کد خبر: ۷۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۴ - ۱۹:۲۶

رقابت ایران و امریکا برسر نفوذ بیشتر در عراق

آفتاب‌‌نیوز : در حالی که امریکا با نا آرامی های پرتنشی در عراق مواجه است و تاکنون 1750 نفر از سربازانش کشته شده اند وانتقادات بین المللی دولت این کشور را نشانه رفته اند، ایران به مقطعی رسیده که قصد دارد تاثیر بلند مدت خود را در عراق افزایش دهد. به اعتقاد مقامات ایران امریکا بهترین کاری را که می توانسته، برای ما انجام داده است زیرا بدترین دشمن ما یعنی صدام را از حکومت برکنار کرده است.
اخیرا با انتخاب احمدی نژاد که از سوی امریکا، تندرو خواند می شود، دولت بوش تصور می کند که او هم چنان اجازه خواهد داد تا مبارزان خارجی در مرزهای ایران ظاهر شده و در عراق بجنگند.
به گفته استفن هادلی مشاور امنیت ملی امریکا، دولت این کشور نگران این است که ایران به برخی عوامل تروریستی کمک کند. زیرا این عوامل می توانند روند سیاسی در حال پیشرفت کنونی را مختل کنند. اما مقامات ایرانی چنین اتهاماتی را بی معنی می دانند زیرا ایران از متحدی شیعه در نزدیکی خود راضی است و هیچ گاه از بنیادگرایان سنی و یا شورشیان حزب بعث پیشین که در برابر امریکا می جنگند، حمایت نخواهد کرد.
البته ممکن است ایران به گروههای شبه نظامی شیعه کمک کند ولی امریکا می داند که کردها و شبه نظامیان شیعه از معدود نیروهایی هستند که می توانند با چریک های ضد امریکایی در عراق مبارزه کنند.
در شرایط فعلی مبارزه واقعی میان ایران و امریکا بر سر مرزها یا حمایت از شورشیان نیست بلکه جدال بر سر این است که پس از پایان جنگ چه دولتی بیشترین نفوذ را در عراق خواهد یافت.
ایران سالهای سال است که با عراق رابطه دارد چه زمانی که در جنگ با صدام بود و امریکا شدیدا از او حمایت می کرد و چه زمانی که حدود600 هزار عراقی در طول جنگ به ایران پناه آوردند. ایران در تمام این مدت، آنها را پذیرا بود و اجازه کار و تحصیل به آنها داد و حتی به تشکیل حزب سیاسی اپوزیسیون نیز کمک کرد.
اکنون سران عراق معتقدند که ایران و عراق دارای روابط بسیار بسیار خوبی هستند و هیچ کشوری مانند ایران شرایط عراق را درک نکرده است. از سوی دیگر مقامات ایران مایلند که شیعیان قدرت را در دست گیرند ولی در عین حال واقع گرا هستند چنانکه مدتها از جلال طالبانی رهبر سکولار کرد حمایت کرده اند و او در حال حاضر رییس جمهوری عراق است. به این ترتیب هر کس که در عراق بر سر کار بیاید مشکلی پیش نخواهد آمد زیرا همه آنها دوست دولت ایران هستند.
در همین حال ایرانی ها می گویند که انگلیس و امریکا نتوانسته اند امنیت عراق را تامین کنند پس بهتر است از این کشور خارج شوند و در عین حال قرار دادی نظامی با عراق برای تعلیم نظامیان عراق بسته اند که مورد مخالفت امریکا قرار گرفته است.
اما تحلیلگران معتقدند که احزاب متحد ایران آنقدر قدرت ندارند که به تنهایی بتوانند با چریک ها مبارزه کنند. از این رو ایران امیدوار است که امریکا آتش ناآرامی را فرونشانده و انتخابات آزاد متحدان آنها را در راس قدرت نگهدارد. ولی اگر عراق به بخش های کرد، سنی و شیعه تقسیم شود، مقامات ایرانی نفوذ زیادی در کردستان و مناطق شیعه نشین خواهند داشت.
به این شکل اگر نهایتا امریکا از عراق خارج شود، بدون خواسته ایرانی ها، در جهت منافع آنها کار کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین