کد خبر: ۸۹۸۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

چگونه در ماه رمضان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کنیم؟

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان اهمیت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان را یادآور شد و گفت: با پیروی از برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان هم می توان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
چگونه در ماه رمضان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۲۷ اسفندماه در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد، اظهار کرد: روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و اغلب بیماری هایی که عادات اشتباه غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن ها دخالت دارند، بسیار تاثیرگذار و کمک کننده است.

وی با تعریف برنامه غذایی متنوع و متعادل، گفت: این برنامه شامل تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است که رعایت میانه‌روی و تعادل با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی در آن توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: روزه‌داران در این ایام باید از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مغزها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وعده سحری و دو وعده افطار و شام، وعده های اصلی در ماه مبارک رمضان است افزود: در وعده سحری از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند، استفاده شود. همچنین در وعده سحری سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی باید مصرف شود.

رضوانی نوشیدنی های خیلی شیرین مثل نوشابه های گازدار، شربت ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ را موجب تشنگی و خشکی دهان و گلو در طول روز دانست و یادآور شد: توصیه می شود در وعده سحر این نوشیدنی ها مصرف نشوند و مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند در فاصله افطار تا سحر بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان ادامه داد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می شود.

وی درباره وعده افطاری نیز، توضیح داد: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده کرد. مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است هم برای وعده افطار توصیه می شود.

به گفته رضوانی، انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بـدون روغن غذای مناسبی برای افطار است و خوردن آش های غلیظ و چرب در وعده افطار توصیه نمی شود.

وی مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است را برای روزه داران بسیار محدود توصیه کرد و افزود: به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین و... در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، شام را به عنوان یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری برشمرد و اظهار کرد: بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک، شام را صرف کنند.

وی بیان کرد: در وعده شام می توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج به شکل پلو و خورشت، کوکوها و کتلت کم روغن، خوراک های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.

رضوانی عنوان کرد: غذایی که در وعده شام خورده می شود باید کم چرب و کم نمک باشد و پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین «ث» و پیش ساز ویتامین «آ» است را برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد و ادامه داد: سبزی ها و میوه ها دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می کنند.

وی تاکید کرد: به روزه داران توصیه می شود در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت های خانگی بسیار کم شیرین استفاده کنند.

رضوانی ابراز امیدواری کرد: روزه داران عزیز با رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان، در کنار آثار روحی و معنوی از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه داری بهره مند شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین