کد خبر: ۵۸۸۵۴۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
ایران در نامه به ۱+۴ کاهش تعهدات خود در توافق هسته‎ای را اعلام می‌کند

نامه مهم روحانی به سران کشورهای ۴+۱ درباره شرایط جدید ایران در اجرای "برجام"

رئیس‌جمهور حسن روحانی صبح فردا نامه‌ای برای روسای جمهور ۴ کشور اروپایی و چین می‌فرستد که در آن صراحتا شرایط جدید همکاری‌ایران با برجام به آنها ابلاغ شده است. این نامه معنایش استفاده از ظرفیت‌های درون برجام است برای مجاب کردن اروپایی‌ها به انجام تعهدات‌شان در قبال ایران و واکنش به بدعهدی‌ها و فشارهای طرف آمریکایی. این موضوع از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به سفیران 5 کشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) صورت خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح چهارشنبه سفیران ۴ کشور اروپایی عضو برجام و چین به وزارت امور خارجه دعوت می‌شوند تا محمد جواد ظریف نامه‌ای را که حسن نامه مهم روحانی به سران کشورهای ۴+۱ درباره شرایط جدید ایران در اجرای برجامروحانی رئیس جمهور ایران برای‌شان نوشته، دریافت کنند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روحانی در این نامه با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و عدم اجرای تعهدات متقابل از شرایط جدید ایران برای همکاری با برجام خواهد گفت.

اینکه تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان به برجام در قبال بدعهدی‌های آمریکا، از جمله عدم اجرای اینستکس، تهران این را خق خود می‌داند که بر اساس ماده ۳۶ برجام، بخشی از تعهدات خود را در قبال این تعهد بین‌المللی به حالت تعلیق در می آورد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، این خواسته روحانی البته نص صریح توافقنامه برجام و حق روشن مردم ایران است چون در این فراز از تعهد بین‌المللی هسته‌ای که با قطعنامه‌ای از سازمان ملل پشتیبانی می‌شود، صراحتا اشاره شده است که اگر طرفین به تعهدات خود در برجام پایبند نباشند، طرف مقابل می تواند بخشی از همکاری‌های خود که در معاهده آمده را به حالت تعلیق در بیاورد.

حالا دولت ایران در ازای بدعهدی آمریکایی‌ها و سستی مقامات اروپایی تصمیم گرفته تا بخشی از همکاری‌هایش با اروپا در زمینه برجام را به حالت تعلیق در آورد و روحانی این خواسته ایران را رسما به سران عضو برجام ابلاغ می‌کند.

تصمیمی که البته اروپایی‌ها انتظارش را می‌کشیدند و چند روز قبل رویترز به نقل از یک مقام اروپایی به آمریکا هشدار داده بود رفتارهای ضد ایرانی‌شان از سوی تهران بی‌پاسخ نمی‌ماند.

خبرگزاری ایرنا نیز نوشته است که نامه رییس جمهوری محتوایی سیاسی دارد و در تکمیل آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نامه ای به فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزییات فنی و حقوقی کاهش تعهدات ایران را اعلام خواهد کرد. 

متن کامل این نامه ها جزو اسناد محرمانه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود اما خبر آن منتشر خواهد شد. 

به طور مشخص درخواست ایران بازگشت شرایط در زمینه بانکی و نفتی به بیش از خروج آمریکا در اردیبهشت ماه سال 97 است.

فاصله مرحله اول تا دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، 2 ماه خواهد بود که اگر اقدامات جدیدی از سوی طرف مقابل صورت گیرد، ایران به شرایط قبل باز خواهد گشت.

تخت‌روانچی: ایران به زودی تدابیر مناسبی را طبق حقوق متعارف در برجام اتخاذ می‌کند

«مجید تخت‌روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت که «جمهوری اسلامی ایران به زودی تدابیر مناسبی را برای حمایت از منافع کلان خود اتخاذ خواهد کرد».

شبکه خبری الجزیره به نقل از تخت‌روانچی نوشت: «تدابیر ایران بر اساس حقوق متعارف آن که در برجام آمده، خواهد بود».

پاریس: توقف بخش‌هایی از برجام منجر به باز اعمال تحریم‌های ایران می‌شود

در همین حال، فرانسه هشدار داده است که توقف بخش‌هایی از برنامه جامع اقدام مشترک منجر به باز اعمال تحریم‌های ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام فرانسوی روز سه‌شنبه گفت در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا آماده باز اعمال تحریم‌ها خواهد بود.

به گزارش رویترز، وی افزود: «ما نمی‌خواهیم که تهران فردا اقداماتی را اعلام کند که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند چون در این حالت ما اروپایی‌ها مجبور خواهیم بود بر اساس شرایط توافق، به باز اعمال تحریم‌ها بپردازیم.»

ترامپ در اردیبهشت ماه سال گذشته خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحریم های رفع شده توسط این توافق را در دو مرحله در 15 مردادماه و 14 آبان ماه علیه ملت ایران بازگرداند.

دولت ترامپ همچنین در ادامه سیاست های ضدایرانی و غیرقانونی خود، ماه گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان تروریستی خارجی افزود.

در پی این تصمیم آمریکا، جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی ارتش این کشور موسوم به سنتکام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی کرد.

شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریکا اعلام می‌کند که رژیم ایالات متحده آمریکا را«دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمام نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
1
3
چناب مقام فرانسوی، آمریکا صد در صد برجام را زیر پا گذاشت. شما چه غلطی کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
1
2
خارج شدن از برجام وضعیت بهتر نخواهد شد. اگر توانمند بودیم وضعیت فرق میکرد که متاسفانه چنین نیست و طرف مقابل از وضعیت ما بخوبی مطلع است. از طرفی هیچکدام از تهدید ما اجرا نشدند که نشان دهنده موضع ضعف ما است. حداقل بهانه ای به اروپا ندهیم که مزدوری شان را پررنگتر کنند و امریکا سریعتر دست به اقدام خطرناک بزند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
6
برگردید به ملت از این نامه ها کاری برنمیاید اعتماد ملت را بدست آورید؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
سلام -مگه تا بحال تو تحریم نبودیم از این به بعد اعمال شود هدف آنان چپاول دنیاست حافظ داشته های خودمان باشیم کم اوردن تسلیم شدن
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
نباید بنویسین 4+1 در اصل منظور از 1 همان آمریکا است . با سر و صدا و داد و بیداد کردن هم چیزی درست نمیشه ، بهتره همه ی مردم به انسانیت برگردند . دنیا با سیاست اداره میشه نه با سرو صدا و زور . روی سخنم به خارجی ها و داخلی هاست .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین