کد خبر: ۷۷۶۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

چگونه "بلغم" را دفع کنیم؟

یک متخصص طب سنتی به تشریح راهکارهای دفع بلغم پرداخت.
چگونه
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر زهرا جعفری با اشاره به وجود چهار خلط سودا، صفرا، دم و بلغم در بدن تمامی افرادT گفت: زمانی که یکی از این اخلاط غلبه پیدا کند، مشکلات و بیماریهای متعددی گریبانگیر افراد می شود.

وی افزود: در میان اخلاط مختلف، غلبه خلط بلغم بیش از همه شایع بوده و متاسفانه زمینه ساز مشکلات و بیماریهای مختلفی در افراد است.

جعفری در خصوص راهکارهای رفع این خلط گفت: اگر بخواهیم خلط بلغم را به تعادل برسانیم، باید روی سه اصل خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری و فعالیت بدنی تمرکز کنیم.

وی افزود: در بحث خوردن و آشامیدن مهم این است که بدانیم در کنار نوع غذا و نوشیدنی، چگونه خوردن و چقدر خوردن و چه زمان خوردن هم در دفع بلغم بسیار اثرگذار است.

جعفری گفت: در افرادی که بلغم آنها بالاست، ضعف هضم وجود دارد، بنابراین این افراد باید وعده های غذایی اصلی خود را به دو وعده صبحانه و شام محدود کنند. این افراد باید صبحانه کامل مصرف کنند و در صورت توان یا نهار را حذف کرده و یا بسیار کم حجم مصرف کنند.

وی افزود: وعده اصلی دیگر برای این افراد شام است که توصیه می شود سرشب صرف شده و حجم آن زیاد نباشد.

این متخصص طب سنتی گفت: افراد چنانچه در فاصله صبحانه تا شام احساس گرسنگی کردند باید از میان وعده ها کمک بگیرند که بهترین میان وعده ها میوه هایی مانند سیب، گلابی و به پخته شده است.

وی افزود: انگور، انجیر، مویز و بادام هم برای میان وعده ها مناسب است.

جعفری با هشدار نسبت به درهم خوری، گفت: زمان صرف غذا فقط باید غذا مصرف شود و از مصرف مخلفاتی مانند ماست، ترشی، سالاد و ... در کنار غذای اصلی پرهیز شود.

وی افزود: در طب سنتی همواره ساده خوری توصیه شده و درهم خوری با عوارض متعددی برای سلامت افراد همراه است.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: توصیه می شود افراد در طول روز از مواد غذایی مختلف استفاده کنند، اما به دلیل متفاوت بودن زمان هضم خوراکی های مختلف توصیه می شود از صرف آنها بصورت همزمان با هم خودداری شود و در وعده ها و میان وعده ها مصرف آنها تقسیم شود.

صرف غذاهای با طبع سرد، ممنوع

جعفری در خصوص نوع غذای مصرفی در افراد با بلغم بالا نسبت به مصرف غذاهای با طبع سرد هشدار داد و افزود: این افراد باید از صرف هرگونه غذای با طبع سرد تا مدتی خودداری کنند.

وی افزود: این نوع غذاها شامل گوشت گاو، گوشت مرغ، میوه هایی مانند هندوانه، لبنیات و... می شود.

جعفری گفت: همچنین این افراد باید از صرف غذاهای سخت هضم و دیرهضم هم مانند ماکارونی، پیتزا و یا سایر غذاهای خمیری مانند خودداری کنند.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر صرف غذاهای با طبع گرم گفت: در این بین استفاده از گوشت گوسفندی بهترین گزینه است. همچنین اگر افراد تمایل به استفاده از گوشت مرغ دارند توصیه می شود از قسمت سینه مرغ استفاده کرده و ترجیحا اندازه مرغ کوچک باشد.

جعفری گفت: برای طبخ این گوشت ها هم توصیه می شود بصورت کباب شده بوده و یا با آب بسیار کم آب‌پز شوند.

این متخصص طب سنتی مصرف انواع سوپ و آش را هم به دلیل آب زیاد برای افراد با بلغم بالا مناسب ندانست.

در طول روز نخوابید/ روزانه نیم ساعت ورزش کنید

جعفری در خصوص مصرف آب برای افراد با بلغم بالا، گفت: توصیه می شود در مصرف آب زیاده روی نشود و در حدی که تشنگی رفع می شود، آب بنوشید. همچنین مصرف آب نیم ساعت قبل تا یک یا دو ساعت بعد از صرف غذا برای این افراد ممنوع است.

جعفری به ضرورت انجام ورزش در افراد با بلغم بالا اشاره کرد و افزود: افراد باید فعالیت مناسب ورزشی داشته باشند، اما ورزش آنها نباید طولانی مدت باشد و ورزش روزانه نیم ساعت برای این افراد خوب است.

این متخصص طب سنتی به نقش خواب هم در دفع بلغم اشاره کرد و افزود: خواب در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و عدم داشتن خواب مناسب زمینه ساز مشکلات و بیماریهای مختلف برای بدن است.

وی افزود: بهترین زمان خواب حدود ساعت 22 شب تا سه صبح روز بعد است و این ساعت خواب برای تمام افراد و نه فقط افراد با بلغم بالا توصیه می شود.

جعفری با منع خواب روزانه برای افراد با بلغم بالا، گفت: در مجموع خواب روز برای هیچکس توصیه نمی شود، اما اگر افراد نیاز به خواب داشتند توصیه می شود حتما پیش از ظهر و آن هم به مدت 15 تا 20 دقیقه بخوابند که از این خواب به "قیلوله" یاد می شود که خواب بسیار مفیدی برای سلامت بدن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین