کد خبر: ۸۳۸۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷

گوشت ماهی چه خواصی دارد؟

ماهی و آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا و حاوی امگا۳، ویتامین D، آهن، ید، فسفر، سلنیوم بوده و در مقابل، از میزان سدیم و چربی اشباع کمی برخوردار است. همین ویژگی‌ها سبب شده است ارزش غذایی ماهی افزایش یابد و در سلامت انسان نقش مهمی داشته باشد. 
گوشت ماهی چه خواصی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

همانطور که می‌دانیم چربی اشباع سبب افزایش کلسترول، بیماری قلبی عروقی و فشار خون می‌شود، اما چربی گوشت ماهی بر خلاف گوشت قرمز از نوع غیر اشباع است و همین امر بر سلامت بخش بودن مصرف ماهی در رژیم غذایی می‌افزاید. همچنین عمده چربی غیر اشباع ماهی از نوع امگا ۳ است. هر فرد روزانه بین یک و یک دهم تا یک و ۶ دهم گرم امگا۳ می‌تواند مصرف کند که مصرف یک تا دو وعده ماهی در هفته می‌تواند این نیاز را برآورده سازد.

ماهی به علت داشتن چربی غیر اشباع در سلامت عروق، کاهش فشار خون و در پیشگیری از اریتمی‌های قلبی نقش محافظت کننده را دارد. مصرف ماهی در مقادیر بالا نیز می‌تواند تری گلیسیرید خون را کاهش دهد.

با توجه به نقش امگا۳ در بهبود عملکرد مغز و سلول‌های بینایی مصرف ماهی و آبزیان از مشکلات سنین سالمندی از جمله ابتلا به آلزایمر و مشکلات بینایی ناشی از بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) در سالمندان پیشگیری می‌کند. یکی از فواید مهم ماهی خواص ضد التهابی آن به واسطه وجود امگا ۳ است. این خاصیت در کنار وجود ویتامین D در ماهی سبب پیشگیری از ابتلا به دیابت، افسردگی و بیماری خود ایمنی از جمله MS و آرتریت روماتوئید می‌شود.

اهمیت مصرف ماهی در بارداری

در دوره بارداری و شیردهی نیز مصرف ماهی بسیار ضرورت دارد. امگا۳ موجود در ماهی در این دوران در تکامل سلول‌های مغز و بینایی جنین بسیار موثر است.

یکی از منابع غذایی مهم ید، آبزیان هستند که با توجه به محدود بودن منابع غذایی حاوی ید، مصرف این دسته از مواد غذایی در افراد با کمبود ید که مبتلا به گواتر و کم کاری تیروئید هستند، بسیار توصیه می‌شود.

آبزیان همچنین منبع بسیار عالی از فسفر هستند، فسفر ماده مغذی است که همراه با کلسیم در تشکیل استخوان و بهبود رشد ضروری است. پروتئین ماهی نیز نسبت به سایر گوشت‌ها به راحتی هضم شده و جذب بالایی دارد. با توجه به اهمیت این ماده غذایی در سلامتی، کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند در هفته دست کم دو بار از خانواده ماهی یا آبزیان مصرف شود که این توصیه در افراد سالمند، مادران باردار، شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد اهمیت بیشتری دارد.

ملاحظات تغذیه‌ای در مورد مصرف ماهی

در کنار تمام خواص آبزیان نوع پخت به حفظ ارزش‌های غذایی این دسته از ماده غذایی بسیار کمک می‌کند. طبخ آبزیان به صورت سرخ شده سبب افزایش وزن، بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین مصرف مداوم ماهی دودی نیز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد در نتیجه توصیه می‌شود ماهی بیشتر به صورت بخارپز یا با تفت دادن در روغن کم طبخ شود. همچنین برای افزایش ارزش غذایی پیشنهاد می‌شود در کنار ماهی از انواع سبزی‌ها استفاده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین