کد خبر: ۶۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۴
سخنگوی دولت:

برخی جریانات به دنبال براندازی نرم در انتخابات هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ‌ سخنگوی دولت با انتقاد از برخی جریانات سیاسی که به گفته او پیش از این و اکنون قصد داشته و دارند از راه انتخابات به انقلاب مخملی و براندازی نرم مبادرت ورزند بر هوشیاری کامل دولت در برابر این خطرها تاکید کرد و گفت: «نباید از مخالفان غفلت کنیم.»

غلامحسین الهام طی سخنانی در اولین همایش آموزشی مسوولین اجرایی برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌یی مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران و بخشداران استان تهران اظهار كرد: امیداورم برنامه‌ها به خوبی پیش برود و با نتیجه مناسبی كه انتخابات خواهد داشت، اسباب انگیزش مردم به انتخابات را فراهم آوریم و شاهد انتخابات فراگیر و ‌گسترده باشیم.

وی افزود: ما در شرایط خطیری از نظر ایفای مسولیت‌های ملی‌مان قرار داریم؛ این دولت مفتخر است نام و تعهد عدالت را بر دوش بگیرد و افتخارش این است كه هدفش احیای آرمان‌های امام و انقلاب وشهیدان است و شعار گردگرفته عدالت را مجددا گردگیری كرده و به عرصه اجرا وعمل آورده است.

وی گفت: این گفتمان، گفتمان اختصاصی یك دولت برآمده از حزب نیست، متعلق به دولت برآمده از انقلاب است. لذا مرزبندی حزبی ندارد. هر حزبی كه در ظرف نظام حركت كند و فعال باشد، نمی‌تواند خارج از این گفتمان عمل كند. این گفتمان جامع و فراگیر است و ما آن را محك حركت در مسیر انقلاب اسلامی می‌دانیم.

الهام اظهار كرد: در حوزه گفتمانی مرزبندی ما حزبی نیست و مرزبندی انقلاب و ضد انقلاب است. رقابت را برای همه مفید و مناسب و باعث رشد و كارآمدی می‌دانیم. رویكردها ،رویكرهایی فراتر از احزاب و گروه‌هاست ودولت بدون تخطئه‌ احزاب و گروه‌ها به این گفتمان افتخار می‌كند و خود را مسوول و موظف می‌داند كه آن را در هر شرایطی پیش ببرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در شرایطی شروع به كار كردیم كه شرایط بین‌المللی بسیار حساس بود. در آن شرایط فشار سیاسی بر ملت ما سنگین بود؛ یكی از آن‌ها فشار برای ممنوعیت كشور از دست‌یابی به فن‌آوری‌های جدید و ایجاد مسیر فعال علمی برای ارتقای صنعتی كشور بود، این در حالی بود كه شعار توسعه در دنیا شعار محوری بود و برای فشار به كشورهای موسوم به جهان سوم از آن استفاده می‌كردند. همه فعالیت‌های علمی و فن‌آوری ما معلق و پذیرش پروتكل الحاقی بدون طی مسیر قانونی بر كشور ما تحمیل شده بود.

وی با بیان این‌كه «در كنار این فشارها، فشار برای تغییر مسیر سیاسی كشور هم ادامه داشت» افزود: تلاش‌های جدی برای ایجاد یك انقلاب مخملی و براندازی نرم دردرون استمرار داشت. حوزه انتخابات هم همیشه نقطه اوج این تلاش‌ها برای تغییرات به صورت نرم در كشور بوده است. در مذاكرات سیاسی مختلفی در این دوره جریان داشت، فشارها در مقوله آزادی‌های سیاسی و حقوق بشری هم معطوف آن است كه مسیر انتخابات به سمتی برود كه به اساس نظام سیاسی دو سویه یك نظام غیردولتی و سكولار تغییر جهت دهد. كنش‌هایی برای تغییر و كنش‌گری به قول آن‌ها برای تغییر نظام سیاسی كشور به صورت نرم به شكل جدی و مهم در عرصه‌های مختلف پیش می‌رفت. تا رسیدن به سمت حوادثی كه در سال‌های 78 و 82 به ورطه آشوب‌های خیابانی صورت گرفت. در فشار قواعدی را برای ایجاد اقتصاد باز و آزاد تصویب كرده بودیم. به سمتی می‌رفتیم كه كنترل‌های دولت بر بخش‌های اقتصادی كاهش یابد. اما در فضای تحریف شده آزاد بخش خصوصی هم به صورت كامل عمل نكردیم. نه سیاست‌های اصل 44 نظامند قانونی و اجرایی شده بود و نه فعالیت‌های دولتی در چارچوب و ضابطه‌ مشخص وجود داشت. اقتدر دولت در قالب محدودی قرار گرفته و دست دولت را برای نظارت بسته بود. نهایتا خارج از رهبری و برخی نهادهای دولتی، با بداخلاقی‌های سیاسی و رفتارهای خلاف قانون از دولت استقبال كردند.

سخنگوی دولت خاطرنشان كرد: اما با امید و نشاط مردم ـ كه سازندگان اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند ـ و به پشتوانه آن‌ها در برابر آن حركت‌ها ایستادیم و كفه‌ ملی سنگین‌تر بود. رفتار دولت باید عوض می‌شد و مسیر باید به سمت اهداف انقلاب بر می‌گشت. تقویت گفتمان اصیل انقلاب و انتقال آن به نسل‌های بعد در حیطه وظایف دولت است. به فضل الهی و با روحیه اعتماد مردم و تلاش‌ها و پشتكار و محدودیتی كه خداوند به شكل ویژه‌یی به رییس‌جمهور محبوب اعطا كرد، افق‌های ویژه‌یی پیش رو باز و البته بداخلاقی‌ها در بعضی‌ها تشدید شد.

الهام ادامه داد: ما امروز از فشارهای سیاسی عبور كرده و به جایی رسیده‌ایم كه در چارچوب حقوقی مورد قبول خودمان و نظام بین‌المللی حركت و به گونه‌ای عمل كردیم كه مجبور نشدیم قانون‌شكنی كنیم در چارچوب حقوقی عبور كنیم. حقوق‌مان را حفظ كردیم .امروز آژانس ادعا می‌كند كه قادر است عدم انحراف ایران را تایید كند، دیگر هیچ توجیح حقوقی برای فشارهای سیاسی كه از ابتدا ظالمانه و غیرقانونی بود، وجود ندارد. گزارش آخر آژانس صداقت‌،درستی و شفافیت رفتارهای ایران را نشان می‌دهد. این دولت با تعقل و تدبیر در سایه ایمان به خداوند و توكل به او در همه عرصه‌ها فعالیت كرده است.

الهام گفت: امروز هیچ دولتمردی درعین مسولیت دولتی داعیه كار اقتصادی خصوصی ندارد. مرز بین خدمت عمومی درعرصه قدرت و كار اقتصادی تفكیك شده است. پیوستگی موجب رانت و فساد پنهان كه كارگزاران حكومتی یك پا در قدرت و یك پا در فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند، برداشته شده است. اگر صورت هم گرفته شده باشد، دولت در حال مبارزه با آن است. دولت بسترسازی خدمت است و برای رفاه عمومی تلاش می‌كند. دولت وظیفه دارد برای منافع عمومی، حق بخش خصوصی را در ایجاد بستر فعالیت سالم اقتصادی فراهم كند واعمال حاكمیت نماید. دراین میان انتظار از كارگزاران میانی بسیار بالاست. مردم همه چیز را با فعالیت‌های آن‌ها می‌سنجند و بخشی از رضایت‌مندی و اعتماد مردم به رای دولت در گرو نحوه فعالیت كارگزاران میانی است.

الهام گفت: آن‌چه سلامت انتخابات را تضمین می‌كند وظیفه كلیدی دولت است. باید فرآیند سالمی برای انتخابات ترسیم كنیم. حق هرگونه رقابت سیاسی مشروع و قانونمند برای همه محترم است اما رفتار فرمانداران و بخشداران باید این اعتماد را ایجاد كند كه هیچ نماینده فعلی كه رقیب انتخاباتی است، هیچ سرویس ویژه‌یی دریافت نمی‌كند. باید رفتار برابر با همه صورت گیرد. كسی كه استعفا داده است، به جد باید ارتباطش از امكانات دولتی گسسته شود. فرمانداران و بخشداران و متصدیان اجرایی مستقیم و بلاواسطه باید این اعتماد را تقویت كنند. هیات‌های اجرایی امین مردم هستند. در انتخاب متعمدین محل باید نهایت دقت را به كار برند كه بتوانند این اعتماد را با رعایت بی‌طرفی تقویت كنند.

الهام گفت: دولتی كه از متن مردم رشد كرده است، باید از حقوق مردم در همه عرصه‌ها پاسداری كند. ممكن است جریان‌های سیاسی فشارها یا فعالیت‌هایی انجام دهند كه مصرف سیاسی دارند، ما باید در تمام مسیرها با هوشمندی كامل عمل كنیم. نباید از مخالفین و دشمنان انقلاب غفلت كنیم. باید با چشم باز وهوشمندی كامل درهمه‌ صحنه‌ها امور را پیش ببریم. برخی القاعات مصرف سیاسی و انتخاباتی دارند. می‌خواهند القاء كنند كه شرایط سخت است تا توده ها را ناامید كنند. برخی از جریانات دنبال تقویت همان براندازی نرم هستند و راه دادن به دشمن برای نفوذ در داخل هستند. باید مراقب باشیم؛ روزنه‌هایی در انتخابات ریاست جمهوری بسته شد اما عده‌ای سعی دارند دوباره روزنه‌هایی ایجاد كنند.

وی در عین حال تاكید كرد: شرایط انتخاباتی نباید مانع از پیگیری مصوبات استانی و تاثیرگیری امور روزمره مردم شود.

الهام گفت: این عنایت الهی است كه در متن كفر، رییس‌جمهور ثابت قدم ایستاد و تمام دسیسه‌ها را به آن‌ها برگرداند. یك نمونه آن را در دانشگاه كلمبیا دیدیم.

وی خاطرنشان كرد: ‌انتظار این است كه مجلس بعدی هم مجلس گفتمان باشد، نه مجلس یك حزب یا گروه . مهم این است كه مجلس باید در خدمت تقویت بنیان‌های انسان‌ساز فكری اسلامی یعنی عدالت باشد.

وی با بیان این كه " دشمن از انتخابات به عنوان مسیر فعالیت‌های نرم خود استفاده می‌كند" تاكید كرد: جنگ نرم دشمن را باید خنثی كنیم . بخش عمده‌ای از آن در اختیار شماست.

سخنگوی دولت ادامه داد: انتخابات الكترونیكی یا غیر آن مهم نیست، مهم سلامت و شفافیت انتخابات است. خروجی انتخابات الكترونیكی یاغیر آن باید تضمین انتخابات و به نفع نظام در جهت اهداف انقلاب اسلامی باشد. مهم جلب اعتماد مردم است.

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران نیز با بیان این‌که " برگزاری تمام مراحل انتخابات به صورت رایانه‌یی نیازمند اصلاح قانون انتخابات است" گفت: در این زمینه توافقاتی بین وزارت کشور و شورای نگهبان انجام شده؛ اما فکر نمی‌کنم مرحله رای‌گیری به صورت رایانه‌یی اجرا شود.

الهام درباره تصمیم نهایی برای نحوه برگزاری انتخابات گفت: به اعتقاد ما انتخابات آینده چه به صورت رایانه‌یی باشد یا نه مهم نیست، بلکه برای ما برگزاری سالم و شفاف انتخابات ملاک است تا در آن اعتماد مردم نیز جلب شود.

وی در مورد سرنوشت لایحه تبیین اختیارات وزارت دادگستری نیز گفت: این لایحه در گذشته به صورت اولیه تنظیم و دراختیار کمیسیون لوایح دولت قرار گرفت، اما پس از وزارت بنده(الهام) لایحه مجددا به وزارت دادگستری برگردانده شد تا ما پس از بررسی‌های علمی و کارشناسی آن را به زودی به کمیسیون لوایح دولت ارجاع دهیم. ما در باره این لایحه با نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز مذاکراتی داشته‌ایم تا این لایحه از چارچوب قانون اساسی خارج نشود.

الهام با بیان این‌که " وظایف و اختیارات وزیر دادگستری باید تعریف شود" گفت: امروز بین مسوولیت‌های اصلی وزیر دادگستری در قوه قضائیه و مسوولیت مشترک وی با دولت خلط ایجاد شده و باید به صورت منطقی وعلمی این رابطه تنظیم شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور چین در نشست 1+ 5 گفت: ما در مسیر تعامل خود با جهان دارای منطق روشن هستیم ، به اعتقاد ما اجماع 1+ 5 منطق حقوقی ندارد. گزارش اخیر آژانس همه محمل‌های مورد ادعا در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران را هوا کرد و نشان داد که هیچ مبنا و اساسی ندارد. ما مسیر تعامل خود با جهان را با همان قوت سیاسی دنبال می کنیم. امیدواریم عملكرد این گروه ( 1+ 5 ) بر اساس مبانی حقوقی باشد نه تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت سیاسی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین