کد خبر: ۹۰۹۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟

اگر کسی مبتلا به هر گونه از انواع ویروس HPV شود، تزریق واکسن روی مورد قبلی تاثیری ندارد و تنها در موارد جدید منجر به پیشگیری است.
چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟
آفتاب‌‌نیوز :

ویروس HPV عامل ابتلای افراد به زگیل تناسلی است. تا به امروز هم بیش از ۱۵۰ نوع ویروس HPV شناخته شده که در میان همه آنها حدود ۳۰ مورد بسیار خطرناک بوده و می‌توانند فرد را به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان واژن، سرطان آلت تناسلی، سرطان دهان و مری، سرطان مقعد، سرطان رحم و... مبتلا کند.

البته درباره میزان بروز علائم زگیل تناسلی نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد چون ممکن است در برخی افراد ویروس، هرگز فرصت بروز پیدا نکند و فرد تا آخر عمر فقط به عنوان یک ناقل این ویروس باشد، اما در بعضی از افراد هم به محض انتقال به بدن، طی دو هفته بروز کند و فرد با علائمی از جمله زگیل‌های گوشتی همرنگ پوست مواجه شود.

به همین دلیل یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای پیشگیری از این بیماری، تزریق واکسن است که بر اساس آخرین آپدیت CDC آمریکا باید در کودکان ۹ تا ۱۵ سال دو بار تزریق شود. دلیل تاکید بر تزریق واکسن در سنین پایین هم این است که اگر فرد پیش از واکسیناسیون مبتلا به یکی از انواع ویروس شود، تزریق واکسن مانع از ابتلا در آینده نخواهد بود. واکسن زگیل تناسلی که به اسم واکسن گارداسیل شناخته می شود، در برابر چهار گونه HPV که باعث ایجاد سرطان می‌شوند محافظت ایجاد می‌کند و برای پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان استفاده می‌شود.

دکتر محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی با تاکید بر این که بیماری‌های منتقله جنسی طی سال‌های اخیر روند افزایشی دارند، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، درباره وضعیت شیوع این بیماری و ضرورت‌های تزریق واکسن به چند نکته اشاره می‌کند.

ناظر تاکید کرد: برای پیشگیری از زگیل تناسلی یا مبتلا نشدن به تایپ‌های خطرناک ویروس HPV بهتر است که همه جوان‌ها واکسن تزریق کنند. آخرین دستورالعمل CDC آمریکا تزریق دو مرتبه این واکسن به کودکان ۹ تا ۱۵ سال است. در سنین بالاتر از ۱۵ تا ۴۵ سال هم سه دوز واکسن باید تزریق انجام شود. یک نوع دو ظرفیتی هم وجود دارد که می‌توان تا ۵۵ سالگی تزریق کرد.

این متخصص عفونی درباره ضرورت تزریق زودهنگام این واکسن توضیح داد: اگر کسی مبتلا به هر گونه از انواع این ویروس شود، تزریق واکسن روی مورد قبلی تاثیری ندارد و تنها در موارد جدید منجر به پیشگیری است. به عنوان مثال اگر فرد پیش از تزریق واکسن به ژنوتایپ ۱۶ مبتلا شود، بعد از تزریق واکسن ایمنی ایجاد نخواهد شد و از طریق روابط جنسی، حمام، توالت عمومی یا استخر و سونا امکان انتقال این ژنوتایپ در او وجود دارد. به همین دلیل بهتر است پیش از تماس پرخطر در سنین پایین واکسن برای هر دو جنس دختر و پسر تزریق شود.

به گفته ناظر، زگیل تناسلی به شکل یک زائده پوستی در ناحیه تناسلی است و ویروس آن هم بسیار پرخطر، پرخطر و کم‌خطر تقسیم‌بندی می‌شود. شایع‌ترین علت سرطان مقعد هم همین زگیل تناسلی است، چیزی حدود ۹۰ درصد. ۱۰درصد باقیمانده هم ناشی از مصرف دخانیات، آب یا غذای آلوده، مواد سمی، ژنتیک و... است.

او در پاسخ به این سؤال که میزان شیوع زگیل تناسلی چقدر است، بیان کرد: آمار دقیقی در این باره نداریم چون اکثر افراد آن را کتمان می‌کردند. در این باره اما می‌توان گفت از کل بیمارانی که به متخصصان عفونی مراجعه می‌کنند، در گذشته ۱۰ درصد دچار بیماری‌های منتقله جنسی بودند و اکنون این عدد به ۵۰ درصد رسیده است.

به تاکید ناظر چاره پیشگیری از این مساله فرهنگسازی است و اطلاع رسانی گسترده به عموم جامعه، این که به صورت مرتب نسبت به بروز این بیماری هشدار داده و تاثیر واکسن‌ها را به آنها اطلاع‌رسانی شود.

این متخصص عفونی در پاسخ به این سؤال که هزینه واکسن‌ها گران است و همین مساله باعث می‌شود که استقبال از آنها کم باشد، بیان کرد: در حال حاضر برند ایرانی واکسن (پاپیلوگارد) هم تولید شده که با قیمت کمتری عرضه می‌شود. هر دوی این واکسن ها برای ایمن‌سازی کودکان و بزرگسالان در برابر برخی از سویه‌های پرخطر ویروس مؤثر است. اما مساله مهم این که اگر کسی به زگیل تناسلی به ویژه نوع بسیار پرخطر آن مبتلا شود، هزینه درمان ده‌ها برابر چیزی است که اکنون باید برای واکسن‌ها بپردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین