کد خبر: ۷۸۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد:

تلاش ایران برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه از رایزنی‌های ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل از ایرنا، حسن قشقاوی روز سه شنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در تهران ، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، اظهار داشت: «دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در این زمینه فعال است».

وی با اشاره به اینکه تهران درخواست خود برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت را در سال 1996 ارائه کرده است، ابراز امیدواری کرد که در دوره 2009 - 2010 ایران بتواند نمایندگی آسیا را در کشورهای هم سنخ خود در شورای امیت بر عهده بگیرد. 

قشقاوی یادآور شد: «بیش از نیم قرن از عضویت پیشین ایران در شورای امنیت می گذرد و با عنایت به اهداف صلح طلبانه جمهوری اسلامی ایران، تهران می تواند نماینده خوب کشورهای هم سنخ خود در شورای امنیت باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد که ایران تلاش می‌کند با همکاری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای منطقه و هم فکر در سازمان های بین المللی، به عضویت شورای امنیت درآید.

قشقاوی با اشاره به اهمیت اجلاس تهران خاطر نشان کرد: «استقبال و مشارکت وزرای خارجه و دیپلمات‌های برجسته کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران بسیار مهم است و به نوعی احیای مجدد فلسفه وجودی جنبش عدم تعهد است که در زمان جنگ سرد شکل گرفت».

وی یادآور شد: «مبنای شکل گیری جنبش عدم تعهد، ‌استقلال و تکیه کشورهای در حال توسعه بر ظرفیت های خود و مقابله با یکجانبه گرایی قدرت ها بزرگ بوده است».

قشقاوی به انتقال ریاست جنبش عدم تعهد از وزیر خارجه کوبا به وزیر خارجه ایران در اجلاس تهران اشاره و خاطر نشان کرد: «‌این امر فضایی را برای ایران و جنبش عدم تعهد فراهم می کند که بتواند با احیای اهداف بنیانگذاران جنبش عدم تعهد به پیشرفت و توسعه و تاثیرگذاری بیشتر کشورهای این جنبش همت گمارند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین