کد خبر: ۸۰۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷
دکتر روحانی در اجتماع مردم کرج:

روز قدس باید روز همه آزادی‌خواهان جهان باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- کرج: نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: «روز قدس تنها روز مسلمانان نیست بلکه باید روز همه آزادی‌خواهان جهان باشد». 

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی طی سخنانی در مراسم روز قدس کرج که پیش از خطبه‌های نماز جمعه و در مصلای این شهر انجام شد تصریح کرد: «روز جهانی قدس روز پاسخ به ندای امام راحل توسط مردم ایثارگر و روزه دار است و ما به دلایل مختلفی موظفیم در راهپیمایی قدس شرکت کنیم. برادران و خواهران! ما باید برای قدس و آزادی فلسطین باید شعار بدهیم. اول به دلیل وظایف دینی‌مان که پیامبر فرمود: «اگر مظلومی فریاد برآورد و به حمایت مظلوم بپانخواستید، نتوان شما را مسلمان واقعی خواند. آیا وجدان اسلامی ما و بالاتر از آن وجدان انسانی ما این اجازه را به ما خواهد داد»؟ 

وی افزود: «اهمیت فلسطین برای ایران به حدی است که امام (ره) از آغاز نهضت انقلاب اسلامی مسئله قدس را مطرح کردند. اولین بار امام در سخنرانی روز عاشورا در سال 1342 در مدرسه فیضیه خطر اسرائیل را مطرح کردند، بعد که امام به زندان رفتند و آزاد شدند در 18 شهریور 43 هنگامی که می‌خواستند درس را آغاز کنند از توطئه‌ای سخن گفتند که علیه دنیای اسلام در جریان است. در مسجد اعظم قم امام ماجرای جنگ جهانی اول، تقسیم دولت اسلامی عثمانی و سپس مسئله فلسطین را مطرح کردند». 

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «اتفاقا آن‌روزها بین فلسطینی‌ها و اردنی‌ها بر سر رود اردن دعوا بود و امام در آن سخنرانی فرمودند: "شما بجای این که به فکر آزادی فلسطین باشید و این سرزمین را از اشغال نجات دهید، برای یک رودخانه دعوا می کنید"؟ بعد از آن هم در تمام مقاطع پیش و پس از پیروزی انقلاب یکی از نکاتی که امام همواره بر آن تاکید می‌ورزیدند مسئله خطر صهیونیست‌ها در منطقه و وظیفه آزادی قدس و بیت المقدس به عنوان یک مسئله مهم و محوری بود». 

روحانی اظهار داشت: «پس از پیروزی انقلاب در سال 58 زمانی که اسرائیلی‌ها به لبنان حمله و اردوگاه‌های فلسطینیان را بمباران می‌کردند، امام (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام کردند، این روز را جزو ایام قدر دانستند و تاکید کردند که در این روز باید سرنوشت قدس تعیین شود». 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: «اهمیت این روز برای مسلمانان دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها اهمیت این سرزمین و بیت المقدس از دیدگاه قرآن و مسلمانان است به طوری که وجبی از این سرزمین یافت نمی‌شود مگر اینکه جایگاه عبادت پیامبران مرسل خدا باشد و علاوه بر آن در دیگر کتب الهی نیز این سرزمین دارای اهمیت است». 

روحانی ادامه داد: «بیت المقدس قبله‌گاه اول مسلمانان در 13 سال قبل از هجرت پیامبر (ص) و حدود 16 ماه پس از هجرت است و از سال 15 هجری فلسطین جزو سرزمینهای اسلامی و بخشی از آن بوده است». 

وی افزود: «منطقه‌ای که به آن کنعان می‌گفتند سرزمینی است که از لحاظ سیاسی و جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک فوق العاده مهم است و سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا را به هم متصل می‌کند. این سرزمین از لحاظ سوق‌الجیشی، فوق العاده حائز اهمیت است و لذا استعمار غرب این سرزمین را به عنوان پایگاه خود برگزید». 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: «یک حرف که در تاریخ مطرح می‌شود و با وافعیت فاصله دارد این است که می‌گویند در اواخر قرت 19 بحثی در میان یهودی¬ها شروع شد که گفتند یهود، بی‌سرزمین است و سرزمین فلسطین بی ملت، پس راهش این است که این ملت آواره به سرزمین و دیاری که جای ملتی نیست بروند. برخی هم مدعی هستند یهودی¬ها به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم جاهای مختلفی را بررسی کرد‌ه‌اند و در نهایت به این نظر رسیدند که فلسطین مناسب‌ترین جا است». 

روحانی تصریح کرد: «به اعتقاد من، اساس این بحث پایه‌ای ندارد، اولا یهود کجا بی‌سرزمین بود؟ یهودی‌ها در سراسر جهان زندگی می‌کردند، برخی از آن‌ها در خود فلسطین زندگی می‌کردند، در لبنان بودند، در سوریه بودند، در عراق، در اروپا، در آمریکا و... کسی هم با آنان کاری نداشت. مگر همین حالا همه یهودی ها آنجا هستند؟ پس این حرف که یهودی¬ها بی‌سرزمین بودند حرف بی پایه‌ای است و این که فلسطین سرزمین بی‌ملت است نیز پایه‌ای نداشت زیرا فلسطین سرزمین ملت فلسطین بود و از دیرباز در آن اکثریت با مسلمانان بود، اگرچه یک تعداد از مسیحیان و ادیان دیگر هم در اطراف زندگی می‌کردند». 

وی با طرح این سوال که چه کسانی این دولت جعلی را بوجود آوردند، مگر در قدم اول انگلیسی‌ها نبودند؟ ادامه داد: «بعد از جنگ جهانی اول دولت عثمانی تقسیم شد و منطقه فلسطین جزو مناطقی شد که تحت قیومت بریتانیای کبیر قرار گرفت و بعد هم شروع کردند به آوردن یهودی‌ها و مسلح کردن آن‌ها تا سال 1947 یعنی 1326 ما، که آن زمان شرایطی را فراهم کردند که بگویند یهودی‌ها و مسلمان‌ها در این سرزمین با هم سر سازش ندارند. شما می‌دانید که قیام «عزالدین قصام» مربوط به قبل از این تاریخ است».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «انگلیسی‌ها گفتند این‌ها با هم سازش ندارند و خوب است دو دولت در این سرزمین تشکیل شود و زمین فلسطین را تقسیم کنیم، لذا آمدند در جامعه ملل متحد و سازمان ملل مصوبه‌ای را گذراندند که در سرزمین فلسطین باید دو دولت باشد؛ دولت عرب فلسطینی و دولت یهود به نام اسرائیل و قرار هم این بود که 44 درصد این سرزمین را به فلسطینی‌ها و 56 درصد آن را به یهودیان بدهند. منتها از همان روز یهودی‌ها، تجاوز به بخش فلسطینی‌ها را شروع کردند در حالی که همان بخشی که ساکن بودند هم مال آن‌ها نبود و به زور ابرقدرت‌ها این اعمال را انجام دادند. اقدام به تجاوز کردند و کاری کردند که متاسفانه نهایتاً در سال 1948 سازمان ملل متحد، کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت شناخت. حدود 80 درصد این سرزمین را که قبلا قرار بود تنها 56 درصد متعلق به آنها باشد را اشغال کردند و بعد از آن هم کارهایی کردند که در جنگ‌های داخلی و در جنگ با بعضی از کشورهای عربی در سال 1949، بخش‌هایی از بیت‌المقدس و تا سال 1967 هم بخش هایی از غرب سرزمین فلسطین را اشغال کردند. پس این سرزمین، سرزمینی است که در آن، دست¬های استعمار برای ایجاد یک پایگاه مطمئن برای خود، یک کشور جعلی و یک ملت جعلی به نام اسرائیل را به‌وجود آوردند». 

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه فلسطینیان برای آزادی سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و گفت: «در مسئله قدس و فلسطین اشغالی راه‌های مختلفی طی شد. اولین نوع مبارزه فلسطینیان با اسرائیل غاصب مبارزه ملی- عربی بود به نحوی که در این مبارزه کشورهای عربی منطقه به دفاع برخاستند و البته ملت ایران هم از همان روز اول حامی فلسطین بود به طوری که در سال 1948 برابر با 1327 شمسی وقتی سازمان ملل می‌خواست سرزمین فلسطین را به عنوان اسرائیل به رسمیت بشناسد، بازار تهران قیام کرد، مرحوم آیت الله کاشانی در اجتماع بزرگ مردم در مسجد امام بازار حضور یافت و مردم به این شکل حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند. این که رژیم شاه چه کاری در این زمینه انجام داد بحث دیگری است؛ چراکه این رژیم رژیمی وابسته‌ و حامی اسرائیلی‌ها بود، اما ملت ایران همواره در مسیر حمایت از مردم فلسطین بود». 

عضو مجلس خرگان رهبری به دومین حرکت آزادی‌خواهانه مردم فلسطین اشاره کرد و گفت: «پس از آن فلسطینیان خواستند از طریق حرکت سوسیالیستی قدس را آزاد کنند و با شوروی و دولتهای سوسیالیستی منطقه متحد شدند؛ اما در یک جنگ شش روزه دریافتند که نمی‌توانند به شوروی به عنوان یک پشتوانه تکیه کنند». 

وی ادامه داد: «حرکت سوم پس از پیروزی انقلاب ایران شروع شد که خود اسرائیلی‌ها گفتند بزرگترین زلزله در منطقه اتفاق افتاد، این موضوع موجب ترس اسرائیلی‌ها شد نه فقط به‌خاطر آن‌که سفارت آن‌ها در تهران بسته شد و آن را تحویل فلسطینی‌ها دادند و نه به خاطر این که دولت اسلامی ایران دولت اسرائیل را نامشروع دانست، بلکه پیروزی انقلاب، امیدی در دل فلسطینیان به وجود آورد و نهضتهای اسلامی در سایه نهضت ایران شکل گرفت و این نهضت‌ها بود که اسرائیل را به وحشت انداخت. تفکر انقلاب از مرزهای ایران فراتر رفت چون نه انقلاب ایرانی، که انقلاب اسلامی و متعلق به دنیای اسلام بود. لذا دیدیم که آثار این انقلاب بلافاصله در افغانستان، عراق، عربستان، سوریه، لبنان و حتی در شمال آفریقا دیده شد. پس از آن، در سال 1982 حرکت حزب الله لبنان بود که در آن جوان‌هایی به تهران آمده، از امام رهنمود گرفته، با ایشان بیعت کرده و به لبنان رفتند، آن‌ها بدون آموزش نظامی دست به اقداماتی زدند که موجب ترس اسرائیل غاصب شد».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، سپس با اشاره به نقش انقلاب ایران در بیداری ملت‌ها اظهار داشت: «دشمنان از انقلاب اسلامی می‌ترسیدند نه به این خاطر که قصد دارد با کشوری بجنگد، بلکه به این علت که انقلاب ایران ملت‌ها را بیدار کرد. آن‌ها نگرانند از این که چرا انقلاب و امام، و امروز مقام معظم رهبری با بیانات ارزشمندشان ملت‌ها را احیا کرده‌اند و به همین بهانه نیز می‌گویند ایران به دنبال بمب هسته‌ای است تا بتوانند در دنیا سر و صدا کرده و برای خودشان مظلومیت دست و پا کنند، در حالی که جمهوری اسلامی بارها و بارها اعلام کرده هدفش از پرداختن به تکنولوژی هسته‌ای صرفا صلح آمیز و برای کسب فناوری‌های نوین است». 

وی در ادامه تشریح حرکت‌های انجام‌شده در مسیر آزادی سرزمین فلسطین یادآور شد: «قدم بعد، حرکت انتقاضه در داخل فلسطین بود که فلسطینیان با ایمان به خدا دست به مبارزه زدند. در این مرحله، قدرت اصلی برای این ملت، قدرت فرهنگی و ایمان است گرچه قدرتهای سیاسی، اقتصادی و نظامی مهم است اما قدرت ایمان، تعین کننده همه امور است».
روحانی با اشاره به شجاعت ملت فلسطین خاطرنشان کرد: «در واقع این ملت بیش از 70 سال است که در مقابل استعمار می‌جنگد و در طول این مدت، فلسطین هیچ‌گاه سر فرود نیاورده است». 

روحانی حرکت بعدی را جنگ 33 روزه حزب‌الله خواند و تاکید کرد: «این حرکت سران اسرائیل را تکان داد و بعد از شش هفت جنگ بزرگ اسرائیل که همواره به پیروزی او انجامیده بود شکل گرفت. در این جنگ، اسرائیل با تمام قدرت خود در برابر جوان‌های بی‌سلاح، مجهز به دین و ایمان حاضر شد و شکست خورد و البته شکست بزرگتری هم خورد که سخت‌تر از شکست نظامی اسرائیل بود و آن این که ساکنان سرزمین اشغالی اعتمادشان به دولت اسرائیل را از دست دادند، به طوری که در جریان جنگ 33 روزه یهودی‌ها اخبار صحیح را در شبکه‌های عربی و لبنانی جستجو می‌کردند. مهاجرت معکوس در اسرائیل از همین جا آغاز شد و بیماری‌های روانی، به روایت خود اسرائیلی‌ها بعد از جنگ 33 روزه به دلیل افزایش نگرانی شدید و از بین رفتن اعتماد عمومی، افزایش چشمگیری یافت». 

رئیس کمیسیون سیاسی،دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «این‌ها خسارت‌های بزرگی برای اسرائیل بود که همگی در سایه انقلاب اسلامی بدست آمد. اما واقعه دیگری که رخ داد و برای اسرائیل خسارت‌بار بود، این بود که ارباب او یعنی آمریکا هم دچار مشکل شد. اسرائیل پایگاه آمریکا در منطقه است، اما آمریکا خود در عراق، افغانستان و منطقه خاورمیانه شکست خورده، و این باعث دو چندان شدن به هم‌ریختگی اسرائیل شده است». 

روحانی در پایان تصریح کرد: «امام 30 سال پیش نوید داده بود که روز قدس از روزهای قدر است و مردم باید بپاخیزند تا پیروز شوند. امروز می‌بینیم که اسرائیل از همیشه ضعیف‌تر شده و از لحاظ داخلی، از نظر اقتصادی و فرهنگی برایش مشکلات زیادی به وجود آمده است و وحشت بزرگی ازانقلاب اسلامی و حرکت آن در منطقه دارد. امروز روزی است که باید برای اعتلای انقلاب، شادی روح امام(ره) و سلامتی رهبر دعا کنیم، به اسلاممان ببالیم و بدانیم که اگر ایمان به حق سراسر زندگی ما را فرا گرفت، خداوند در همه صحنه‌ها پیروزی را نصیبمان خواهد کرد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۷/۰۶
0
0
اگر روحانيت خواستار ورود به قوه مجريه باشد مسلنا روحاني بهترين گزينه خواهد بود و ملت بركات حضور روحانيت را د ر قوه مجريه احساس خواهند نمود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین