کد خبر: ۵۹۱۷۷۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
افزایش رفت و آمد دیپلماتیک در تهران از سوی دیپلمات‌های اروپایی و عربی برای حل بحران ایران و امریکا

رایزنی پشت درهای بسته؛ شروط ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم چه هستند؟

یک دیپلمات مطلع می‌گوید که ایران از دیپلمات‌های اروپایی خواسته تا به ترامپ اطلاع دهند که تحریم‌های مرتبط با صادرات نفت ایران را کاهش دهد. از دید ایران این یک شرط برای صحبت به منظور کاهش سطح تنش‌ها بوده است. این دیپلمات اما اشاره کرده که دولت ترامپ هیچ نشانه‌ای را از خود بروز نداده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه "وال استریت ژورنال" در گزارشی با اشاره به این که دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای اروپایی و همین‌طور کشورهای عربی‌ای چون عراق و عمان به طور پی در پی به تهران می‌روند و در تلاش برای مبادله پیام‌های ایران و امریکا به منظور حل تنش در روباط تهران – واشنگتن هستند، می‌‌نویسد: "دیپلمات‌های اروپایی و عربی به تهران می‌روند تا انتقال‌دهنده پیام‌های مقام‌های آمریکایی به ایران و بالعکس باشند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این تلاش‌های غیرمستقیم اقدامات اولیه آمریکا و ایران برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک سنتی هستند. این موضوع در حالی روی می‌دهد که دولت ترامپ روز جمعه از اعزام نیروهای نظانی امریکایی بیشتر به منطقه خبر داده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که او مایل به فروش تسلیحات به ارزش میلیاردها دلار به عربستان و متحدان آن کشور برای مقابله با به زعم او تهدیدهای متوجه از جانب ایران است.

رایزنی پشت درهای بسته؛ شروط ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم چه هستند؟

 یک دیپلمات مطلع می‌گوید که ایران از دیپلمات‌های اروپایی خواسته تا به ترامپ اطلاع دهند که تحریم‌های مرتبط با صادرات نفت ایران را کاهش دهد. از دید ایران این یک شرط برای صحبت به منظور کاهش سطح تنش‌ها بوده است. این دیپلمات اما اشاره کرده که دولت ترامپ هیچ نشانه‌ای را از خود بروز نداده که خواستار حتی اندکی تخفیف در مورد تحریم‌های نفتی و مجازات صنعت نفت ایران است چرا که از دید ترامپ این اهرم فشار موثری بر روی ایران است. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که در عوض مقام‌های امریکایی امیدوارند که ایران دستکم یک زندانی از چهار زندانی بازداشت شده امریکایی در ایران را آزاد کند و این موضوع را یک گام مهم برای اعتمادسازی متقابل قلمداد می‌کنند. 

"وال استریت ژورنال" در این‌باره می‌نویسد: "مقام‌های امریکایی تمایلی از خود برای مذاکره درباره بازداشت‌شدگان آمریکایی در ایران نشان نداده‌اند. با این حال، در مورد کره شمالی این پیونگ یانگ بود که ماه مه گذشته گروگان‌های امریکایی را آزاد کرد و پس از آن امکان دیدار مقام های کره‌ای با "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا و رییس جمهوری امریکا با "کیم جونگ اون" همتای کره‌ای‌اش در سنگاپور میسر شد. یک مقام مطلع امریکایی در این‌باره به "وال استریت ژورنال" می‌گوید: "ایران اگر می‌خواهد جو فعلی تغییر کند اجازه دهد گروگان‌ها آزاد شوند. او می‌گوید آزاد کردن بازداشت‌شدگان باعث ایجاد فضایی برای "تنش‌زدایی" می شود". 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران پیشتر گفته بود برای مبادله زندانیان با امریکایی‌ها تماس گرفته اما آنان پاسخی نداده‌اند. با این حال، مقام‌های امریکایی می‌گویند ظریف مستقیما و یا از طریق سوئیس نماینده حافظ منافع امریکا در ایران تماسی نگرفته است. 

"وال استریت ژورنال" در ادامه اشاره می‌کند که اکنون عراق نقشی محوری با محوریت "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر آن کشور برای رایزنی میان مقام‌های ایرانی و امریکایی با هدف تنش‌زدایی ایفا می‌کند. این روزنامه می‌نویسد: "نخست‌وزیر عراق این هفته گفت که به انتقال پیام میان مقام‌های ایرانی و امریکایی می‌پردازد و امیدوار به کاهش سطح تنش در روابط دو کشور است. واقعیت آن است که عراق مشتاق است تا از گسترش سطح تنش در داخل خاک خود جلوگیری کند. پس از سال‌ها جنگ، اکنون وضعیت صلح و ثبات درعراق شکننده است. به تازگی تعدادی راکت به سوی منطقه حفاظت شده امنیتی سبز در عراق که سفارتخانه‌های امریکا و دیگر ادارات و کنسولگری‌های کشورهای خارجی در آنجا واقع شده پرتاب شدند. مقام‌های عراقی "جان ویلکز" سفیر بریتانیا در عراق را به عنوان پلی میان امریکا و ایران و متحدان‌اش قلمداد می‌کنند. او چند روز پیش با رهبران سیاسی عراق و "ایرج مسجدی" سفیر ایران در عراق دیدار داشت. او در بیانیه‌ای به زبان ویدئویی گفت که بریتانیا در مورد راه‌هایی برای جلوگیری از گسترش بحران با طرفین مذاکره کرده است. با این حال، سفارت امریکا در بغداد گفت که او نقش میانجی را در روابط واشنگتن و ایران نداشته است. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که دیپلمات‌های غربی می‌گویند که عمان نیز کماکان تلاش می‌کند تا میان امریکا و ایران میانجی‌گری کند؛ نقشی مشابه نقش ایفا شده توسط آن کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با امریکا در دوره زمامداری اوباما.

این روزنامه می‌نویسد: "وزیر امور خارجه عمان به تازگی به تهران سفر کرده کرد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند سفارتخانه‌های سوئیس در تهران و ریاض نیز به عنوان مکان‌های دیپلماتیکی به منظور انتقال پیام‌های عربستان و ایران و ایران و امریکا میان یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند". 

"وال استریت ژورنال" می‌نویسد مسیر از طریق کانال‌های غیررسمی و منتهی شدن آن به مذاکرات مستقیم می‌تواند طولانی و دشوار باشد. این روزنامه می‌نویسد: "برای مثال، در مورد مذاکرات پشت درهای بسته که منجر به توافق هسته‌ای شد رایزنی‌های محرمانه از طریق عمان در فاصله سال‌های  2009 تا 2013 میلادی صورت می‌گرفت. مقام‌های غربی و عربی اما امید زیادی ندارند که لزوما این رایزنی‌ها از طریق کشوری ثالث به مذاکرات میان ایران و امریکا و حل تنش منتهی شوند. روشن نیست که این رفت و امدهای دیپلماتیک جه نتیجه‌ای خواهند داشت. در حالی که ترامپ خواستار مذاکره مستقیم با ایران است، ایران این اید ایده را رد کرده است. "حمیدرضا ترقی" از اصولگرایان نیز گوید که رهبری ایران هرگونه ارتباط با امریکا حتی از طریق کشوری ثالث را رد کرده‌اند. او می‌گوید کلیت نظام سیاسی در ایران بر سر عدم مذاکره با امریکا در شرایط فعلی به اجماع رسیده‌اند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Austria
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
1
21
کوره های فرصت سوزی هیچ ربطی به ک......ندارد .
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
2
28
امریکا. اتاق و شاسی است .
شش میلیون ایرانی مهاجر که اغلب سرمایه مغزی و مالی کشور بودند . و با عقلانیت مدیریت نشدند , موتور ایلات متحده هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
50
4
مرگ بر خاءن، چرا التماس میکنید. چرا اهداف انقلاب یادتان رفته
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
3
4
اگر با شرط حذف محدوديت فروش نفت ايران به مذاكره تسليم شود، واي
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
35
کشورداری با سلیقه شخصی فرق دارد لطفا مردم را قربانی سلایق شخصی خودتان نکنید!!!!
Behnam
|
Turkey
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
35
5
آقا موندم شما چرا همش له له میزنین برا مذاکره؟؟؟!!!!!
یه بار رفتین این راه رو دیگه. چی شد نتیجه ش ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
اشتباه مثبت دادم .
مذاکره ارزان و ابهام پاک کن و...است .
مخالف مذاکره بعداز جنگ بدهکار است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
تا به امروز مذاکره با اصل موضوع نداشتیم میشود با امریکا مذاکره کرد با قدرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
2
9
تاسف به مدرک دانشگاهی اقای باهنرکه چنین برداشتی ازمسایل دارند
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
31
7
مرگ بر شیطان بزرگ و دوستاش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین