کد خبر: ۷۲۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵

موگابه بر دوراهی ماندن یا نماندن

نتیجه قطعی انتخابات زیمبابوه امشب اعلام می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که منابع خبری از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری زیمباوه تا پایان امروز خبر می دهند، حزب حاکم «زانو پی اف» زیمباوه اعلام کرد این حزب از به دور دوم کشیده شدن انتخابات استقبال و همچنان از رابرت موگابه رئیس جمهور فعلی این کشور در برابر «مورگان چوانگیرای» رهبر جناح مخالف اصلی این کشور، حمایت خواهدکرد.


به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، برخی احزاب سیاسی زیمباوه اعلام کردند نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا پایان وقت امروز جمعه اعلام خواهد شد.

حزب حاکم «زانو - پی.اف» زیمبابوه حضور رابرت موگابه رییس جمهوری این کشور در دور دوم انتخابات را در صورت نیاز تایید کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از هراره، هیات مرکزی حزب حاکم زیمبابوه روزجمعه جلسه‌ای پنج ساعته برای بررسی اقدام بعدی موگابه تشکیل داد.

در این جلسه رابرت موگابه، پیش از اعلام نتایج قعطی شمارش آرای انتخاباتی، توسط کمیسیون انتخابات این کشور، با ‪ ۴۹‬عضو کمیته سیاسی حزب «زانو پی‌اف»، درباره خط مشی آینده حزب، مشورت کرد.

«دیدیموس موتاسا» دبیر حزب حاکم «زانو - پی.اف» اعلام کرد که این حزب شرکت موگابه در دور دوم انتخابات را در صورت نیاز مورد تصویب قرار داده است. وی همچنین تاکید کرد که آرا در مناطق مورد اختلاف باید بازشماری شود. 

پیشتر برخی منابع خبری از انصراف موگابه از حضور در دور دوم انتخابات خبر داده بودند.


این در حالی است که حزب مخالف اصلی دولت زیمباوه موسوم به «ام دی سی» امروز شکایت خود را در اعتراض به اعلام نشدن نتایج انتخابات کشور به دیوان عالی زیمباوه تقدیم کرد.

با وجود اعلام نشدن نتایج رسمی آراء در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه، حزب مخالف رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور، خود را پیروز انتخابات اعلام کرده است.

حزب مخالف عقیده دارد که «مورگان چوانگیرای» حدود ‪ ۶۰‬درصد را کسب کرده و پیروز این انتخابات بوده است.

با این حال ناظران بیطرف می‌گویند، مورگان چوانگیرای نتوانسته است، به سقف مورد نیاز برای پیروزی قاطع در این انتخابات دست یابد.

بر اساس قانون اساسی زیمبابوه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برای پیروزی در این انتخابات به کسب حداقل ‪ ۵۰/۳‬درصد از آرای انتخاباتی نیاز دارند.

انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه روز شنبه، ساعت 7 به وقت محلی شروع شد. 6 میلیون از 13 میلیون جمعیت این کشور آفریقایی واجد شرکت در این انتخابات بودند.


در حالی که شش روز از انتخابات ریاست جمهوری شنبه گذشته زیمبابوه گذشته است، کمیسیون انتخاباتی این کشور هنوز نتایج این انتخابات را اعلام نکرده است. آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار اعلام سریع نتایج انتخابات زیمبابوه شده‌اند. 


واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا
ریاست اسلوونیایی اتحادیه‌اروپا روز جمعه انتشار بدون تاخیر بیشتر نتایج انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه را از مقام‌های این کشور خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، ریاست اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اتحادیه از انتشار نتایج انتخابات پارلمانی در زیمبابوه استقبال می‌کند و از کمیسیون انتخاباتی این کشور می‌خواهد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نیز بدون تاخیر بیشتر منتشر کند.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در واکنش به درخواست نزدیکان رابرت موگابه رییس جمهوری زیمبابوه برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، این مساله را مورد انتقاد قرار داده بود.

تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: نتایج انتخابات زیمبابوه باید هرچه سریع‌تر منتشر شود. عدم انتشار نتایج موجبات نگرانی ما را فراهم کرده است. 


واکنش آفریقای جنوبی
از سوی دیگر، وزیر امورخارجه آفریقای‌جنوبی که کشورش میزبان صدها هزار مهاجر زیمبابوه‌ای است، رسانه‌های گروهی بین‌المللی را به خاطر انتشار اخبار و گزارشهای غیرواقع در خصوص روند انتخابات زیمبابوه، مورد انتقاد شدید قرار داد.


خانم «دلامینی زوما» روز پنجشنبه در دیدار با سفیران و رییسان نمایندگیهای سیاسی مقیم آفریقای‌جنوبی، گزارشهای برخی از رسانه‌های غربی، در خصوص تلاش دولت «رابرت موگابه» برای مخدوش کردن نتایج انتخابات این کشور را تبلیغات هدایت شده توصیف کرد.

بر اساس متنی که روز جمعه توسط وزارت امورخارجه آفریقای‌جنوبی در اختیار رسانه‌های خبری قرار گرفت، خانم زوما گفت: «تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه، ناشی از همزمانی این انتخابات با انتخابات پارلمان و سنای زیمبابوه بوده است».

وزیر امورخارجه آفریقای‌ جنوبی با اشاره به نتایج انتخابات پارلمان زیمبابوه که به برتری حزب مخالف «جنبش تغییرات دموکراتیک» انجامید گفت: «این نتایج نشاندهنده سلامت انتخابات می‌باشد».

وی در عین حال تاکید کرد: «اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه، تاثیر مهمی در اثبات بی‌اساس بودن شایعات و اتهامات رسانه‌های خبری بر علیه دولت زیمبابوه خواهد داشت».


معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز، انتقاد رسانه های غربی از دولت رابرت موگابه درباره تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را دسیسه و تلاش برای بی ثبات سازی زیمبابوه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «عزیز پاهاد» هماهنگی رسانه های غربی را درایجاد جنجال درباره تاخیر بوجود آمده در اعلام نتایج انتخابات زیمبابوه را یادآور شد و گفت: «کمیسیون انتخابات زیمبابوه بارها از نبود امکانات لجستیکی برای برگزاری چند انتخابات به صورت همزمان را اعلام کرده است».

وی این تاخیر را با وجود گستردگی انتخابات عادی دانست.


در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اوایل این هفته موگابه با جدی‌ترین بحران در طول حکومت ‪ ۲۸‬ساله خود رو به رو شده و حزب حاکم زیمبابوه برای اولین بار اکثریت پارلمانی را از دست داده است.

در انتخابات پارلمانی «جنبش تغییرات دموکراتیک» حزب مخالف موگابه پیروز شده و از210 کرسی پارلمان این کشور 99 کرسی را کسب کرده است.

حزب موگابه در انتخابات پارلمانی 97 کرسی را کسب کرده است.

شاخه جدا شده از حزب «جنبش تغییرات دموکراتیک» نیز ‪۱۰‬ کرسی را به خود اختصاص داده و 4 ‪‬کرسی دیگر نیز توسط نمایندگان مستقل اشغال شده است. (نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی زیمبابوه)

در این انتخابات 210 عضو پارلمان، 60 عضو سنا و 1958 عضو شوراهای محلی توسط مردم این کشور انتخاب شدند.

موگابه در تبلیغات انتخاباتی خود تورم موجود و مشکلات اقتصادی زیمبابوه را ناشی از دخالت های غرب دانسته بود و هشدار داده بود که این کشور دیگر مستعمره غرب نیست.







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین