کد خبر: ۶۶۳۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

سارکوزی: روی کار آمدن ترامپ نشانه یک بحران جهانی است

رئیس جمهوری پیشین فرانسه با انتقاد شدید از ایده‌های رئیس جمهوری آمریکا و این که جهان با بحران مواجه است با غیرمحتمل ندانستن انتخاب ترامپ گفت: حضور مردی مانند ترامپ دلیل این وخامت نیست که نشانه آن است.
سارکوزی: روی کار آمدن ترامپ نشانه یک بحران جهانی است
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته تارنمای فرانسوی «اکتوالیته ۲۴ – Actualité ۲۴»، «نیکولا سارکوزی» که به مناسبت انتشار کتاب جدید خود با عنوان «دوران طوفان‌ها» (Le temps des Tempêtes) که آن را در دوران قرنطینه نوشته و با شمارگان ۳۰۰ هزار به چاپ رسانده است، در گفت و گو با - شبکه یک تلویزیون فرانسه(TF۱) ضمن تاکید مجدد بر دلبستگی‌اش به اروپا تصریح کرد غرب قدرت خود را در صحنه جهانی از دست داده است.

او که پیشتر نیز ایده‌های دونالد ترامپ را به شدت محکوم کرده بود گفت: من به رای مردم آمریکا احترام می‌گذارم اما این خیلی زیاد است(...). ترامپ به یک مقوله بسیار نادر تعلق دارد: افرادی که بهبود پیدا نمی‌کنند و بدتر می‌شوند.

سارکوزی گفت: آمریکا از جنگ جهانی دوم به این سمت، نخستین بار است که ادعا می‌کند دیگر مسوولیت نظم جهانی را نمی پذیرد و روی منافع خودش متمرکز می‌شود.

او افزود: این عدم تعهد، که نه با ترامپ بلکه با سلف او، باراک اوباما آغاز شد، در بین متحدان آمریکا که همواره قابلیت اتکا به آمریکا را زیر سوال می‌ برند ایجاد شک و تردید می‌کند.

همچنین به نوشته روزنامه «لا دپش» فرانسه، سارکوزی که با برنامه ساعت ۲۰ تلویزیون یک فرانسه گفت و گو می‌کرد گفت: من دیگر در سیاست و در حال آماده سازی برای بازگشت نیستم. وظیفه من در قبال کشوری است که آن را رهبری کردم. نباید دیگر درگیر جنگ سیاسی باشم.

او در عین حال با رد شایعات در خصوص تاثیرگذاری اش در انتخاب «ژان کاستکس» به عنوان نخست وزیر جدید دولت فرانسه گفت که هیچ تأثیری در این انتصاب نداشته است. سارکوزی افزود: این انتخاب من نیست، رئیس جمهوری فرانسه، مردی که تحت تاثیر قرار گیرد نیست.

سارکوزی همچنین درباره وضعیت کنونی فرانسه در جهان معتقد است که این کشور را نمی‌تواند از اوضاع اروپا و حتی غرب خارج کند. سارکوزی افزود : من به تمدن غربی و ارزش‌ها فکر می‌کنم و این که محوریت جهان در حال گذار از غرب دیروز به شرق امروز یعنی آسیا است.

چندی پیش نیز، «آلن بادیو» فیلسوف مشهور فرانسوی با انتشار کتابی با عنوان «ترامپ»، ظهور فردی مانند او را در جایگاه رئیس جمهوری آمریکا حاصل «فاشیسم دموکراتیک» دانست.

بادیو در کتاب جدیدش که اساسا برگرفته از دو سخنرانی او در دانشگاه کالیفرنیا(UCLA)بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است، ترامپ را «یک نشانه بیماری نفرت انگیز شرایط جهانی، نه فقط برای آمریکا بلکه برای سراسر جهان» دانسته است. او در این کتاب نوشته، به قدرت رسیدن ترامپ نشانه ای بیمارگونه از بحران ژرف رژیم های به اصطلاح دموکراتیک غربی در جهان تحت تسلط تفکر سرمایه داری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین