کد خبر: ۸۵۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

بهترین رژیم غذایی برای ورزشکاران

رژیم غذایی بزرگترین تاثیر را بر تمرینات ورزشکار می‌گذارد.
بهترین رژیم غذایی برای ورزشکاران
آفتاب‌‌نیوز :

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به پیشگیری از بروز آسیب‌ها و بیماری‌ها در جریان تمرینات شدید کمک کند و در عین حال باعث ایجاد سازگاری سریع‌تر نسبت به محرک‌های تمرینی شود.

هیچ ورزشکاری کاملا شبیه ورزشکار دیگری نیست و هیچ نوع رژیم غذایی خاصی نمی‌تواند نیاز‌های ورزشکاران را در تمام مواقع برآورده کند، نیاز‌های فردی و اختصاصی نیز در طول فصل تغییر می‌کند و ورزشکاران باید به خوبی این نکته را درک کرده و به کار گیرند.

کربوهیدرات‌ها مهم‌ترین منبع تامین انرژی هستند و ورزشکاران باید غذا‌های غنی از کربوهیدرات را بشناسند و آن‌ها را به عنوان بخش اصلی رژیم غذایی خود قرار دهند.

غذا‌های پروتئینی برای ساختن و ترمیم آسیب‌های عضلانی اهمیت دارند، اما باید بدانیم که در یک رژیم غذایی روزانه و متنوع، پروتئین بیش از مقادیر مورد نیاز افراد عادی وجود دارد و حتی در غذا‌های گیاهی نیز می‌توان مقادیر مناسبی از انواع پروتئین‌ها را یافت.

رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران مبتنی بر سبزیجات، میوه‌ها، بنشنجات، غلات، حبوبات، روغن و کربوهیدرات و مقادیر کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

بر اساس این مطلب که توسط فدراسیون پزشکی تهیه شده، آمده است: حفظ مایعات بدن در اجرای ورزشی اهمیت دارد. مصرف مایعات قبل، حین و پس از تمرین به ویژه در آب و هوای گرم اهمیت دارد و جایگزینی نمک وقتی اهمیت پیدا می‌کند که تعریق زیاد باشد.

فواید تغذیه مناسب در ورزشکاران

دستیابی به بهترین فواید تمرین، تسریع بازیابی و تجدید قوای ورزشکار بین دو جلسه تمرین یا مسابقه، دستیابی به یک وزن و ترکیب بدنی مناسب و حفظ آن، کاهش خطر بروز آسیب و بیماری‌ها و نیز حفظ سطوح بالای عملکرد ورزشی از جمله فواید تغذیه مناسب در ورزشکاران است.

چالش‌های موجود

علی‌رغم وجود این فواید، شماری از ورزشکاران به هدف‌های تغذیه‌ای خود نمی‌رسند و مشکلات رایج و چالش‌های موجود شامل دانش ناکافی از غذا‌ها و مهارت‌های آشپزی، مشکلات اقتصادی، عدم دسترسی مناسب به غذا‌های مناسب، مسافرت‌های مکرر، مصرف بی هدف مقادیر زیاد مکمل‌ها و غذا‌های ورزشی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین