کد خبر: ۷۶۴۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان

روزه‌داری در ماه مبارک رمضان علاوه‌بر نتایج و آثار روحی، معنوی و اخروی اثرات مثبتی نیز بر جسم و سلامتی انسان دارد افراد در تمامی ۱۱ ماه سال از نعمات بی‌شمار خداوند بهره‌مند هستند اما در این ماه بدن با کمتر خوردن و آشامیدن فرصتی مناسب برای سم‌زدایی و پاکسازی پیدا می‌کند.
باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان
آفتاب‌‌نیوز :

روزه‌داری نتایج مثبتی بر سلامت افراد دارد که امروزه بسیاری از این نتایج با پیشرفت علم شناخته شده‌اند اما نکته قابل توجه این موضوع است که برای دستیابی به این نتایج مثبت و مصون ماندن از انواع بیماری‌ها و عوارض آن لازم است از نکاتی درخصوص چگونگی تغذیه در ماه مبارک رمضان و مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان آگاهی کسب کرد.

همواره توسط پزشکان تغذیه توصیه می‌شود افراد از تمامی گروه‌های غذایی به صورت متنوع و در حد اعتدال مصرف کنند تا به این صورت نیاز بدن به تمامی این مواد غذایی برطرف شود این نکته در ماه مبارک رمضان نیز اهمیت بالایی دارد.

سیاوش فاضلیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص نکات تغذیه‌ای ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان تنوع و تعادل را در موادغذایی مورد استفاده خود رعایت کنند یعنی از تمامی گروه‌های غذایی به صورت متنوع استفاده کنند و هیچ کدام از گروه‌های غذایی را بیشتر از سایرین یا کمتر مورد استفاده قرار ندهند.

وی افزود: مصرف مقدار مناسب کربوهیدرات و شیرینی در وعده افطار و یا شام یکی دیگر از نکات مهم در ماه مبارک رمضان است که روزه‌داران باید رعایت کنند، زمانی که در این ماه سبزیجات و لبنیات از وعده‌های غذایی حذف می‌شوند مشکلاتی مانند یبوست برای فرد به همراه دارد همچنین این شخص مستعد ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

فاضلیان ادامه داد: توصیه می‌شود افراد روزه‌دار در ابتدا با یک وعده سبک مانند نان و پنیر، سوپ‌های کم چرب، شیر ولرم، آبجوش به همراه خرما و عسل و... افطار کرده و بعد از اقامه نماز مغرب و عشای خود اقدام به خوردن شام کنند همچنین توصیه می‌شود شام افراد نیز سبک و متنوع باشد و موادی مانند سبزیجات، کربوهیدرات مانند نان، برنج، سیب‌زمینی، ماکارانی و...، گوشت‌های قرمز، مرغ و ماهی نیز در وعده شام وجود داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: از دیگر نکات مهم درخصوص وعده شام افراد روزه‌دار این است که از خوردن غذاهای پرچرب در این وعده خودداری شود همچنین افراد خوردن شام را به ساعات دیروقت شب موکول نکنند.

وی درخصوص نکات مهم وعده سحری، اضافه کرد: توصیه می‌شود افراد در این وعده از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای پرهیز کرده و از مواد غذایی متنوع استفاده کنند برای این کار می‌توان یک بشقاب غذای سالم در نظر گرفت و میزان یک چهار آن را به مواد غذایی نشاسته‌دار مانند برنج، نان، سیب‌زمینی و ... اختصاص داد، یک چهارم نیز به مواد غذایی پروتئین دار مانند مرغ، گوشت، ماهی، حبوبات و... اختصاص پیدا کند و دو چهارم باقی‌مانده نیز به سبزیجات و میوه‌ها تعلق دارد البته مصرف لبنیات نیز در وعده سحری توصیه می‌شود.

فاضلیان خاطرنشان کرد: مصرف ماهی از اهمیت بالایی برخودار است به همین دلیل لازم است افراد در هفته حدود دو وعده ماهی در برنامه غذایی خود داشته باشند همچنین روزه‌داران سعی کنند به میزان کمتری از غذاهای پرنمک، چرب و کبابی مصرف کنند زیرا در این صورت می‌توانند میزان تشنگی خود در طول روز را کاهش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین