کد خبر: ۷۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷
اوضاع بحرانی در زیمبابوه

زیمبابوه در آستانه جنگ داخلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که پس از گذشت یک هفته از انتخابات عمومی بیست و نهم مارس،‌ نتایج انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه همچنان منتشر نشده است، کهنه سربازان ارتش زیمبابوه در حمایت گسترده از پرزیدنت رابرت موگابه که حزبش این روزها برای حفظ قدرت می‌جنگد در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس با گذشت یک هفته از نمایش خیره کننده‌ حزب اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی زیمبابوه اکنون این مساله مشهود بنظر می‌رسد که رابرت موگابه از حمایت سربازان سابق در جنگی که به حکومت اقلیت سفید پوستان خاتمه داد، برخوردار می‌باشد.

از زیمبابوه خبر می‌رسد که دفاتر حزب اپوزیسیون مورد چپاول قرار گرفته و نیروهای پلیس و روزنامه‌نگاران خارجی را بازداشت کرده است.

بسیاری در زیمبابوه از سناریوهای متعدد درمورد تنش موجود در این کشور سخن می‌گویند که بهترین آن نیز ناگوار و تلخ خواهد بود. درهر حال حتی در صورت پایان خوب انتخابات، بار بحران اقتصادی و ورشکستگی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند،حاکی از این است که اوضاع این کشور به سرعت بهبود نخواهد یافت.

بسام بنونی خبرنگار الجزیره در‌باره خودداری دولت و حزب حاکم از اعلام نتایج انتخابات ودرنگ آن در این مورد گفت: «سناریوهاو فرضیه‌های مختلفی در این مورد وجود دارد و برخی اعلام کرده‌اند که نتایج این انتخابات حاکی از پیروزی مورگان چوانگیرای در دور نخست انتخابات است و برخی نیز اعلام کرده‌اند که مشکل موجود موگابه، سیاسی نیست، بلکه مشکل، امنیتی است.به این معنی که افسران عالی رتبه و مقامات امنیتی و ارتش زیمبابوه در صورتی که موگابه قدرت را ترک کند، به کشتار هشت هزار نفر به ویژه در مورد فرمانده عالی نیروهای هوایی، متهم خواهند شد».

خبرنگار الجزیره همچنین در مورد هشدار مخالفان در مورد به راه افتادن حمام خون در زیمبابوه گفت: «جبهه ملی و یا حزب حاکم همواره به اینگونه درخواست‌های مخالفان به عنوان خیانت می‌نگرند و جنبش تغییرات دمکراتیک و نامزد آن چوانگیرای را ادامه دوران استعماری می‌دانند.

اظهارات چوانگیرای
این در حالی‌است که مورگان چوانگیرای رهبر حزب مخالفان دولت زیمبابوه امروز شنبه پس از آن‌که خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد، گفتگو با رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه را خواستار شد و امنیت رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور را در صورت تغییر حکومت تضمین کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هراره چوانگیرای درکنفرانسی خبری که درآن خود را پیروز انتخابات عمومی بیست ونه مارس اعلام کرد گفت: «من می خواهم به رابرت موگابه رئیس جمهور بگویم لطفا آرامش خود را حفظ کنید، زیمبابوه جدید امنیت شما را تضمین می کند».


چوانگیرای به خبرنگاران گفت: «حزب رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور جنگی را علیه ملت به راه انداخته است».

رهبر حزب «جنبش تغییرات دمکراتیک» اعلام کرد: «زانو پی اف، (حزب مطبوع موگابه) در حال فراهم کردن مقدمات جنگی علیه ملت زیمبابوه همانند سال دوهزار است».

چوانگیرای که از سه شنبه گذشته در ملا عام ظاهر نشده‌بود، اعلام کرد: «در صورت برگزاری دور دوم خشونت به عنوان سلاحی برای لغو پیروزی ملت به کار خواهد رفت».


حکومت موگابه غالبا برای موارد مهم حقوق بشر مورد انتقاد قرار داشت و چانگرای خود سال گذشته پیش از تجمعی علیه رئیس جمهوری زیمبابوه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. 

«جنبش تغییرات دمکراتیک» زیمبابوه، به دادگاه عالی متوسل شد
در این میان، «جنبش تغییرات دمکراتیک» زیمبابوه، برای اجبار مقامات این کشور به انتشار نتایج انتخاباتی که خود را پیروز آن می‌داند، به دادگاه عالی متوسل شد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، وکلای حزب «جنبش تغییرات دمکراتیک» زیمبابوه به رهبری مورگان چوانگیرای از یک دادگاه عالی در هراره درخواست خواهندکرد که با صدور حکمی قضایی مقام‌های انتخاباتی این کشور را فوراً مجاب به اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری کند و بدین ترتیب تاخیر پیش آمده که باعث بروز شک و تردید‌ها نسبت به صحت این انتخابات شده پایان یابد.

این در حالی است که به گزارش روز شنبه شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، پلیس زیمبابوه از ورود یک وکیل مخالف دولت به دادگاه عالی برای ارائه درخواست خود مبنی بر اجبار مقامات کشور به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کرد.


این جبنش همچنین با اعلام اینکه برای انتقال آرام قدرت از حکومت موگابه کمک می گیرد، درعین حال به دلیل وجود برخی نشانه‌ها مبنی بر توسل رابرت موگابه به زور، برای حفظ قدرت و انتقام از شکست در انتخابات، جامعه جهانی را به دخالت فراخواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از هراره، «نلسون چامیسا» سخنگوی حزب مخالف زیمبابوه گفت: «مردم زیمبابوه از چالش‌های مبارزه با یک دیکتاتور آگاهند، اما به کمک جامعه بین‌المللی هم نیازمندند».

چامیسا افزود: «سازمان ملل باید اطمینان حاصل کند که خشونتی در کار نخواهد بود... آنها نباید تاشروع کشتار و خونریزی در خیابان‌ها و روستاهای کشور منتظر بمانند».

خبرگزاری فرانسه نیز از هراره گزارش داد، «نلسون چمیسا» سخنگوی «جنبش تغییرات دموکراتیک»، مهترین حزب مخالف در زیمبابوه، اعلام کرد: «برای موگابه برگزاری دومین دور انتخابات نوعی استراتژی برای گرفتن انتقام است زیرا در دور اول شکست خورد».

وی افزود: «جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از تکرار خشونتهایی که پس از شکست موگابه در هشت سال پیش در جریان برگزاری همه پرسی درباره طرح قانون اساسی جدید رخ داد دخالت کند».

این سخنگو گفت: «پس از همه پرسی سال دو هزار که موگابه در ان شکست خورد درگیریهای خونینی روی داد و ما باید برای جلوگیری از حمام خون تلاش کنیم و جامعه بین المللی موگابه را به پذیرش درخواست مردم زیمبابوه متقاعد کند».

از سوی دیگر، مخالفان دولت زیمبابوه روز جمعه اعلام کردند حزب حاکم به رهبری رابرت موگابه، رئیس جمهوری فعلی این کشور حق دارد به نتایج انتخابات پارلمانی زیمبابوه اعتراض کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «یان ماکونه»، دبیر انتخاباتی «جنبش تغییرات دمکراتیک» با اعلام این مطلب، گفت: «این حق دمکراتیک کسانی است که در انتخابات پارلمانی شکست خورده اند». وی افزود: «به اعتراض نامزدهایی که از نتیجه انتخابات راضی نیستند، رسیدگی خواهد شد».


کمیسیون انتخاباتی زیمبابوه روز گذشته نتایج کامل‌تری از انتخابات سنا را اعلام کرد که بر این اساس حزب اپوزیسیون تاکنون حایز 23 کرسی از مجموع 60 کرسی قابل احراز شده و حزب حاکم موگابه نیز تاکنون 20 کرسی را احراز کرده است.



هشدار دوباره آمریکا و انگلیس در مورد اوضاع زیمبابوه
از سوی دیگر، گوردون براون نخست وزیر انگلیس امروز شنبه اعلام کرد حدود بیست تن از رهبران چپ میانه روی جهان که در قالب نشستی در لندن گرد هم آمده اند، ‌خواستار آن شدند که ناظران بین المللی برای نظارت بر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه به این کشور اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، گوردون براون امروز با اعلام این خبر تصریح کرد: «نه تنها ما خواستار آن هستیم که در انتشار نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاخیری صورت نگیرد بلکه مصمم هستیم که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ناظران بین المللی نیز حضور داشته باشند».

نخست وزیر انگلیس در ادامه سخنان خود گفت: «درباره انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه با «تابو امبکی»، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، «یووری موسوینی» رئیس جمهوری اوگاندا و «جاکایا کیکوته» (Kikwete) رئیس جمهوری تانزانیا گفتگو کرده است».

براون افزود: «جهان مصمم است که در اعلام نتایج انتخابات بدون انکه ضرورت داشته باشد تاخیر صورت نگیرد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری به طور منصفانه اعلام شود که برای این کار حضور ناظران بین المللی ضروری است».


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در زیمبابوه انتقاد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره تام کیسی اعلام کرد تاخیر در اعلام نتایج تردیدهایی را درباره سلامت انتخابات و نتایج آن به وجود می آورد.

وی از سوی دیگر افزود مقامات زیمبابوه چهار آمریکایی را بازداشت کردند اما دو نفر آنها را آزاد کردند و به آنها اجازه دادند این کشور را ترک کنند. دو نفر دیگر هنوز در بازداشت به سر می برند.










بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین