کد خبر: ۵۹۰۶۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
اکثر مردم ایران معتقدند که به نظر نمی‌رسد جنگ دیگری در خاورمیانه آغاز شود...

گزارش آسوشیتدپرس؛ مردم ایران درباره تحریم‌ها، جنگ، مذاکره با آمریکا و ترامپ چگونه فکر می‌کنند؟

" 80 میلیون نفر جمعیت ایران با تبعات تحریم‌های امریکا مواجه هستند: افزایش هزینه برای خرید دارو، گوشت، کالاهای روزمره زندگی. با افراد مختلفی در خیابان‌های تهران صحبت کردیم از زنان جوان و مسن تا زنان چادری و ... . اکثر آنان معتقدند که به نظر نمی‌رسد جنگ دیگری در خاورمیانه آغاز شود هر چند که اکثر آنان می‌گویند حاضر به دفاع از کشورشان هستند. آنان فکر می کنند که ایران باید سعی کند تلاش نماید تا باب مذاکره با امریکا برای کمک به بهبود وضعیت آشفته اقتصاد ایران باز شود؛ حتی در صورتی که از دید بسیاری از از آنان ترامپ رییس‌جمهوری غیرقابل اعتماد و نامناسب باشد".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- خبرنگار خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در خیابان های تهران با شهروندان مختلفی درباره مسائل روز به خصوص رابطه ایران و امریکا صحبت کرده و نظر آنان را جویا شده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این خبرگزاری می‌نویسد: " 80 میلیون نفر جمعیت ایران با تبعات تحریم‌های امریکا مواجه هستند: افزایش هزینه برای خرید دارو، گوشت، کالاهای روزمره زندگی. با افراد مختلفی در خیابان‌های تهران صحبت کردیم از زنان جوان و مسن تا زنان چادری و ... . اکثر آنان معتقدند که به نظر نمی‌رسد جنگ دیگری در خاورمیانه آغاز شود هر چند که اکثر آنان می‌گویند حاضر به دفاع از کشورشان هستند. آنان فکر می کنند که ایران باید سعی کند تلاش نماید تا باب مذاکره با امریکا برای کمک به بهبود وضعیت آشفته اقتصاد ایران باز شود؛ حتی در صورتی که از دید بسیاری از از آنان ترامپ رییس‌جمهوری غیرقابل اعتماد و نامناسب باشد". 

گزارش

"افرا حامد زاده" دانشجویی 20 ساله و کارمند بخش دولتی است است. او می‌گوید: "ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و هیچکس نمی‌داند او چه واکنشی از خود نشان می‌دهد و چه کاری انجام می‌دهد. با این حال، از آنجایی که او اداره اقتصاد جهان را در دست دارد ما گزینه‌های زیادی پیش روی خود نداریم". 

"آسوشیتدپرس" در ادامه می‌نویسد: "با این حال، نظرات مختلفی در تهران وجود دارند. بسته به این که شما با کسی که از نماز جمعه آمده صحبت می‌کنید یا با یک راننده تاکسی یا در کافی‌شاپ‌های محبوب بین جوانان ممکن است نظرات متفاوتی را بشنوید. "زهرا صادقی" خانه‌دار و 51 ساله است. او به نماز جمعه رفته و از محل برگزاری نماز بیرون می‌آید. او می‌گوید:"امریکا تا الان هر کاری که توانسته علیه ایران انجام داده است. امریکا هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد". "معصومه ایزدپناه" 35 ساله نیز همین نظر را دارد و می‌گوید:"زمانی که کسی سعی می‌کند شما را بترساند بدان معناست که او هنوز آماده جنگ نیست. وقتی کسی واقعا جنگی می‌خواهد آن را شروع می کند. مثل زمانی که عراق به ما حمله کرد. ناگهان حجم زیادی موشک و بمب فرود آمد. اکنون امریکا می‌گوید من در حال آمدن هستم اما این صرفا برای ترساندن ایران است". 

خبرنگار "آسوشیتدپرس" در ادامه گزارش به محله جوادیه در جوب شهر تهران رفته است. "محمدعلی مقدم" که زمانی رزمنده در میدان جنگ علیه عراق بوده می گوید آماده است که بار دیگر به میدان جنگ برود. مقدم 58 ساله می‌گوید:"من سه فرزند و نوه‌هایم را تشویق می‌کنم که از ایران دفاع کنند". 

"آرزو میرزایی" مادری 47 ساله ساکن مرکز شهر تهران اما نگران است. او می‌گوید:"من فکر می کنم دولت باید کاری برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام دهد. اگر جنگ خوب بود، افغانستان و عراق به حال و روزی نمی‌افتادند که ما امروز در تلویزیون می بینیم". جعفر راننده تاکسی 34 ساله نیز با نظر او موافق است. او می‌گوید:"من فکر می‌کنم در صورت بروز جنگ هر دو طرف بازنده خواهند بود؛ فکر می‌کنم افراد عاقل در هر دو طرف باید برای حمایت از صلح و نه جنگ تلاش کنند". 

"آسوشیتدپرس" می‌نویسد با این حال، برای سایر مردم ایران هنوز هم اقتصاد و نه جنگ عامل اصلی نگرانی است. این خبرگزاری می افزاید: "ارزش ریال از زمان خروج امریکا از برجام کاهش یافته است. ایران نرخ بیکاری 12 درصد را براساس داده‌های مرکز آمار ایران تجربه می کند. حدود یک چهارم جوانان ایرانی بیکار هستند. خانم صادقی یکی از شهروندان دیگر می گوید: "وضعیت اقتصادی خیلی بد است. نرخ بیکاری بالاست و بسیاری شغل‌های خود را از دست داده‌اند. جوانان نمی‌توانند شغل خوبی پیدا کنند تا ازدواج کنند و مستقل شوند". 

"مالکی" یک حسابدار بازنشسته 62 ساله می گوید مذاکره با امریکا برای خنثی کردن اثر تحریم ها و تقویت وضعیت اقتصاد ایران مفید است. معتقد است که ایران باید شجاعت و قدرت مذاکره با امریکا را داشته باشد. او می‌گوید:"وقتی سایر کشورها می‌توانند چرا ما نتوانیم. ما می‌توانیم امتیاز کسب کنیم."

رضا 51 ساله و کارمند دولتی اما می‌گوید این مذاکرات دشوار خواهند بود. از دید او امریکا باید به ایران احترام بگذارد و شرایط سختی را پیش روی ایران قرار ندهد در غیر این صورت از دید او ایران باید از برجام خارج شود. او می‌گوید: "هنگامی که کسی خلف وعده می‌کند آن هم چندین بار شما دیگر نمی‌توانید به تعهدات خود پایبند باشید. من فکر می‌کنم ایران نباید تا ابد در برجام باقی بماند".

"آسوشیتدپرس" در پایان می‌نویسد:"بسیاری از جوانان در سال 2015 میلادی حصول برجام را در خیابان‌ها جشن گرفتند. "حامد زاده"  کارمند بخش دولتی می گوید:"جوانان اضطراب زیادی دارند و آینده ناشناخته‌ای پیش روی آنان است. آینده‌ای که نمی‌توانید برای آن برنامه ریزی کنید."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
1
17
یعنی فقط همین چند نفر با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
1
14
؟ سانسور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
2
3
یعنی مذاکره با اینها که نتیجش برجام شد چه گلی به سرمون زد؟ بابا جمع کنید
سالاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
0
مگه تو ایران خبرنگار خارجی هم داریم ؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین