کد خبر: ۶۹۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۵
سخنگوی دولت:

اظهارنظر رییس‌جمهور درباره مصوبات مجلس طبیعی است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سخنگوی دولت صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود كه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با محكوم‌كردن اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از همه‌ی توان دیپلماتیك خود برای رفع این محاصره، تهدیدها و فشارها استفاده می‌كند.

غلامحسین الهام پس از بیان سخنان مقدماتی‌اش در مورد حوادث اخیر فلسطین و اقدامات وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی به تشریح اهم مصوبات دولت پرداخت و بعد از آن به پرسش‌های خبرنگاران در ارتباط با مسائل مختلف از جمله سوالی درباره نامه‌ی رییس‌جمهور به رییس مجلس و مرقومه‌ی مقام معظم رهبری در این ارتباط پاسخ گفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش كه نظرتان در ارتباط با نامه‌ی رییس‌جمهور به دكتر حدادعادل، واكنش مجلس در این ارتباط و مرقومه‌ی مقام‌معظم‌رهبری چیست؟ گفت: اما در مورد نامه! آیا باید در مورد آن توضیح دهم. مسأله روشن است و یك امر طبیعی و ساده، هم‌چنین قابل درك.

الهام با بیان این كه این نامه در چارچوب دغدغه‌ی اجرای قانون اساسی نوشته شده و رییس‌جمهور طبق اصول قانون اساسی، مسوول اجرای این قانون است، افزود: همه می‌دانیم قانون اساسی یك میثاق ملی است و دولت و مجلس برای اجرای آن سوگند یاد كرده‌اند، هم‌چنین عمل به آن یك تكلیف شرعی و ملی و در حقیقت دغدغه‌ی اصلی ماست، این همان موضوعی است كه مقام معظم رهبری نیز بر آن تأكید داشته‌اند كه در تصمیمات و مصوبات باید به قانون اساسی توجه داشت و فرآیند قانون اساسی طی شود.

وی گفت: البته تمام قوانینی كه در فرآیند قانون اساسی تصویب می‌شود برای همه لازم‌الاجراست و در حقیقت مشروعیت دستگاهها در عمل به قانون است؛ حتی اگر قوانین تصویبی از نظر مفید و مناسب بودن، محل مناقشه باشد؛ ولی وقتی به قانون تبدیل می‌شود، همه باید آن را اجرا و به اجرای آن تمكین كنند، رییس جمهور نیز مسوول اجرای قانون اساسی است و نسبت به اجرای قانون بیشترین حساسیت و دغدغه را دارد.

الهام ادامه داد: این دولت از نظر عمل به قوانین، كارنامه‌ی روشن، دقیق و شفافی دارد و حتی بر اساس گزارش كارگروه تطبیق مجلس، این دولت كمترین اشكال را از جهت انطباق مصوبات با قانون داشته است.

وی با بیان این‌كه همه‌ی ما موظفیم به قانون عمل كنیم كه در رأس آن عمل به قانون اساسی است، افزود: دغدغه‌ی ما برای اجرای قانون اساسی یك دغدغه‌ی صوری نیست؛ بلكه یك دغدغه‌ی ذاتی و یك موضوع مهم و جدی است. در مورد مسأله‌ای كه دیروز مطرح شد نیز باید بگویم چند اصل در قانون اساسی داریم كه در قانون‌گذاری بیشتر از اصول دیگر مبتلابه هستند كه از جمله‌ی آن اصل 75 قانون اساسی است.

سخنگوی دولت گفت: در اصل 75 قانون اساسی آمده طرح‌هایی كه نمایندگان ارائه می‌دهند اگر مستلزم هزینه‌ی جدید یا كاهش درآمد باشد، باید نحوه‌ی تأمین هزینه و جبران آن پیش‌بینی شود؛ در واقع در این گونه لوایح باید راهكارهای تأمین هزینه بیان شود.

وی گفت: اگر قانونی در این ارتباط تصویب شود كه در واقع مستلزم پرداخت هزینه باشد و این هزینه پیش‌بینی نشود، این قانون شكل حقوقی دارد و در واقع باید اجرا شود، ولی چون منابع پیش‌بینی نشده، نمی‌توان آن را اجرا كرد؛ در واقع حكم لازم‌الاجرا را دارد، ولی غیرقابل اجراست؛ مثلا در نظر بگیرید بگویند حقوق كارمندان باید صد در صد افزایش پیدا كند و این قانون تصویب شود، ولی منابع آن پیش‌بینی نشود، می‌بینید كه در عمل مشكل پیش می‌آید. یك قانون داریم ولی قابل اجرا نیست؛ البته در كنار آن آثار اجتماعی و روانی هم وجود دارد.

وی افزود: طبق این اصل قانون اساسی این یك مأموریت است كه متوجه مجلس است و در برخی مواقع ممكن است چنین مسائلی پیش بیاید كه در این ارتباط، ارتباط دولت و مجلس قطع نمی‌شود و با برنامه‌ریزی سعی می‌كنند هزینه‌ها تأمین شود. نمونه‌ی آن لایحه خدمات مدیریت كشوری بود كه هزینه‌هایی را در پی داشت و با توجه به مذاكراتی كه صورت گرفت، تلاش شد این هزینه‌ها تأمین شود. مواردی این‌گونه پیش آمده كه مثلا دولت اعلام كرده نمی‌تواند بار مالی آن را تأمین كند و یا بعضا موافقت كرده و گفته بار مالی آن را تأمین می‌كند؛ پس این‌گونه اتفاقات تازگی ندارد. ممكن است دولت نتواند بار مالی طرحی را كه در مجلس تصویب شده تأمین كند، نامه می‌نویسد و مشكل را بیان می‌كند و با تعامل این مشكلات حل می‌شود.

الهام ادامه داد: در این مورد مجلس بارها طرح‌هایی را تصویب می‌كند كه برداشت از حساب ذخیره است كه این یك نوع متمم بودجه می‌شود. اصل 52 قانون اساسی اعلام كرده اصل بودجه متمم و اصلاح بودجه از طریق لایحه باشد و خب این مسأله‌ای است كه شورای نگهبان اعلام كرده مغایر با اصل 52 و 75 است و به این دلیل است كه برداشت از حساب ذخیره‌ی ارزی تأمین منبع محسوب نمی‌شود و در كنار این كه تأمین منبع محسوب نمی‌شود، بار مالی دارد و باعث ایجاد تورم نیز می‌شود؛ پس باید متوجه آثار تورمی آن نیز باشیم و وقتی یك قانون اثر تورمی دارد، طبیعی است كه دولت حساسیت داشته باشد.

وی هم‌چنین گفت: مجموعه‌ای از مسائل دو فوریتی ارائه شده كه شورای نگهبان باید بلافاصله جواب بدهد و مهلت عادی چند روزه را ندارد، در مورد مسأله‌ای كه در این نامه آمده بود نیز شورای نگهبان اظهارنظری نكرده و سكوت كرده و بلافاصله طرح دیگری بود كه شورای نگهبان مغایر با قانون اعلام كرد. رییس جمهور در مورد این مسأله نیز نگفتند كه غیرقابل اجراست یا اجرا نمی‌كنند، بلكه از این بابت كه رسالت داشته قانون را اجرا كند این مسأله را ذكر و در واقع به تكلیف خود عمل كردند.

الهام تاكید كرد: در مورد این طرح شورای نگهبان سكوت كرده و نگفته مغایر نیست، به هر حال تذكری كه رییس‌جمهور دادند طبیعی است و در راستای اجرای قانون اساسی و مسائل مرتبط بوده است، این یك مسأله‌ی طبیعی است كه بین دولت و مجلس پیش می‌آید و ناشی از دغدغه‌ی طی شدن قانون اساسی است و در واقع دغدغه‌ی مجلس و دولت هر دو اجرای قانون اساسی است.

وی با بیان این كه این مسأله بیان‌گر اختلاف بین دو قوه نیست افزود: یعنی بحثی از اختلاف بین دو قوه نیست. دولت كار خود را در قالب قانون اساسی انجام می‌دهد و وظایفی دارد و مجلس نیز هم‌چنین و دغدغه‌ی مشترك هر دو اجرای قانون اساسی است.

سخنگوی دولت گفت: تعامل و گفت‌وگو بین دستگاهها مناسب است و این لازمه‌ی یك مدیریت مناسب است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود به خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تصویب قطعنامه‌ جدید علیه ایران اظهار كرد: همانطور كه بارها گفته‌ایم ورود شورای امنیت به موضوع هسته‌یی ایران فاقد توجیه است، به خصوص با توجه به گزارش‌هایی كه اخیرا آژانس در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران ارائه داده است.

الهام گفت: ادامه روندی كه آن‌ها داشتند توجیه‌ناپذیر، غیرمنطقی و غیرحقوقی است و بعید می‌دانم اعضای شورای امنیت سازمان ملل به تكرار رفتار غیراصولی و غیرمنطقی‌ای كه باعث تضعیف اعتبار این نهاد و خدشه به اعتبار سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ‌شود، دست بزنند. توصیه‌ ما به آن‌ها این است كه رفتاری منطقی و حقوقی داشته باشند و بعید می‌دانیم جهانیان و افكار عمومی رفتار غیرقانونی را بپذیرند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق قانونی و مشروع خود رفتار و چارچوب قوانین بین‌المللی را رعایت كرده است و برخی از رفتارهایی كه كشورها انجام می‌دهند، تاثیری بر رفتار مردم و كشور ما نخواهد داشت؛ ایران برای تحقق اهداف قانونی و مشروع خود بر اساس مسیر حركتی كه در پیش گرفته به جلو خواهد رفت.

الهام در این مصاحبه مطبوعاتی در مواجهه با این سوال كه افزایش حقوق كارمندان دولت در حدود شش درصد، با تورم 15 درصدی پیش‌بینی شده برای سال آینده همخوانی ندارد، خطاب به خبرنگاران گفت: تلاش نكنید با این فشار، شما اضطراب جدیدی را برای این قشر ایجاد كنید. ما در حال حاضر در سال 86 و ماه 11 هستیم و بودجه هنوز در مجلس است. شما پیشاپیش نكاتی را مطرح نكنید كه باعث ایجاد اضطراب برای این قشر حقوق‌بگیر شود.

وی گفت: همانطور كه گفتم دولت تلاش‌های اساسی و بنیادی خود را برای حل تورم به صورت بنیادین دنبال می‌كند و پاسخی كه من قبلا دادم در این ارتباط امیددهنده است، شما اضطراب را دامن نزنید و به خاطر كارمندان هم كه شده صبر كنید.

وی هم‌چنین گفت: تلاش دولت این است كه هیچ فشاری بر مردم به خصوص قشر پایین جامعه وارد نشود.

الهام هم‌چنین در بخش دیگری از این نشست خبری تاكید كرد: تمام نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف بین‌المللی خود در ارتباط با مساله فلسطین و جلوگیری از تجاوز و فشارهای غیرانسانی به مردم این منطقه اقدام كنند.

وی هم‌چنین گفت: شورای امنیت نیز باید به وظایف خود در این ارتباط عمل كند و اگر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در این ارتباط كوتاهی كنند به اعتبار خود آسیب می‌رسانند.

سخنگوی دولت در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره موج سوم سرما و احتمال بروز مجدد مساله‌ی افت فشار و قطع گاز در برخی از مناطق از جمله مازندران گفت: همه‌ی دستگاه‌های مسوول به‌ویژه وزارت نفت و شركت گاز تمام نیروها و ظرفیت خود را به كار گرفته‌اند تا مشكلات مردم را در این زمینه رفع كنند و به حداقل برسانند.

غلامحسین الهام افزود: در واقع می‌توان گفت دستگاه‌های یادشده آمادگی لازم را برای مواجه‌شدن با این مساله دارند.

وی با بیان این كه رفع مشكلات مردم برای ما موضوعیت دارد، افزود: در حال رفع مسائل فنی كه در ارتباط با مسئله‌ی گاز و خط لوله‌ بود هستیم و ان‌شاءالله با یك برنامه‌ریزی مناسب این كار هر چه زودتر به اتمام می‌رسد.

الهام گفت: البته باید توجه داشت افت فشار گاز به قطعی منجر نمی‌شود؛ یعنی برخی نوساناتی كه در جریان گاز ایجاد می‌شود به قطعی منجر نمی‌شود و ان‌شاءالله ما تمام تلاش‌مان را به كار می‌گیریم تا با آمادگی‌هایی كه وجود دارد و تدابیری كه اندیشیده شده شاهد قطعی گاز نباشیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به این پرسش كه اگر گروه 1 + 5 به ایران پیشنهاد كند در جلساتش شركت كند، ایران چه جوابی می‌دهد؟ گفت: باید پیشنهاداتی بشود. ما پیشنهادات مفید برای كشورمان را با نگاه مثبت بررسی می‌كنیم.

الهام در توضیح بیشتر گفت: باید پیشنهاد و طرح رسمی اعلام شود و بعد از اعلام، ما بر اساس مصالح و سیاست‌های نظام بررسی می‌كنیم و پاسخ می‌دهیم.

در ادامه‌ی این جلسه خبرنگار یكی از شبكه‌های چینی كه به تازگی به ایران سفر كرده است و چندان به زبان فارسی مسلط نیست از دكتر الهام در مورد سوخت هسته‌یی نیروگاه بوشهر و این‌كه امروز محموله‌ی پنجم آن وارد كشور شده است پرسید كه الهام در جواب، گفت: سوخت نیروگاه بوشهر طبق قرارداد و تعهداتی كه بین ایران و روسیه وجود دارد، در حال وارد شدن به ایران است و تا كنون در چند مرحله وارد شده و این كار ادامه دارد تا به سقف تعهد انجام شده برسد.

وی در ادامه گفت: روابط ما با روسیه خوب، رو به تعمیق و گسترش است و بحث سوخت نیروگاه بوشهر نیز نقطه‌ی موثری در ارتقای این روابط در نظر افكار عمومی ماست؛ چون مسئله‌ی نیروگاه بوشهر به علت طولانی‌شدن اجرای تعهداتی كه به ایران داده شده برای مردم ما حساس است.

سخنگوی دولت، هم‌چنین در پاسخ به پرسش همین خبرنگار كه در مورد اتباع بیگانه از جمله افغان‌ها پرسید، گفت: به هر حال ایران در مورد اتباع بیگانه دارای ضوابطی است. ما تا كنون بیشترین كمك‌های انسان‌دوستانه را به مهاجران و اتباعی كه ناگزیر شده‌اند به كشور ما پناه بیاورند داشته‌ایم و آن‌ها مورد حمایت ما بوده‌اند؛ چنان‌كه جمهوری اسلامی ایران از این نظر در سازمان ملل كارنامه‌ی بسیار خوب و حتی اولی دارد.

وی گفت: البته ما معتقدیم به هر حال اتباع بیگانه باید سامان پیدا كنند، آنها مقیم كشور ما نیستند و باید با توجه به ثباتی در كشورشان ایجاد می‌شود، برنامه‌ای برای بازگشتشان فراهم شود، این كار در حال برنامه‌ریزی و مراحل آن در حال طی شدن است.

الهام به این خبرنگار گفت: امیدوارم فارسی شما هر چه زودتر بهتر شود و با فرهنگ ایرانی و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها آشنا شوید.

سخنگوی دولت در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سفر بوش به منطقه گفت: با كمال تاسف سفر آخر بوش به منطقه خاطره‌ای از جنایت، ترور و محاصره‌ی مردم بیگناه فلسطین را بر جای گذاشت. این جنایت‌های تلخ و غیرقابل توجیه مغایر اصول بین‌المللی و قواعد اخلاقی و حتی جنگی است. دولت ایران با تاسف شدید و محكومیت این جنایات را كه با پشتیبانی بوش و چراغ سبز آمریكایی‌ها در منطقه انجام می‌شود محكوم كرده و از همه‌ی توان دیپلماتیك خود برای رفع این محاصره تهدیدها و فشارها استفاده می‌كند.

وی ادامه داد: دیروز رییس‌جمهور ایران در مذاكره با سران شش كشور آسیایی و عربی خواهان همكاری سازمان كنفرانس اسلامی و جهان عرب برای جلوگیری از این فجایع شد.

الهام افزود: رییس‌جمهور در این راستا با روسای كشورهای عربستان، قطر، مالزی، سوریه، الجزایر و مصر صحبت كرد و خوشبختانه همه‌ی آن‌ها موافقت خود را برای هر گونه اقدام لازم به منظور رفع محاصره‌ی غزه، كمك‌رسانی به آسیب‌دیدگان و انجام تلاش‌هایی برای پایان دادن به این وضعیت اعلام كرده‌اند و احیانا اجلاس وزرای خارجه‌ی كشورهای اسلامی در این ارتباط برگزار می‌شود.

وی گفت: ما امیدواریم با همكاری تمام كشورهای اسلامی و منطقه جلو گسترش این تجاوزات گرفته شود.

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این كه كه آیا قرار است اجلاس روسای كشورهای عضو سازمان كنفرانس برگزار شود، گفت: فعلا در مذاكره با نخست‌وزیر مالزی و سایر كشورها پیشنهاد تشكیل اجلاس در سطح وزرای خارجه مطرح شده و این موافقت صورت گرفته كه این مساله دنبال شود ولی به هر حال باید هر تلاشی كه لازم است از سوی كشورها صورت بگیرد.

الهام هم‌چنین در پاسخ به این مطلب كه «به هر حال چه راهكار عملی‌ای در ارتباط با مساله‌ی فلسطین وجود دارد و مطالبی كه در این روزها مطرح شده بیشتر اقدامات كوتاه‌مدت است و راهكار عملی نیست» گفت: مذاكرات و رایزنی‌هایی برای حل مساله‌ی فلسطین صورت گرفته است، برای رفع محاصره و امداد به آسیب‌دیدگان و قرار شده دولت مصر برای بازگشایی مسیر رفح همكاری كند و كمك‌رسانی‌های لازم صورت بگیرد.

الهام ادامه داد: البته كشورها باید به صورت اساسی برای رفع مساله‌ی فلسطین تلاش و راهكارهای جامع و قاطعی را برای جلوگیری از فجایع دنبال كنند؛ این مساله‌ای است كه نمی‌تواند از دستور كار كشورهای اسلامی و حتی عموم كشورهای جهان خارج شود؛ زیرا یك مساله‌ی مهم جهانی است.

الهام در بخش دیگر مصاحبه در پاسخ به سوال دیگری در مورد افزایش حقوق كارمندان در سال آینده و این كه این افزایش حقوق متناسب با نرخ تورمی كه در سال آینده در نظر گرفته شده، نیست، گفت: در مورد افزایش حقوق و تورم زود است اظهارنظر كنیم. برخی مسائل كه باعث ایجاد تورم شده و یا روی تورم تاثیر می‌گذارد مقطعی و كوتاه‌مدت است و ممكن است رفع شود.

وی گفت: برای رفع تورم، افزایش حقوق و مزایای كارمندان راه‌حل كامل و جامعی نیست. باید برای مهار تورم برنامه‌ریزی مناسب و موثری داشت، این كار در حال طی مراحل خود و مطالعات نهایی آن در حال تكمیل شدن است كه امیدواریم در فاصله‌ی زمانی نه چندان بلندی وارد مرحله‌ی اجرایی شویم.

الهام در پایان گفت: حمایت از دهك‌های پایین همیشه مورد توجه دولت است و همانطور كه گفتم زود است در مورد افزایش حقوق و مزایا در سال بعد وارد بحث شویم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین