کد خبر: ۸۰۷۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

دوران نوجوانی، پیش‌بینی‌کننده موفقیت در بزرگسالی

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند دوران نوجوانی و بلوغ را با سازگاری پشت سر بگذارند، در بزرگسالی با مشکلات روان شناختی، ارتباطی و اجتماعی بسیاری مواجه می‌شوند.
دوران نوجوانی، پیش‌بینی‌کننده موفقیت در بزرگسالی
آفتاب‌‌نیوز :

سکینه بیگلری با اشاره به اهمیت دوره نوجوانی، اظهار کرد: دوره نوجوانی، یک دوره پر فراز و نشیب بین سن کودکی و بزرگسالی همراه با تغییرات بسیار سریع هیجانی، عاطفی و ارتباطی است و پژوهش‌ها و آمارها نشان داده‌اند که نوجوانی افراد تا حد زیادی می‌تواند پیش‌بینی کننده موفقیت، کفایت و به‌زیستی دوران بزرگسالی باشد.

وی افزود: افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند دوران نوجوانی و بلوغ را با سازگاری پشت سر گذارند، در بزرگسالی با مشکلات روان‌شناختی، ارتباطی و اجتماعی بسیاری مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل در روان‌شناسی کودک و نوجوان باید نگاه ویژه‌ای به این مرحله تحولی و تغییرات آن داشت.

این مسئول با بیان اینکه نوجوانان باید با کمک خانواده مهارت‌هایی همچون کنترل هیجان، خودیاری و مدیریت روابط با هم‌سالان را بیاموزند تا بتوانند گذار از کودکی به بزرگسالی را به بهترین نحو انجام داده و تبدیل به بزرگسالانی با کفایت و خشنود شوند، اظهار کرد: آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی مورد توجه بهزیستی است و در همین راستا سال گذشته برای نخستین‌بار در شهرستان‌های زنجان، ابهر و خدابنده دوره آموزشی توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی به آموزشگران و مدرسان مراکز تحت نظارت بهزیستی برگزار شد.

بیگلری ادامه داد: دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور با هدف کاهش مشکلات دوران بلوغ و نوجوانی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی و زیربنای بزرگسالی با تهیه کتاب آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی تلاش کرده است تا درمانگران و مدرسان و آموزشگران آموزش دیده بتوانند نیازهای تحولی نوجوانان را به والدین آموزش داده و در مقابل مسائل و مشکلات دوران نوجوانی راهکارهایی عملیاتی و مثبت در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ راهکارهایی که از سوی رفتارهای پرخطر را در نوجوان مدیریت کرده و از سوی دیگر رفتارهای مثبت و هدفمند را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه در دوره‌های آموزشی سعی شده تا والدین با نوجوانی و ویژگی‌های طبیعی آن آشنا شوند و اختلالات روان‌شناختی و روان پزشکی که زیر بنای برخی مشکلات نوجوانی است به آن‌ها معرفی شده تا در صورت مشاهده به روان‌شناس و مشاور مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در دوره‌های بهزیستی پیش‌نیازهای اساسی برای مدیریت نافرمانی طبیعی در نوجوان آموزش داده می‌شود. همچنین با گام‌های مدیریت رفتاری نوجوانان و مدیریت مسایل خاص در نوجوانی و توانمندسازی خانواده پرداخته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین