کد خبر: ۸۹۹۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

بوی بد دهان در ماه رمضان را چطور رفع کنیم؟

یک دندانپزشک اظهار کرد: مهم‌ترین عامل بوی بد دهان زبان و دندان‌های پوسیده و سوراخ است که باعث گیر کردن مواد غذایی و ایجاد بوی بد دهان می‌شوند؛ پس بهتر است روزه داران قبل از ماه رمضان به دندانپزشکی مراجعه کنند و ترمیم دندان‌های پوسیده را جدی بگیرند.
بوی بد دهان در ماه رمضان را چطور رفع کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

فاطمه فردوسی زاده نائینی عنوان کرد: بزاق دهان وظایف مختلفی از جمله شویندگی دندان‌ها و محیط دهان، مرطوب نگه‌داشتن دهان و متابولیزه کردن یکسری از مواد غذایی توسط آنزیم‌ها را دارد.

این دندانپزشک با بیان اینکه بزاق از طریق بالانس کردن محیط اسیدی و بازی دهان نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دارد، ادامه داد: زمانی که از شیرینی‌ها استفاده می‌کنیم این مواد غذایی توسط میکروب‌هایی که در دهان به صورت طبیعی زیست می‌کنند تجزیه شده و اسید تولید می‌شود، اسید حاصله باعث حل شدن بافت معدنی دندان می‌شود که همان فرآیند پوسیدگی دندان است.

فردوسی زاده اضافه کرد: بزاق دهان وظیفه دارد با ترشح بیشتر، محیط اسیدی ایجاد شده را متعادل کند و برای این کار به مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت نیاز دارد؛ به همین دلیل ریزه‌خواری باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود چون بزاق دهان فرصت کافی برای رفع کردن محیط اسیدی دهان ندارد. مواد غذایی ترش نیز مستقیما باعث افزایش محیط اسیدی دهان می‌شوند.

وی یادآور شد: استرس و یکسری از داروها و بیماری‌ها روی ترشح بزاق تأثیر داشته و باعث کاهش یا افزایش غلظت بزاق می‌شوند که هر دو مورد تأثیر منفی روی پوسیدگی دندان‌ها دارد.

این دندانپزشک تاکید کرد: با توجه به اینکه در هنگام روزه داری مصرف مایعات کاهش می‌یابد و باعث افزایش بوی بد دهان می‌شود بهتر است فرد روزه دار در طول روز مسواک بزند و مراقب باشد که هیچگونه آب و خمیر دندانی را نبلعد؛ لذا مسواک زدن چنانچه درست انجام شود خللی بر روزه وارد نمی‎کند و باعث تمییز شدن دهان و کاهش بوی بد دهان می‌شود.

فردوسی زاده عنوان کرد: سطح زبان دارای پرزهایی است که مواد غذایی را در خود جای می‌دهد و همین امر به مرور باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود؛ بنابراین خیلی ضروری است که همزمان با مسواک زدن زبان نیز با مسواک تمییز شود.

وی با اشاره به اینکه در زمان روزه داری اکثر روزه‌ داران نگران بوی بد دهان خود هستند، و باید عواملی که باعث بوی بد دهان می‌شود را برطرف کنند، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل بوی بد دهان زبان و دندان‌های پوسیده و سوراخ است که باعث گیر کردن مواد غذایی و ایجاد بوی بد دهان می‌شوند؛ پس بهتر است روزه داران قبل از ماه رمضان به دندانپزشکی مراجعه کنند و ترمیم دندان‌های پوسیده را جدی بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین