کد خبر: ۶۰۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵

الهام: برخورد با بدحجابی ربطی به دولت ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی دولت در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال مكرر خبرنگاران در مورد طرح اخیر نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابی و موضع دولت در این مورد گفت: این امر در محدوده‌ كار دولت نیست و دولت در فعالیت‌های قوه‌ قضاییه دخالت نمی‌كند؛ چراكه در این طرح نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی انجام ماموریت می‌كند. 

غلام‌حسین الهام افزود: وظیفه‌ دولت انجام كار فرهنگی از جمله اشباع بازار از محصولات فرهنگی از جمله پوشاك مناسب و ارزان قیمت است و در این ارتباط نیز توصیه‌های لازم به وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی داده شده است.

این در حالی است که آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه با یادآوری اینکه «در بسیاری از موارد برخوردهای خشن در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نتیجه عکس می‌دهد» خاطر نشان کرده بود: حتی‌المقدور باید از کشاندن کسانی که پیش از این پایشان به مراکز انتظامی باز نشده به این مراکز خودداری کرد چراکه موجب آسیب اجتماعی بزرگتری می‌شود.

در ادامه خبرنگاری خطاب به الهام گفت: در حال حاضر شاهد برخورد با زنان و دختران به اصطلاح بدحجاب هستیم در صورتی‌كه به نظر می‌رسد مشكلات پیچیده‌تری نسبت به این مساله داریم و آن مشكلات اقتصادی است. اكنون وقتی در خیابان صادقیه راه می‌رویم در یك مكان نیروی انتظامی ایستاده و به دختران و زنان و مردان در مورد نحوه‌ پوشش و حجاب‌شان تذكر می‌دهد و در چند قدمی آن‌طرف‌تر فروشندگان كراك و شیشه حضور دارند كه به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهند از آن‌ها مواد بخرند. آیا بهتر نیست در ابتدا به نیازهای اولیه‌مان رسیدگی كنیم و بعدا به صورت كلی این مساله را ریشه‌كن كنیم. آقای رییس‌جمهور در هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری فرمودند كه مساله‌ی كشور ما مشكل پوشش نیست بلكه ما مسائل مهم‌تر از آن داریم. 

الهام به شوخی به این خبرنگار گفت: به احتمال زیاد مشكل پوشش داریم كه این خبرنگار نیز در ادامه گفت: بر اساس جداول نیازهای اولیه‌ انسان خوراك و مسكن است كه الهام خطاب به این خبرنگار گفت آیا لباس نیاز اولیه نیست؟

این خبرنگار در ادامه‌ صحبت‌های خود گفت: زن سرپرست خانواری كه 67 هزار تومان از كمیته‌ی امداد دریافت می‌كند، كارگری كه كمتر از 200 هزارتومان حقوق می‌گیرد و مجبور است 400 هزار تومان پول كرایه بدهد چگونه می‌تواند یك زندگی مناسب داشته باشد، آیا بهتر نیست ابتدا به این قضایا رسیدگی كنیم و بعدا به مساله‌ حجاب؟ آیا ما در این مساله نباید به دنبال ریشه‌یابی باشیم. آیا فقط عزم این است كه صورت مساله حذف شود كه به نظر من این اشتباه است. اگر پوشیدن لباس آستین كوتاه عیب است خود شهید رجایی نیز لباس آستین كوتاه می‌پوشیدند كه الهام در پاسخ تفصیلی به این خبرنگار گفت: ببینید! شما بعضا در صحبت‌های خود به سخنان آقای رییس‌جمهور در مورد انتخابات اشاره می‌كنید كه این‌ها همه نقل قول است و من نمی‌توانم در مورد این نقل قول‌ها اظهارنظر كنم و در موضع رد یا تایید هم نیستم. شما در مطالبی كه فرمودید پاسخ را نیز خود گفتید. بیشتر مباحثی كه مطرح كردید نیازمند بحث كارشناسی در یك نشست فرهنگی است.

وی با بیان این‌كه پوشاك و پوشش نیز در كنار خوراك و مسكن نیاز اولیه‌ هر انسان است، گفت: این پوشش بیانگر هویت انسان‌ها و یك نیاز فرهنگی است. یك نویسنده می‌گوید انسان لباس را می‌پوشد یا لباس انسان را می‌پوشاند و خود نویسنده بر روی دومی تكیه كرده است؛ چراكه لباس بیانگر هویت افراد نیز هست؛ چراكه ما یك سرباز، یك پزشك یا یك پرستار را از روی لباسش تشخیص می‌دهیم،‌ لباس دارای پیام است.

وی گفت: البته ممكن است یك نفر پول نداشته باشد كه پوشاك مناسب بخرد و لباس مندرس بپوشد كه ما به این فساد نمی‌گوییم، بلكه به آن فقر می‌گوییم، البته فقر نیز خود بزرگ‌ترین فساد است و ما معتقدیم در این راستا باید شرایط برای توزیع عادلانه‌ی امكانات فراهم شود. عدالت، فقر را برطرف می‌كند و این اصل جای مناقشه ندارد.

الهام گفت: ما معتقدیم درآمدهای نامشروع نیز فوق‌العاده فسادزا هستند.

وی با بیان این‌كه « باید از راه درست درصدد به دست آوردن ثروت و ثروت‌مند كردن كل جامعه باشیم و این امر ارزشمند است» گفت: برخی از پوشش‌هایی كه در جامعه مشاهده می‌كنیم ناشی از فقر نیست بلكه ناشی از زیاده داشتن و زیاده خرج كردن است. 

الهام هم‌چنین به وظایف نیروی انتظامی در حوزه‌ی اجرا و برخورد با ناهنجاری‌ها و جرایم اشاره كرد و گفت: نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری‌ها به عنوان ضابط عمل می‌كند و این مربوط به حوزه‌ی دستگاه قضایی است و دولت در امور قضایی دخالتی نمی‌كند.

در این لحظه خبرنگاری خطاب به الهام گفت: شما تأكید می‌كنید كه دولت در امور قضایی دخالت نمی‌كند ولی روز گذشته مشاور رییس‌جمهور نامه‌ای را در حمایت از این طرح نیروی انتظامی به فرمانده این نیرو نوشته بود. آیا این موضع كل دولت بوده یا موضع شخصی مشاور رییس‌جمهور؟ كه الهام گفت: من از این نامه مطلع نیستم و مواضع مربوط به دولت از طرف مجاری اجرایی و اداری ارائه می‌شود، هیچ بخشی از دولت در حوزه‌ی قضاییه دخالت نداشته و نمی‌كند. من به عنوان وزیر دادگستری نیز چنین قولی را داده‌ام.

سخنگوی دولت ادامه داد: اصل اجرای قانون است و كسی نمی‌تواند جلوی اجرای قانون را بگیرد. دولت كارهای فرهنگی را در این ارتباط دنبال كرده كه از جمله‌ی آن اشباع بازار از پوشاك مناسب بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی است و در این ارتباط نیز دستورات لازم جهت ارائه و توزیع پوشاك مناسب به وزارت صنایع و بازرگانی داده شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین