آن اعلام کرد، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن برای پاسخ به هرگونه حمله نیروهای ایران علیه منافع آمریکا به منطقه خاورمیانه اعزام شده است.

ظریف: تیم ب دوباره دست به کار شده ولی مقصر جلوه دادن ایران، چیزی را تغییر نمی‌دهد

به نوشته خبرگزاری ایسنا، بولتون همچنین گفت که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست اما آمادگی کامل دارد تا به هر گونه حمله‌ای چه از سوی نیروهای نیابتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروهای نظامی قانونی ایران پاسخ دهد.

وزیر دفاع موقت آمریکا نیز در توییتی با تکرار ادعاهای رؤسای خود، ایران را مسئول هرگونه حمله به نیروها و منافع آمریکایی دانست.

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا در توئیتر خود نوشت: شب گذشته ناو آبراهام لینکلن و هواپیماهای بمب‌افکن را به محل تحت پوشش سنتکام فرستادم. این تغییر موقعیت را از روی احتیاط و به خاطر تهدیدهای نیروهای ایرانی انجام دادیم.

این در حالی است که روزنامه گاردین درباره اظهارات جدید بولتون درباره ارسال ناو هواپیمابر به خاورمیانه نوشت که تغییرات در صف آرایی نظامی آمریکا روالی عادی دارد و برخی مقامات آمریکایی نیز به رغم اینکه تنها لحن بیانیه بولتون و اعلان چنین برنامه‌ای از سوی او را عجیب می‌دانند، ارسال این واحدهای نظامی به منطقه را امری عادی تلقی می‌کنند.

گاردین همچنین نوشت: در حال حاضر در منطقه مقر فرماندهی نظامی آمریکا که خاورمیانه و افغانستان را در بر می‌گیرد، هیچ یک از این‌ها وجود ندارد. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن مقر خود را روز یکم آوریل در نورفولک در ویرجینیا برای رفتن به مدیترانه و سپس خلیج فارس ترک کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا بمب‌افکن‌های B-1 را در ماه مارس برای تأمین و نگه‌داری و بهبود امکانات بابت این که تجهیزات کافی نداشتند از خاورمیانه خارج کرد، افزود: در حالی که چنین تغییراتی در صف‌آرایی نظامی جهانی روالی عادی دارند، این که چنین موضوعی از طرف مشاور امنیت ملی آمریکا و نه از سوی پنتاگون اعلام شود، غیرمعمول است.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز گفته بود: بولتون بیماری مزمن جنگ‌افروزی دارد و سابقه همکاری با یک فرقه تروریستی (گروهک منافقین) علیه ایران داشته و در حال حاضر به عنوان عضوی از تیم ب (بی‌بی، بن زائد، بن سلمان، بولتون) با تروریسم اقتصادی مردم ایران را مورد هجمه قرار داده است.

ظریف همچنین درباره احتمال وقوع جنگ، با وجود تنش‌ها میان آمریکا و ایران گفته بود: ما خواهان درگیری و تقابل نیستیم اما ما هفت هزار سال را با فرار کردن سپری نکرده‌ایم. ما مقاومت می‌کنیم اما به دنبال جنگ نیستیم. باورمان این است که رئیس جمهور ترامپ خواهان جنگ نیست اما کسانی وجود دارند که برای جنگ فشار می‌آورند. من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد.

تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت می‌کند

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز سه‌شنبه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت تا وقتی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای برجام پایبند بماند، ایران از آن تبعیت می‌کند. 

ظریف در این مصاحبه با اشاره به راه‌اندازی نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» از احتمال مشارکت کشورهای دیگر از جمله روسیه و ترکیه برای راه‌اندازی یک ساز و کار مشابه با اینستکس خبر داد.

وی گفت: «نسخه ایرانی اینستکس اروپا شرکتی به نام "ساتما" است. راه‌اندازی این شرکت را به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌ایم. ممکن است مکانیسمی مشابه با اینستکس با مشارکت سایر کشورهای ذی‌نفع از جمله روسیه و ترکیه اجرایی شود.»

«اینستکس» سرواژه‌ای متشکل از حروف ابتدایی عبارت «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ثبت آن را اتحادیه اروپا 11 بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد. کشورهای اروپایی مدعی هستند هدف از راه‌اندازی این ساختار،  تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

به نوشته خبرگزاری فارس، «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران ۲۸ اسفندماه اعلام کرد شرکت متناظر و هم‌تراز اینستکس اروپایی، با نام «ساز و کار تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» (STFI) در تهران راه‌اندازی شده است.  

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

ظریف تأیید کرده در صورت ناتوانی اتحادیه اروپا در مقابله با تحریم‌های آمریکا، تهران تصمیم‌های جدیدی در خصوص توافق هسته‌ای اتخاذ خواهد کرد.

او گفت: «تا وقتی که منافع ایران توسط برجام حفظ شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند بماند، ایران از این توافق تبعیت خواهد کرد. به محض آنکه اتحادیه اروپا قادر نباشد در مقابله با تحریم‌ها به ایران کمک کند، پایبندی یکجانبه ایران به برجام معنایش را از دست خواهد داد. در آن صورت، [ایران] ممکن است در محدودیت‌هایی که ذیل برجام برایش ایجاد شده‌اند، بازبینی کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین