کد خبر: ۸۹۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

۵۰ سال به بالا‌ها افت شنوایی را جدی بگیرند

یک متخصص شنوایی گفت: با افت شنوایی انتقال داده‌های محیط از طریق این حس به مغز دچار اختلال شده و فرد به مرور علاوه بر انزوا، دچار آلزایمر و افسردگی می‌شود.
۵۰ سال به بالا‌ها افت شنوایی را جدی بگیرند
آفتاب‌‌نیوز :

آرش کریمی اظهار کرد: کم شنوایی یکی از شایعترین مشکلات در افراد مسن است که بعضاً با وجود تشخیص و اذعان اطرافیان، افراد وجود این مشکل را در گوش انکار کرده و از مراجعه به متخصص طفره می‌روند. در حالی که عدم پیگیری کم شنوایی باعث می‌شود فرد به علت اینکه در جمع صحبت‌ها را نمی‌شنود و گا‌ها چند بار درخواست تکرار موضوع را دارد، کم کم منزوی شود.
 
وی ادامه داد:، چون یکی از راه‌های مهم انتقال داده‌های محیط از طریق حس شنوایی به مغز انجام می‌شود، به دلیل افت شنوایی‌اش، ورودی این داده‌ها به مغز مختل شده و به تدریج آلزایمر و افسردگی در فرد ایجاد می‌کند و در نتیجه پیشرفت آلزایمر و افسردگی فرد، به مرور از جامعه کنار گذاشته می‌شود؛ بنابراین بهتر است که کم شنوایی فرد در همان مرحله اولیه درمان شود تا هر چه سریعتر ارتباط او با محیط بهبود یابد.
 
این متخصص شنوایی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات مربوط به درمان کم شنوایی یا پیرگوشی در افراد استفاده نکردن از سمعک است. با وجود اهمیت حس شنوایی، بسیاری از مبتلایان با یک دید منفی به آن نگاه می‌کنند و یا به جای توجه به کیفیت به دنبال سمعک‌های کوچک و نامرئی هستند.
 
وی ادامه داد: موضوع خودداری افراد در استفاده از سمعک در شهر‌های کوچک بیشتر از کلان شهر‌ها است. یعنی فردی با افت شنوایی ۹۰ درصد در سن بالای ۸۰ سال اگر افت شنوایی و مشکلات آن را قبول کند، اما سمعک را نمی‌پذیرد.
 
کریمی درباره مشکلات مربوط به تهیه سمعک گفت: استفاده از سمعک به غیر از افراد مسن، در تمام سنین که مشکل کم شنوایی مواجه هستند، یک ضرورت است. اما واردات سمعک بسیار به مشکل شده و ارز اختصاص داده شده برای واردات آن بسیار کم است.
 
وی یادآور شد: این عوامل باعث شده، کیفیتی که در گذشته با در اختیار داشتن سمعک‌های برند و مطرح در اختیار داشتیم از دست برود و از سمعک‌هایی که بعضی از شرکت‌ها یا دولت به سختی وارد می‌کنند استفاده شود. عدم دسترسی به سمعک باعث شده کم شنوایان با مشکل مواجه شده و به ناچار از سمعک‌های قاچاق و یا دست دوم و بی کیفیت کشور‌های همسایه استفاده کنند.
 
این شنوایی سنج در مورد شروع کم شنوایی در میانسالی گفت: از سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی به بعد به اصطلاح پیرگوشی در افراد که مربوط به کهولت سن است ظاهر می‌شود. در مورد اینکه پیرگوشی از چه سنی شروع شود ژنتیک، سلامت و تغذیه تاثیر زیادی دارد. البته شنوایی در آقایان به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های صنعتی زودتر آسیب می‌بیند و در خانم‌ها افت شنوایی کمتر است.
 
وی ادامه داد: هر فرد از ۵۰ سالگی به بعد اگر احساس کرد صدای محیط را خوب نمی‌شنود، کسی از اطرافیان به او گفت صدا زدیم جواب ندادی و یا اینکه تماشای تلویزیون را با صدای بلندتر از معمول انجام داد، صدا‌ها برای او واضح شنیده نمی‌شود، این‌ها یک زنگ هشدار برای افت شنوایی است و باید برای درمان آن و یا استفاده از سمعک اقدام کرد.
 
کریمی تاکید کرد: برای تهیه سمعک در افرادی که نیاز به آن دارند باید یک تحقیق و مشاوره مناسب انجام شود و حتما باید به کارشناسانی که تحصیلات و تخصص مرتبط در این زمینه را دارند؛ مراجعه کنند.
 
وی درباره ضرورت توجه به سلامت گوش و حس شنوایی اظهار کرد: در خصوص سلامت گوش مهمترین موضوع توجه به عفونت‌ها است. متاسفانه علی رغم هشدار‌ها هنوز هم افراد برای تمیز کردن مجرای گوش و رفع خارش از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند که این اصلا درست نیست و به گوش آسیب می‌زند. لازم است افراد شاغل در محیط‌های پر سر و صدا از محافظ استفاده و در چهارشنبه آخر سال به دلیل استفاده از مواد منفجره از گوش خود محافظت کنند. اگر گوش فردی جرم گرفت حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و برای شستشو به هیچ عنوان از درمان‌های خانگی و سرخود استفاده نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین